قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: درحالی که گمانه زنی‌ها درمورد تلاش شرکت «اپل» برای ساخت خودرو‌های هوشمند، در روزهای اخیر افزایش یافته است، کارشناسان می‌گویند این شرکت درحال ساخت خودرو است، نه درحال تولید آن. به گزارش مجله انگلیسی «تایم»، فعالیت شرکت اپل در زمینه ساخت خودرو‌های هوشمند- که «پروژه تیتان» نام گرفته است- گمانه زنی‌ها و شایعات زیادی را درپی داشته و این پرسش را به یک اندازه دردنیای فناوری و خودروسازی ایجادکرده است که «آیا خودروهای iCar شرکت اپل واقعیت دارند؟»

  آیا خودرو‌های هوشمند شرکت اپل، واقعیت دارند؟

 به نوشته تایم این پرسش، یک پاسخ روشن دارد: بله، ساخت این خودروها یک واقعیت است، اما نه یک واقعیت ساده. این خودروها از این نظر که درحال ساخت و آزمایش هستند واقعیت دارند، اما این بدان معنا نیست که شما قادر خواهید بود با صرف بخشی از اندوخته تان، مالک یکی از این خودروها شوید. شرکت اپل قرار نیست وارد تجارت ساخت خودرو شود، بلکه به شکل عمیق تری وارد صنعت خودرو سازی خواهدشد.
براساس  گزارش تایم، شرکت اپل درانجام این طرح، از کارشناسانی در زمینه علومی همچون علم روبوتیک، رانش الکتریکی، و فناوری باتری‌های EV، و نیز از افرادی که دارای اطلاعات و تجربیات نرم افزاری هستند- افرادی ازشرکت‌های «فورد»، «مرسدس» و دیگر خودروسازان اروپایی- استفاده می‌کند. این افراد، گزارش‌های خود را به «استیو زادسکی»، معاون بخش طراحی تولید شرکت اپل، که از اعضای اصلی تیم ساخت «آیپد» و «آیفون» بوده است، ارایه می‌کنند. «جان الیس»، رئیس سابق بخش فناوری «شرکت موتور فورد» و مدیر اجرایی شرکت مشاوره فناوری «الیس و همکاران»، معتقد است: «هیچ شرکتی چنین مجموعه ای گرانقیمت و هزینه بر از کارشناسان فوق ستاره را گردآوری نمی‌کند، مگر آنکه در ماموریتی که به دنبال انجام آن است، جدی باشد.»
اما واقعاً مأموریت این کارشناسان چیست؟ این واقعیت، چیزی که بسیاری آن را تصور کرده اند
–یعنی چندپاره کردن صنعت خودروسازی و تبدیل شدن به بزرگ ترین شرکت خودروساز بعدی- نیست. چنین هدفی نمی‌تواند معنایی برای اپل داشته باشد. کاری که اپل معمولاً به شکل خیره کننده ای انجام می‌دهد، این است که هرآنچه را می‌تواند درمورد یک محصول یا یک صنعت بیاموزد و سپس طرح خود را تا سطحی  به تثبیت برساند که نمونه ساخته شده توسط این شرکت، یک جهش نسلی به شمار آید.
الیس معتقد است احتمال نمی‌رود شرکت اپل به جان بخش تولید بیفتد، بلکه آنچه این شرکت به دنبال آن است، دانستن همه چیز درمورد آینده خودرو  است به گونه ای که بتواند به شکل همه جانبه ای خود را وارد این تجربه بسازد.
«جاش کمپ بل» پایه گذارطرح «Magic + Might» و مسؤول یک شرکت مشاوره در زمینه صنعت خودروسازی، با این نظر موافق است که نقش اپل در فضای صنعت اتومبیل سازی، بیشتر از آنکه  نقش یک خودرو ساز سنتی باشد، نقش شرکتی دارای حق انحصاری است. وی می‌گوید: «اپل همه چیز را درمورد یک صنعت و تولید داخل آن می‌آموزد و سپس آن صنعت را به نواندیشی درمورد عملکردش وادار می‌کند و در این میان باعث تولید محصولی بهتر می‌شود. مثلاً در مورد آیفون، «اپل گوشی هوشمندی خلق نکرد، بلکه طرحی را ارایه کرد که استفاده از آن آسان تراست، ظاهری زیباتر دارد و همه ویژگی‌های فوق العاده ای را که به ما اجازه می‌دهند لحظات خوب زندگی را با دوستان و خانواده مان به اشتراک بگذاریم، داراست و اپل درواقع  آیفون را نساخته است، بلکه یک پیمانکار مستقل این کار را انجام می‌دهد.»
تایمز می‌افزاید، نرم افزارهایی که برای ساخت نسل‌های آینده وسایل نقلیه به آن‌ها نیاز است، بسیار فراتر از برنامه ریزی ساده سیستم‌های سرگرم کننده خواهندبود. به عقیده کارشناسان «بخش عمده سیستم‌های مکانیکی- موتورها، ترمزها و فرمان- درحال حاضر بهترین هایی هستند که می‌توانند وجودداشته باشند. تنها راهی که سازندگان خودرو می‌توانند سیستم‌های متفاوتی ارایه کنند یا آن‌ها را بهتر و کاراتر بسازند، بهینه سازی نرم افزارهایی است که این سیستم‌ها را کنترل می‌کنند.»
در نهایت، آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که باوجود تمایل عمومی به اینکه شرکت‌های بزرگی مثل «گوگل» و «اپل» صنعت خودروسازی را بازنوآوری کنند، اما اپل به حوزه تخصصی خود، یعنی طراحی نرم افزار ادامه خواهدداد و در آینده نه با ساخت چند خودرو آرمانی و ایدآل بلکه از طریق مشارکت با سازندگان تثبیت شده و ریشه دار خودرو، بر این صنعت تأثیرگذار خواهدبود.
 اپل درحال وارد شدن به تجارت خودرو نیست، بلکه به شیوه بسیار عمیقی درحال هرچه محکم تر کردن جایگاه خود در دنیای تجارت خودرو است، می‌توانید این را باور کنید.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.