از جمله اقدامات برای ارتقای کیفیت زندگی مردم ، سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و سلامت است که می تواند همگام با اجرای شعار اقتصاد مقاومتی در جامعه کارساز باشد.

"سلامت" و" بهداشت"،دو یار جدانشدنی/ عصاهایی که اقتصاد مقاومتی را به مقصد می رسانند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجلی شعار اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل  در چشم اندازی یک ساله، از برنامه های تمام بخش ها و دستگاه های دولتی است. بخش عظیمی از این وظیفه بر دوش حوزه ی بهداشت و درمان است که به علت رابطه مستقیم با جان مردم، می تواند از سنگ های غلتان در مسیر تحقق این شعار بکاهد.
مردم مسبب اصلی هزینه های وارده به دولت هستند  ومی توانند با مراقبت از خود درصد بالایی از بار این هزینه ها را کاهش دهند. این عقیده صاحبنظران از جمله رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی و متخصص سلامت همگانی است
در واقع  مردم سالم ثروت خلق می کنند و وقتی بیماری زودتر تشخیص داده شود،کاهش درمان با دارو و هزینه های کمتر به شکل گیری اقتصاد مقاومتی کمک می کند.
دکتر منتظری می گوید: یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی کاهش هزینه های غیر ضروری در هر سطح و حوزه ای است. البته سعی در جلوگیری از هزینه ها و یا حداقل، کاهش هزینه های ضروری در حوزه ی سلامت می تواند موثر باشد.
اول پیشگیری بعد درمان
"پیشگیری مقدم بر درمان است"، جمله ای است که در پس آن سیاست های محکمی بنا شده و بر اصلی ثابت پافشاری می کند. پیشگیری از وقوع هر مشکلی، علاوه بر بروز آن ،از عوارض جانبی هم جلوگیری می کند.
منتظری می گوید: برای کاهش هزینه های غیرضروری چند نکته مهم است که پیشگیری از این دست نکات به شمار می رود. چراکه یکی از اصول اولیه و شعارهای اساسی ما دره حوزه ی سلامت پیشگیری است که می تواند از هزینه های کلی و یا غیر ضروری بکاهد.

خودمراقبتی کجا و خود درمانی کجا!
رئیس پژوهشکده بهداشتی خودمراقبتی را به عنوان عصای دوم گذر از مسیر اقتصاد مقاومتی، اینگونه معرفی می کند: خود مراقبتی یعنی هر فردی مسئول سلامت خود باشد. البته خودمراقبتی نباید با خود درمانی اشتباه شود. گاهی اوقات ممکن است افراد با خوددرمانی هزینه های زیادی را به نظام سلامت تحمیل کنند.
 وی می افزاید: پس باید توجه شود که ما مردم را به خود درمانی تشویق نمی کنیم بلکه هدف ما ترغیب مردم به مراقبت از سلامتشان است. این مراقبت در تغذیه ی سالم و فعالیت جسمانی خلاصه می شود. همچنین بخش عمده پرداختی حوزه ی سلامت متوجه رفتارهای مخاطره آمیز است که باید از آن ها نیز جلوگیری شود.
استفاده از فضاهای آموزشی برای پیاده سازی برنامه ملی خودمراقبتی
شهرام رفیعی فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت از سرمایه گذاری روی دانش آموزان در زمینه اجرای برنامه خودمراقبتی خبر می دهد و اظهار می کند: از سال 97 مطالب خودمراقبتی و آموزش سلامت در قالب درس رسمی در مقاطع دوازدهم تدریس می شود.
از طرفی بنا به گفته ی رفیعی فر تاکنون 500 هزار سفیر سلامت در دبیرستان های کشور دوره ی آموزشی 16 ساعته را گذرانده اند.
برنامه های دیگری نیز در وزارت بهداشت برای دانش آموزان و معلمان در نظر گرفته شده که نشان از تاثیر گذاری این قشر در حوزه ی سلامت و در نتیجه عملی سازی اقتصاد مقاومتی دارد.
در این صورت مزاحم پزشک نشوید!
سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت می افزاید: خود مراقبتی فقط به ترویج سبک زندگی لازم منتهی نمی شود.  سعی داریم مردم را از لحاظ سواد سلامت توانمند کنیم. در حال حاضر20 درصد از مراجعات به پزشک در انگلستان به علت ناخوشی های جزئی است. این قبیل ناخوشی ها به تجویز پزشک نیازی نداند و با استراحت و داروهای مختصر رفع می شوند.
کاهش این 20 درصد مراجعات غیرضروری به نوبه ی خود می تواند از بسیاری هزینه های غیر ضروری جلوگیری کند و گوشه ای از مسئولیت عملی سازی شعار مطرح را به دوش بکشد.
سرمایه گذاری ها را هدفمند کنید
رئیس پژوهشکده بهداشتی از نیاز به سرمایه گذاری در بخش خدمات مراقبت اولیه می گوید: در حوزه سلامت، این خدمات مراقبت اولیه است که با موضوع پیشگیری از بیماری و آسیب های سلامت ارتباط نزدیکی دارد. در نتیجه سرمایه گذاری در زمینه خدمات مراقبت اولیه نیاز است.
وی پیشنهاد می کند: این دست سرمایه گذاری باید جایگزین سرمایه گذاری در حوزه ی مداخلات لوکس و هزینه بر و خدماتی که مستلزم تکنولوژی های پیچیده اند، شوند.
دولت هم آستین بالا بزند
بیماری هزینه بر است و با شدید شدن آن بار هزینه ها افزایش می یابد. اما رفیعی فر معتقد است: ثابت شده است بسیاری از بیماری ها با رعایت سبک زندگی سالم و هدایت و مدیریت دولت قابل پیشگیری اند. برای مثال صنایع غذایی باید محصول سالم را در اختیار مردم بگذارد و دولت توان خرید عادلانه را برای مردم فراهم کند.
از طرفی نیاز به کسب توانمندی، شایستگی، دانش ،مهارت و صلاحیت کافی مردم بر هیچکس پوشیده نیست. مردم باید سواد سلامت خود را ارتقا دهند تا انتخابهای فردی و خانوادگی خود را بهبود بخشند.
رفیعی فر یادآور می شود: حاصل این اقدامات کاهش غیبت از کار، افزایش کیفیت زندگی مردم، افزایش بهره وری و قدرت تولید در جامعه، کاهش بیماری و مراجعات غیرضروری، کاهش نیاز به دارو به ویژه داروهای گران قیمت ،کاهش بستری در بیمارستان و در نهایت صرفه جویی منابع مالی کشور و تقویت اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.