قدس آنلاین: اصغر فرهادی در ورکشاپ خود درباره علاقه اش به فیلمسازی نسبت به فیلمساز بودن سخن گفت و بیان کرد که از لحظه لحظه ساخت یک فیلم لذت می‌برد.

بومی‌ترین فیلم‌ها، جهانی‌ترین آثار خواهند بود

فرهادی در کارگاهی که در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر پا شده بود با اشاره به بیماری عباس کیارستمی ‌گفت: بخشی از اعتبار و جذابیت سینما برای نسل ما مدیون افرادی است که باید در چنین مکان‌هایی از آنها یاد شود. یکی از آن افراد که دوست دارم از او نام ببرم و بگویم که چقدر روی من تاثیر گذاشته است اکنون در بستر بیماری است.  آرزو می‌کنم از اینجا انرژی خوبی برای عباس کیارستمی‌بفرستیم تا هرچه زودتر بهبود پیدا کند و سال دیگر این ورکشاپ‌ها با حضور وی برگزار شود.
فرهادی با ستایش برگزاری جشنواره جهانی فجر تأکید کرد: برای اولین بار بعد از انقلاب است که ما جشنواره‌ای داریم که در حد استاندارد همه جشنواره‌های این چنینی است و من خوشحالم که توانسته ایم این برنامه را با آبرومندی برگزار کنیم. کارگردان فیلم «درباره الی» با اشاره به ایده‌هایی که به یک فیلمنامه تبدیل می‌شوند، عنوان کرد: ساخت یک ایده بستگی به عمق آن در ذهن شما دارد. ایده ای را که سال‌ها در ذهن شما وجود دارد و هیچ گاه فراموش نمی‌کنید، باید ساخت. من برای «درباره الی» ایده‌ای نداشتم بلکه تنها عکسی داشتم از فردی که در غروب کنار دریا ایستاده است و انگار کسی از نزدیکانش در دریا غرق شده و او منتظر است.
وی اضافه کرد: این عکس از ۲۲ سالگی همراه من بود و در ۳۵ یا ۳۶ سالگی توانستم آن را بسازم. این عکس آنقدر در ذهنم ماند که فکر کردم چیزی دارد که باید آن را بسازم. بنابراین بعد از اینکه سال‌ها ایده‌ای در ذهن شما باقی ماند و فکر کردید شما را رها نمی‌کند باید شروع کنید و ایده خود را گسترش دهید. یک هنرجوی تاجیک از فرهادی پرسید آیا وقتی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته می‌شد، پیش بینی حضور بین‌المللی موفق و دریافت اسکار را می‌کرد که فرهادی هم در پاسخ به گفت: من قبل از «جدایی نادر از سیمین» فیلم «درباره الی» را ساختم که بیرون از ایران بسیار موفق بود و به دلیل بومی ‌بودن «جدایی نادر از سیمین» همه گفتند حیف نیست فیلمی ‌بسازی که فقط در ایران موفق است و من می‌گفتم از آنجایی که «درباره الی» به اندازه کافی موفق بوده است حالا اجازه دارم فیلمی‌ بسازم که فقط در ایران موفق باشد. من آن زمان اطمینان داشتم که این فیلم کاملاً بومی‏است و فقط در ایران موفق می‌شود به همین دلیل حتی آن را زیرنویس هم نکردم و زمانی که یک نفر از برلین خواست تا آن را ببیند به او گفتم فیلم «جدایی نادر از سیمین» موضوعی کاملاً بومی‌دارد.
فرهادی درباره موفقیت «جدایی نادر از سیمین» تصریح کرد: شاید دلیل موفقیت این فیلم این بود که هیچ گاه به این نکته که فیلم باید بیرون از ایران هم موفق باشد، فکر نکردم و اتفاقاً بومی‌ترین فیلم‌ها جهانی‌ترین آثار خواهند بود. فرهادی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چه کارهایی نباید برای ساخت یک فیلم انجام داد، تصریح کرد: اگر بهترین جوایز دنیا را هم به شما بدهند فیلمی‌را که دوست نداشتید، نسازید. ما عمر کوتاهی داریم و باید مشخص کرد که چه نوع فیلمسازی می‌خواهید، باشید. اینکه از فیلم ساختن لذت می‌برید یا از فیلمساز بودن، درصورتیکه از فیلمساز بودن لذت ببرید این اتفاق زمانی خواهد بود که فیلم روی پرده برود و جایزه بگیرید و دیگران از آن تعریف کنند.

 اظهارات اصغر فرهادی درباره اکران فیلمش
اصغر فرهادی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: فیلم «فروشنده» اواخر تابستان در ایران و چند کشور دیگر به‌طور همزمان اکران عمومی‌می‌شود. وی ادامه داد: نتیجه اعلام جشنواره کن برای فیلم هرچه که باشد خوب است. البته این فیلم را هم شرکت پخش‌کننده به جشنواره کن داده و من چون مشغول مونتاژ فیلم بودم فرصتی برای این کارها نداشتم. فرهادی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای نمایش فیلم فروشنده در جشنواره جهانی فجر دارد یا خیر؟ گفت: هنوز فیلم آماده نیست و در شرایط خوش‌بینانه دو هفته دیگر تا تکمیل صدا و نور زمان نیاز دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.