۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 372302

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: زنان، معمولاً همانند افراد چند شغله ای هستند که مسؤولیت‌های متعددی بر عهده دارند و ذهنشان در یک چرخه مداوم، به دنبال یافتن، تکمیل و خط زدن کارهای قابل انجام در طول روز است. تجربه چنین زندگی شلوغ و پردغدغه ای، نه تنها بر سلامت زنان در زندگی روزمره آنان تأثیر می‌گذارد، بلکه کیفیت زندگی و طول عمر آنان را نیز تحت تأثیر قرار داده و اغلب آن‌ها را طعمه مشکلات روانی ای نظیر «استرس» می‌کند.

استرس چگونه به سلامت زنان آسیب می‌زند؟

هرچند هم زنان و هم مردان از شرایط استرس‌زا تأثیر می‌پذیرند، اما مطالعات نشان می‌دهند، تأثیر پذیری زنان از استرس، بیشتر از مردان است.
براساس گزارشی که «انجمن روان‌شناسی آمریکا» منتشر کرده، زنان بیشتر از مردان در مواردی همچون مسایل مالی و مسؤولیت‌های خانوادگی دچار استرس می‌شوند. همچنین براساس این گزارش، زنان بیشتر از مردان نشانه‌هایی همچون اضطراب، استیصال، افسردگی و نگرانی مستمر را از خود نشان داده اند. دکتر «ناتالی داتیلو» پزشک و روان‌شناس سلامت از دانشگاه «ایندیانا» می‌گوید، احتمال بیشتری وجود دارد که زنان بر اثر استرس به گوشه گیری رو آورده و احساس تنهایی کنند. اما چرا زنان تأثیرپذیری فیزیکی بیشتری از استرس دارند؟

 وقتی دچار استرس می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد؟
وقتی بدن دچار استرس می‌شود، از طریق آزاد کردن هورمون‌های خاصی نظیر «کورتیزول» واکنش نشان می‌دهد. این هورمون ها سبب ایجاد تغییرات جسمی و روانی شده و در طول زمان، خطر ایجاد افسردگی، اضطراب، چاقی، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و مشکلات پوستی نظیر آکنه و اگزما را افزایش می‌دهند. اما چرا احتمال بروز این گونه تغییرات فیزیکی بر اثر شرایط استرس زا، در زنان بیشتر از مردان است؟ دکتر داتیلو در «وبلاگ سلامت» دانشگاه ایندیانا در این زمینه می‌نویسد: اگرچه هورمون زنانه استروژن، می‌تواند تا اندازه ای
 در مقابل استرس نقش حمایتی ایفا کند، اما به دلیل نحوه واکنش مغز زنان به استرس، آن‌ها از نظر جسمی و روانی به شکل عمیق تری از استرس تأثیر می‌پذیرند. مطالعاتی که تفاوت زنان و مردان را در مقابله با استرس بررسی کرده اند، نشان می‌دهند مغز زنان نسبت به هورمون‌های استرس حساس تر است و این، توانایی بدن آن‌ها را برای وفق یافتن با شرایط و بروز واکنش‌های سالم تر، محدود می‌کند.

  چطور استرس را مدیریت کنیم؟
به دلیل تأثیرات فیزیکی منفی استرس بر بدن زنان، یافتن راه‌های مثبتی برای کنترل آن، اهمیت زیادی می‌یابد. چندین راه برای کنترل تأثیرات استرس وجوددارند. برخی از راه هایی که شما می‌توانید به کمک آن‌ها، «گریز» از استرس را امتحان کنید، این‌ها هستند:
- ورزش کنید: ورزش با افزایش هورمون «اندروفین»، (هورمون «حال خوب»)، فشارخون را کاهش داده و روحیه شما را تقویت می‌کند. افزون بر این، ورزش بهترین راه به مصرف رسیدن هورمون کورتیزولی است که در شرایط استرس زا در بدن آزاد می‌شود تا بدن را برای واکنش نسبت به این شرایط آماده کند.
- داشته هایتان را قدر بدانید: آیا می‌توان نسبت به شرایط منفی زندگی هم قدردان بود؟ خرسند بودن از فرصت‌های رشد و یادگیری حتی در شرایط دشوار سبب می‌شود مغز ما شرایط موجود را یک «چالش» ارزیابی کند، نه یک «تهدید». این ارزیابی، خوشایند مغز بوده و بدن نیز متناسب با آن واکنش نشان خواهدداد. خرسند بودن از چیزهایی را تمرین کنید که شما را در زندگی بالاتر می‌برند و پایین تر می‌آورند.
- خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب کافی، یکی از دیگر راه‌های مقابله با تأثیرات استرس است. ثابت شده است که کمبود خواب، با محدود کردن ظرفیت ما برای انتخاب گزینه‌های مقابله کننده مناسب، مشکلات ناشی از استرس را چند برابر می‌کند. معمولاً 7 تا 9 ساعت خواب برای بزرگسالان 18 تا 64 سال توصیه می‌شود.
- با دیگران ارتباط برقرار کنید: سعی کنید با دوستان، خانواده و دیگر افرادی که شما را درک کرده و در رفع مشکل از شما حمایت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید. مطالعات نشان داده اند، ارتباطات اجتماعی سالم، می‌توانند تأثیرات مثبتی در مقابله با استرس داشته باشند.
- شاد باشید: ثابت شده است که شوخ طبعی و خنده، تکنیک‌های مؤثری در مقابله با استرس هستند. خندیدن سبب می‌شود اکسیژن بیشتری به تمام سلول‌های بدن و مغز برسد و تمرکز فکر و ذهن ما تقویت شود.
تنفس عمیق داشته باشید: تنفس عمیق و آهسته سبب می‌شود ضربان قلب کاهش یابد و آرامش و سطح هوشیاری ذهن افزایش بیابد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.