قدس آنلاین- تبریز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دو برابر شدن تعداد عمل‌های جراحی پیوند اعضا در تبریز خبر داد و گفت: یک هزار پیوند اعضا در تبریز انجام شده است.

احداث مرکز پیوند اعضا در تبریز/مرگ ۶۰۰ نفر بر اثر دیابت در آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدحسین صومی که به مناسبت آغاز هفته سلامت در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرده بود، در خصوص افزایش بیماری‌های غیرواگیر در جامعه، اظهار داشت: آمارهای سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین‌المللی دیابت بیانگر افزایش سریع فراوانی دیابت حتی در سنین پائین بوده اند این مشکل بیشتر گریبانگیر کشورهای در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی در کشورهای در حال توسعه، رژیم غذایی معمول را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، گفت: قند به صورت طبیعی پایه متابولیسم بدن است، ولی در صورتی که بیش از مقدار لازم در بدن تجمع یابد، باعث بروز مشکلات عدیده می‌‌شود.

این مسئول یادآور شد: سومین علت قطع عضو در جوامع امروزی، دیابت قندی است، در صورتی که درمان مناسب دیابت انجام نگیرد یکی از ناگوارترین خطراتی که این بیماران را تهدید می کند، قطع شدن پاهایشان است. گرچه این مشکل در همه بیماران رخ نمی‌دهد، ولی به خاطر شیوع بسیار زیاد دیابت، موضوع جدی و شایعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: در صورتی که دیابت به‌خوبی کنترل نشود، قند خون بیمار بالا می‌رود. بالا بودن قند خون برای مدت طولانی باعث صدمه به اعضای مختلف بدن خواهد شد. به‌طوری که اعصاب، کلیه‌ها، چشم، عروق خونی و قلب همگی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به روش‌های جدید درمانی برای بیماری دیابت گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که در درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی و انتقال سلول انجام شده است، در شرایط کنونی پیشگیری از دیابت و خودمراقبتی نقش به سزایی در کنترل این بیماری در جوامع دارد.

این مسئول اظهار کرد: یکی از دلایل عمده در بروز بیماری‌های مزمن، کاهش مصرف صیفی‌جات و میوه‌ها است، عدم دسترسی به سبزیجات سالم یکی از عوامل کاهش تقاضا برای مصرف این محصولات است.

صومی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احداث  کلینیک‌های تخصصی دهان و دندان گفت: در این رابطه شخص وزیر پیگیر هستند و امیدواریم بتوانیم در سال‌ آینده چند کلینیک تخصصی در تبریز افتتاح کنیم.

این مسئول تبیین کرد: در سال 93 تا سال 94 تعداد عمل‌های جراحی برای پیوند اعضا دو برابر شده و بیش از یک هزار پیوند در تبریز انجام شده است و برنامه‌ریزی برای احداث مرکز پیوند اعضا نیز صورت گرفته و امیدواریم تا پایان شهریور ماه سال‌جاری این مرکز راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه سالانه 600 نفر در استان بر اثر ابتلا به دیابت می‌میرند، گفت: در حال حاضر 422 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت بوده و 1.5 میلیون نفر بر اثر ابتلا بر اثر این بیماری فوت می‌کنند.

صومی اضافه کرد: حدود پنج 5درصد جمعیت بالای 30 سال روستایی و هفت درصد جمعیت شهری مبتلا به دیابت هستند به طوری که مرگ ناشی از بیماری دیابت در استان حدود 600 نفر در سال است .

انتهای پیام/60002/ذ

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.