قدس آنلاین/ نرجس غلام پور: تفاهمنامه چند جانبه ای با هدف حمایت از توسعه پرورش ماهیان خاویاری کشور، اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین حفظ و تثبیت ذخایر ملی میان استانداری‌های شمال کشور و بنیاد مستضعفان در استانداری گیلان منعقد شد.

 ایجاد ۱۰۰مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی

ایجاد یکصد مزرعه  پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت 20تن گوشت و 500 کیلوگرم خاویار برای هر مزرعه توسط افراد حقیقی و حقوقی با حمایت امضا کنندگان تفاهمنامه موضوع اصلی این تفاهمنامه بوده و مقرر شد، هزینه اجرای طرح ها از طریق بانک سینا تا سقف 80 درصد اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه با سود متعارف و مصوب شورای پول و اعتبار بانک مرکزی تأمین شود.

 ماهیان خاویاری، فسیل زنده دریای خزر هستند
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکـــه ماهیـــان خاویاری در دریـای خزر فسیـــل زنده هستنـــد، گفت: از دو دهـــه گذشته،
اقـــدام هـــایی در سازمان شیلات آغاز شد تا نسل ماهیان خاویاری خزر حفظ شود.
حسن صالحی اظهار کرد: بعد از فروپاشی شـــوروی ســابق، ذخـــایر ماهیـــان خاویاری بشـــدت کاهش یافت.
وی افزود: با حمایت و پشتیبانی رئیس بنیاد مستضعفان کشور، استانداران استان‌های شمالی و سازمان شیلات ایران فرصتی برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری، توسعه اشتغال، حفظ خاویار ایران در دنیا زمینه پرورش ماهیان خاویاری در کشور ایجاد شد که مقرر شده 100 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان، مازندران و گلستان راه اندازی شود، این مزارع طی سه سال آینده به بهره ‌برداری می‌رسد و عملیاتی می‌شود.

 رتبه‌ اول گیلان در تولید ماهیان خاویاری
استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان در تولید ماهیان خاویاری رتبه‌ اول کشور را دارد، گفت: خاویار ایران برند با ارزش در دنیاست که نباید این برند را از دست بدهیم.
محمد علی نجفی ماهیان خاویاری را یکی از نادرترین منابع غذایی برای انسان‌ها دانست و اظهار کرد: کاهش میزان صید ماهیان خاویاری و استحصال آن از 300 تن به کمتر از دو تن در کشور و احتمال انقراض بعضی از گونه‌های ماهیان خاویاری موجب افزایش اهمیت پرداختن به امر پرورش این ماهیان شده است.
نجفی با بیان اینکه بـــا بررســـی‌های انجـــام شده، هزار هکتـــار از اراضی ساحلی گیلان  به لحــاظ شاخص‌های فنی، برای ساخت محل‌هــای پرورش ماهیـــان خاویاری شناسایی شده است، تصریح کرد: در این مزارع می‌توان سالانه 10 تا 15هزار تن گوشــت ماهیـــان خاویـــاری و هزار تا هزار و 500 تن خاویار تولید کرد که تأثیر مهمی بر اقتصاد کشاورزی استان خواهد داشت.
 تولید ماهیان خاویاری گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
نجفی با بیان اینکه بی شک این تفاهمنامه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، بهره‌ ‌گیری از منابع دریایی، افزایش امنیت غذایی و حمایت از سرمایه‌ گذاری بخش‌ خصوصی و تعاونی است، اظهار داشت :  در استان گیلان همچون استان‌های گلستان و مازندران همکاری و حمایت‌های لازم انجام خواهد پذیرفت تا شاهد موفقیت پرورش ماهیان خاویاری در شمال باشیم.

 مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری در مازندران
استاندار مازندران نیز گفت: زمانی بزرگ‌ترین ذخایر ماهیان استخوانی را در دریای خزر داشتیم، اما به لحاظ شرایط خاصی که بوجود آمد، بخشی از این ذخایر از بین رفت تا جایی که فقط مولد این ماهیان را در اختیار داشتیم و می‌بایست در جهت تکثیر، بچه ماهیانی از این مولدها بگیریم و سپس بتوانیم، در حوزه‌های مربوط به خارج از دریا هم این کار را مداوم انجام دهیم. ربیع فلاح جلودار با بیان اینکه 10 مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری داریم، گفت: بزرگ‌ترین مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری جهان را با ظرفیت 30 تن خاویار و دوهزار و 500 تن گوشت خاویار در مازندران به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسانده‌ایم.
فلاح‌جلودار با بیان اینکه ماهیان خاویاری دریای خزر یک برند جهانی است، تصریح کرد: باید سعی کنیم با بهره گیری از تحقیقات و فناوری‌های موجود نسبت به پرورش و حفظ آن‌ها و تسریع در اجرایی شدن تفاهمنامه اقدام کنیم.

 محصول خاویار، طلایی
در عرصه شیلات کشور است
استاندار گلستان هم با بیان اینکه محصول خاویار، طلای دیگری در عرصه شیلات کشور است، گفت: تفاهمنامه‌ای که در جهت توسعه پرورش ماهیان خاویاری منعقد شده، تأکیدی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
حسن صادقلو افزود: تولید ماهیان خاویاری به عنوان اساسی‌ترین محصولات، یک برند برای کشور محسوب می‌شود که مدت‌ها دچار رکود و کم رونقی شده است، اما با انعقاد این تفاهمنامه سعی در رونق بخشی این صنعت داریم، چرا که محتوای این تفاهمنامه نوعی
برون سپاری و حمایت از مردم در عرصه تولید خاویار است.
صادقلو بیان کرد: با تخصیص درصدهایی که در بحث کارمزد قابل توجه است، بخش عمده آن توسط بنیاد علوی و بخشی هم توسط استانداری‌ها تأمین می‌شود و شرایط خوبی در زمینه فراگیر شدن پرورش ماهیان خاویاری مهیا شده است.
وی گفت: بهره گیری از دانش فنی و پشتیبانی از تکثیر بچه ماهیان خاویاری زمینه رونق بیشتر ماهیان خاویاری و خاویار را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.