در پی اعتراض شدید مردم عربستان به افزایش قیمت آب در این کشور که در راستای سیاست های ریاضتی ملک سلمان انجام شده است وزیر آب و برق این کشور از کار برکنار شد.

سیاست ریاضتی ملک سلمان قربانی گرفت/ وزیر آب و برق عربستان برکنار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، کمتر از 6 ماه پس از آنکه دولت عربستان اقدام به کاهش یارانه کالاهای اساسی کرد، به دنبال بالا گرفتن اعتراضات عمومی به افزایش قیمت آب، ملک سلمان، پادشاه عربستان، وزیر آب و برق این کشور را از سمت خود برکنار کرد.

بر اساس حکم صادره، عبدالرحمن الفضلی، وزیر کشاورزی عربستان قرار است پست وزارت آب و برق را از عبدالله الحسین تحویل بگیرد.

پس از افزایش قیمت آب و شهروندان سعودی برای بیان خشم و اعتراض خود به شبکه های اجتماعی روی آوردند و اتحادیه حمایت از مصرف کنندگان این کشور از دولت خواست تا در تصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کند. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در ماه جاری میلادی گفته بود که اجرای تعرفه های جدید آب از سوی این وزارتخانه «رضایت بخش نیست.»

دولت عربستان در ماه دسامبر در تلاش برای کاهش هزینه ها به دلیل افت قیمت نفت، اقدام به کاهش یارانه کالاهای اساسی و بنزین کرد. در قالب این طرح، مقامات سعودی همچنین انتظار دارند که با بازسازی ساختار اقتصادی، تا سال 2020 میلادی، سالانه 30 میلیارد دلار کسب درآمد کنند. این بخشی از یک برنامه گسترده برای افزایش درآمدهای عربستان تا 100 میلیارد دلار به منظور کاهش وابستگی ریاض به صادرات نفت است.

بن سلمان بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته بود: «اکنون ما با پشت کار فراوان در حال کار روی اصلاحات در درون وزارت آب هستیم به نحوی که کارها مطابق با طرح توافق شده پیش برود.»

به گفته جان سفاکیاناکیس، مدیر مطالعات اقتصادی در موسسه گالف ریسرچ سنتر در عربستان، قیمت آب برای شهروندان این کشور تا 500 درصد افزایش یافته بود.

افزایش قیمت کالاها می تواند حکومت های موروثی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با چالش جدی مواجه کند. بر اساس تحقیق انجام شده از جوانان عرب، بیش از 90 درصد سوال شوندگان در کشورهای قطر، عمان و بحرین گفته اند خواستار تداوم پرداخت یارانه ها هستند، در حالی که 86 درصد نیز در عربستان با این مسئله موافق بوده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.