همایش بازاندیشی میراث فکری ما با محوریت مسئله نقد دیدگاه نومعتزله به سنت به همت گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

 «سلفیت و نومعتزله» دو روی یک سکه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم؛ همایش بازاندیشی میراث فکری ما با محوریت مسئله نقد دیدگاه نومعتزله به سنت  به همت گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران عصر امروز در تالار دکتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

این همایش با سخنرانی‌های مسلم‌ طاهری با موضوع "مفهوم وحی در دو دوره فکریِ نصرحامد ابوزید"، کوشا وطن‌خواه با موضوع "نقد و بررسی دیدگاه حسن حنیفی به سنت" و  حمیده‌سادات‌حسینی با موضوع "جابری و داعیه نقد عدل عربی اسلامی" و فاطمه‌ رفیعی با موضوع "نقد و بررسی دیدگاه محمد آرکون به سنت" برگزار شد.

برخی از نومعتزله‌ها  معتقد به اسلام سکولار هستند

حمیده سادات حسینی از اعضای انجمن علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران در این همایش در خصوص دیدگاه عاید جابری به عنوان یکی از نومعتزله‌ها عرب گفت: جابری معتقد است که اسلام اصیل، همان اسلام سکولار است.

وی افزود: این دیدگاه جابری و برخی همفکران او ناشی از حدیثی جعلی از پیامبراسلام صلی‌الله‌و‌علیه‌وآله است که مردم را آگاه‌تر به امور دنیا می‌داند و خود را تنها آورنده وحی.

نومعتزله مُسَکنی برای اهل سنت است نه دارو

فاطمه رفیعی از اعضای انجمن علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران نیز در این همایش در نقد و بررسی دیدگاه محمد آرکون به عنوان یکی از چهره‌های مشهور نومعتزله اظهار داشت: مسأله نومعتزله به عنوان یک مسکن برای اهل سنت است نه یک دارو.

وی گفت: نومعتزله در برابر خشونت و تهجرهای گروه‌هایی که الآن به داعش بسیار شبیه و در برخی موارد منطبق هستند، بوجود آمد و تفکرات شبیه نومعتزله در شیعه به دلیل ویژگی و پویایی‌هایی درآن وجود دارد جایگاهی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.