۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 372409

قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: باوجود آنکه مدت هاست مردم از «واقعیت مجازی» سخن می‌گویند، اما کاربردهای عملی این فناوری تاکنون مبهم باقی مانده است. با این حال، با پیشرفت‌های وسیع اخیر در فناوری‌های عمومی، به نظر می‌رسد این فناوری روز به روز، بیشتر از گذشته در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

فناوری واقعیت مجازی؛ کاربردهای جالب و عملی

 کارکنان را آموزش بدهید
امروزه کارفرمایان از واقعیت مجازی برای هدایت برنامه‌های آموزشی و یا شبیه سازی موقعیت‌های کاری خاص استفاده می‌کنند. به عنوان نزدیک به ذهن ترین نمونه، می‌توان از شبیه سازی پرواز برای آموزش خلبانان نام برد، اما واقعیت مجازی از
شبیه سازی پرواز نیز فراتر رفته است. ارتش و نیروی پلیس نیز از این فناوری برای آموزش سربازان و افسران پلیس استفاده می‌کند. مدیران فروش نیز از دیگر گروه هایی هستند که واقعیت مجازی را برای آموزش کارکنانشان به کار می‌گیرند.
 پزشکی را تمرین کنید
پزشکان از واقعیت مجازی به شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. پزشکان می‌توانند از سیستم واقعیت مجازی برای اجرای اعمال جراحی استفاده کنند و یا با استفاده از این فناوری، اعمال جراحی را در مقیاس‌های بزرگ آزمایش کنند. جراحان همچنین استفاده از «دوقلو»‌های مجازی، بیمارانشان را برای تمرین عمل‌های جراحی پیش از انجام آن‌ها روی بیمار واقعی، آغاز کرده اند.

 سرگرم شوید
وجود دنیاهای مجازی جداگانه که ساکنانی از دنیای واقعی در آن تجسم می‌یابند، به شکل گسترده ای عمومی شده است. از برخی از این جهان‌های مجازی، به بازی‌های آنلاین هم تعبیر می‌شود، اما برخی از فضاها همچون دنیای مجازی «سکند لایف» یا زندگی دوم که افراد در آن مانند افراد دنیای واقعی با یکدیگر تعامل دارند، در میان بازی‌ها طبقه بندی نمی شوند. شما حتی می‌توانید نمایشنامه‌های «شکسپیر» را هم در دنیای واقعیت مجازی به تماشا بنشینید.

 با اضطراب مقابله کنید
روان‌شناسان و درمانگران سال‌هاست برای درمان مشکلات اضطراب، ترس و هراس بیمارگونه و اختلال‌های استرس از مواجهه درمانی استفاده می‌کنند. به این شکل که منبع ترس و اضطراب و استرس را به بیمار نشان می‌دهند. درپی این نوع درمان، اضطراب به خودی خود از بین می‌رود. فناوری واقعیت مجازی این امکان را برای درمانگران فراهم می‌آورد که منبع ترس هایی از قبیل ترس از پرواز، ترس از آسانسور و حتی ترس از شرایط جنگی را شبیه سازی کنند. درمانگران همچنین می‌توانند برای درمان اعتیاد به مواد مخدر، میل شدید به مواد مخدر را نیز در فضای مجازی شبیه سازی کنند.
 زندگی در یک دنیای کامل را تجربه کنید
محققان درحال ایجاد این امکان هستند که سیستم‌های واقعیت مجازی بتوانند از دیوارها و پروژکتورهای متعدد استفاده کنند تا کاربران را در یک دنیای کامل غرق بسازند.
سیستم های«CAVE»برای تجسم اطلاعات، به منظور نمایش سه بعدی محیط و همچنین برای آزمایش عناصر تشکیل دهنده جدید در پروژه‌های مهندسی مورد استفاده قرارمی گیرند.

 بیشتر در ارتباط باشید
«وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت «گوگل» درحال توسعه هدست‌های واقعیت مجازی مستقل و آفلاین است.
با توسعه این ابزارها شما دیگر به روشن کردن رایانه یا گوشی هوشمندتان نیازی نخواهید داشت. این فناوری، جایی در میانه  ابزارهایی مثل «Gear VR» «سامسونگ» که از گوشی هوشمند برای نمایش قدرت پردازش خود استفاده می‌کند و «آکیولیس ریفت فیس بوک» که باید به یک رایانه پیشرفته متصل باشد، قرار می‌گیرد.
منبع: Tech Cocktail. com‎

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.