۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 372494

به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ مرتضی عزالدین، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‎ای استان  با تأکید بر اینکه ۵۲ درصد دشت‌های کشور دچار تنش آبی شده‌اند، گفت: تمام دشت‎های استان همدان دچار تنش آبی هستند.

تمامی دشت‌های همدان تشنه هستند

وی که در مراسم افتتاح طرح دانش‌آموزی نجات آب با عنوان «داناب» در همدان سخن می گفت با اعلام اینکه حدود 250 میلی‌متر بارش و یک سوم بارش دنیا در ایران صورت می‎گیرد، خاطرنشان کرد: 90 درصد سطح کشور خشک و نیمه‌خشک است.
وی افزود: این 90 درصد را باید طوری مدیریت کنیم که آیندگان نیز بتوانند از 10 درصد باقیمانده استفاده کنند و مشکل آب ایجاد نشود.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه در کشور ناهماهنگی در بارش وجود دارد، گفت: پراکندگی بارش و سیلاب‌ها، وظیفه ما را در مدیریت حوزه آب مشکل کرده است، به این خاطر وزارت نیرو سعی کرده مدیریت خود را با توجه به اقشار مردم انجام دهد.
وی با بیان اینکه ایران بارشی کمتر از یک سوم جهان دارد، تأکید کرد: 600 دشت در کشور وجود دارد که برداشت از 52 درصد دشت‌های کشور ممنوع اعلام شده و هیچ برداشتی انجام نمی‌شود.
عزالدین با اشاره به اینکه در استان همدان سالانه 250 میلیون مترمکعب آب برداشت و مصرف می‌شود، بیان کرد: برداشت بی‌رویه از آب در استان باعث شده سالانه آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان بین 90 سانتی‌متر تا یک متر افت داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه 52 درصد دشت‌های کشور دچار تنش آبی شده‌اند، افزود: در این میان تمام دشت‌های استان همدان دچار تنش آبی هستند.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه به علت تنش آبی در دشت‌های کشور دولت تصمیم گرفت طرحی تحت عنوان طرح تعادل‌بخشی اجرا کند، اظهار کرد: دولت مصمم است با کمک وزارت نیرو و استان‌ها در یک برنامه 20 ساله سفره‌های آب زیرزمینی را به حالت اول برگرداند.
وی ادامه داد: طرح تعادل‌بخشی چند برنامه دارد که یک قسمت آن فیزیکی است به این معنی که چاه‌های غیرمجاز بسته می‌شود.
عزالدین با بیان اینکه بخش دیگر مربوط به فرهنگ‌سازی است که باید با بخش فیزیکی انجام شود، افزود: در بخش فرهنگی وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند کاری کند و نیاز به هم‌افزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه در راستای نگهداری آب از مراکز آموزشی و دانشگاهی استمداد طلبیده‌ایم، از اجرای طرح داناب در بین 64 دانش‌آموز در استان همدان خبر داد.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان با بیان اینکه 440 میلی‌متر بارندگی در استان رخ داد که نسبت به سال گذشته 290 میلی‌متر و نسبت به بلندمدت 309 میلی‌متر افزایش داشته است، گفت: با وجود بارندگی‎های رخ داده، اما هنوز دشت‌ها در حوزه آب زیرزمینی بیمار هستند اما نباید اجازه داد به شرایط سرطانی برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.