صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک در هانوفر بر لزوم یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه تأکید کردند.

جلوگیری از جنگ با ایران / ایجاد منطقه امن شدنی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، گفت با وی در مورد موضوعات مختلف از جمله وضعیت سوریه صحبت کرده است.

مرکل در این نشست خبری که در شهر هانوفر آلمان برگزار شد، گفت با اوباما بر سر لزوم یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه توافق کرده‌اند. 

وی گفت برلین و واشنگتن از مذاکرات صلح سوریه در ژنو هم حمایت می‌کنند، با این حال افزایش تنش‌ها در شهر حلب و احتمال بر هم خوردن آتش‌بس در سوریه مایه نگرانی آن‌هاست.

در ادامه اوباما گفت: «آلمان یک شریک مهم در ائتلاف ما علیه داعش است. جنگنده‌های این کشور در عملیات مشارکت دارند و آلمان به آموزش نیروهای محلی در عراق کمک می‌کند.»

وی افزود: «ما باز هم از تشدید درگیری‌ها در سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و تأکید داریم که تنها راه برای حل بحران، راهکار سیاسی است.»

 

اوباما گفت که در دیدار با مرکل با وی در مورد تحکیم همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی صحبت کرده است.

سران آلمان و آمریکا در این نشست خبری بر حمایت از دولت و ارتش افغانستان در برابر طالبان هم تأکید کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا که برای مذاکره در مورد پیمان تجارت آزاد به آلمان سفر کرده، در این نشست هم ابراز امیدواری کرد که این توافق هرچه زودتر نهایی شود. 

اوباما به وضعیت شرق اروپا هم اشاره کرد و گفت با مرکل در مورد تقویت حضور نظامی ناتو در این منطقه صحبت کرده است. وی تأکید کرد که تحریم‌های وضع شده «تنها زمانی برداشته می‌شوند که این کشور به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.»

ایجاد منطقه امن در سوریه عملی نیست

وی در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد پیشنهاد مرکل برای ایجاد منطقه امن داخل خاک سوریه چیست، گفت: «مخالفت من با ایجاد منطقه امن در سوریه مسئله‌ای ایدئولوژیک نیست، بلکه مسئله‌ای فنی است. اینکه چطور می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم، اینکه نیروهای چه کسی می‌خواهد آنجا مستقر شود؟ چه کسانی اجازه خواهند داشت که به آنجا بروند و خارج شوند؟... متأسفانه بسیار دشوار است که بخش بزرگی از منطقه را تحت کنترل بگیریم. این کار نیازمند تعهد نظامی گسترده است.»

با این حال مرکل بار دیگر از این طرح حمایت کرد و گفت ایجاد منطقه امن باید جزئی از مذاکرات سوریه باشد تا آوارگان سوری جایی برای پناه بردن به آن داشته باشند.

در ادامه اوباما گفت که در در حلب نیروهای النصره و معارضین میانه‌رو در مناطق مجاور هم مستقر هستند و مجزا کردن آن‌ها از هم بسیار دشوار است، که این مسئله هم یکی از موضوعاتی است که ایجاد منطقه امن در سوریه را سخت کرده است. 

وی دولت سوریه را به «فریبکاری» در طول آتش‌بس در سوریه متهم کرد و خواستار «برقراری مجدد» آتش‌بس شد.

توافق هسته‌ای از جنگ جلوگیری کرد

رئیس‌جمهور آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هم اشاره‌ای کرد و گفت این توافق از جنگ جلوگیری کرد.

وی گفت: «به واسطه مشارکت آلمان و 1+5 بود که مسئله پرونده هسته‌ای ایران بدون توسل به جنگ حل شد.»

پیشنهاد کره شمالی جدی نیست

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این نشست کره شمالی را به «اقدامات تحریک‌آمیز» متهم کرد و گفت واشنگتن در حال تحلیل آزمایش موشکی اخیر پیونگ یانگ است.

وی گفت: «اغلب آزمایش‌های موشکی کره شمالی شکست میخورد، اما به هر حال آنها با هر آزمایش اطلاعات بیشتری به دست می‌آورند. ما اینها را جدی میگیریم.»

اوباما در مورد پیشنهاد وزیر خارجه کره شمالی در مورد توقف آزمایش‌های موشکی به شرط عدم برگزاری رزمایش آمریکا در شبه جزیره کره، گفت که این پیشنهاد را جدی نمی‌گیرد.

وی مدعی شد که پیونگ یانگ در کاهش تنش‌ها و پیشبرد شبه جزیره کره به سمت منطقه عاری از سلاح هسته‌ای، جدی نیست. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.