قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی ۱۵ هزار مستعد به دیابت در طرح غربال‌گری خبر داد.

شناسایی ۱۵هزار مستعد دیابت در مازندران

دکتر قاسم جان‌بابایی افزود: دیابت یکی از مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیاست که باید کنترل، پیشگیری و مراقبت بصورت جدی در این زمینه صورت گیرد.

وی بااشاره به اینکه درصدد هستیم امسال از طریق مراکز بهداشتی و رسانه‌ها آگاهی مردم را نسبت به دیابت بیشتر کنیم، اضافه نمود: سال گذشته غربال‌گری دیابت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت انجام و 5 هزار دیابتی شناسایی شدند که بیماری آنها تشخیص داده نشده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اگر بیماری دیابت به‌ درستی و به‌ موقع تشخیص و شناسایی شود ممکن است سال‌های سال نیاز به مصرف دارو نداشته باشد، یادآور شد: امسال تمامی افراد بالای 30 سال در شهرهای استان در طرح غربال‌گری دیابت قرار می‌گیرند.

دکترجان‌بابایی با اشاره به طرح پزشک خانواده در استان گفت: این طرح تنها در دو استان فارس و مازندران اجرا شد که مورد حمایت دولت بوده و ممکن است در اجرای این طرح انتقاداتی وجود داشته باشد که انتقادات غالباً بجاست اما فرصتی است که در استان به‌ وجود آمد و باید از آن به‌ درستی استفاده نمود.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر تمام دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی در استان توسط پزشک خانواده ویزیت شد، ادامه داد: 10درصد جمعیت استان حاشیه‌ نشین هستند که از دفترچه بیمه برخوردار نبوده و با اجرایی طرح پزشک خانواده این افراد می‌توانند هزینه‌های کمتری را برای درمان خود پرداخت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در کشور از هزینه‌ها بالایی برخوردار است، گفت: سال گذشته 18مرکز کلینیک دندانپزشکی در مازندران راه‌اندازی شد و 50 یونیت دندانپزشکی خریداری گردید که ارائه این خدمات از مدارس استان آغاز شده است.

دکترجان‌بابایی خاطرنشان نمود: برای بیماران قلبی وعروقی، مرکزی در بیمارستان فاطمه‌زهرا (س) و برای بیماران سرطانی، مرکز جامع سرطان با 100 تخت‌ و با تعرفه دولتی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری راه‌اندازی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.