۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
کد خبر: 372720

اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای مختلف مصر علیه واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» جلوه‌های جدیدی از وضعیت حاکم بر این کشور را نمایان کرد.

نگاهی به اعتراضات روز گذشته مصر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، روز گذشته (دوشنبه) همراه با سالروز آزادسازی صحرای «سیناء» اعتراضات متعددی در چندین استان مصر به واگذاری دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به عربستان رخ داد و در ادامه، این اعتراضات به زد و خورد با نیروهای پلیس و بازداشت دهها تن منجر شد.

این اعتراضات از ده روز پیش با سفر ملک سلمان به مصر و تصمیم قاهره برای واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر در خلیج عقبه در دریای سرخ، آغاز شده است.

به نوشته روزنامه الاخبار، خیابان‌های قاهره در طول روزهای گذشته، تدابیر امنیتی شدیدی را شبیه وضعیت زمان «حسنی مبارک» شاهد است و هماهنگی بین نیروهای امنیتی و وزارت کشور برای مقابله با توافق تعیین مرزها در بالاترین سطح وجود دارد. خیابان‌های قاهره فضای امنیتی به خود گرفته است و مأموران لباس شخصی تا کنون دهها نفر را بازداشت کرده‌اند. از سوی دیگر نیز طرفداران السیسی با تصاویری که از او در دست داشتند به خیابان‌ها آمده‌اند تا از این توافقنامه دفاع کنند.

بنا به این گزارش، عربستان اما اهمیتی به آن‌چه که در قاهره می‌گذرد نمی‌دهد و شورای مشورتی این کشور روز گذشته (دوشنبه) توافق با مصر را تأیید کرد؛ در حالیکه که هنوز این توافق برای تصویب به پارلمان مصر فرستاده نشده است.

پرچم مصر در مقابل پرچم سعودی

به نوشته الاخبار، روز گذشته، پلیس مصر کسانی که پرچم مصر به دست داشته و شعارهایی در اعتراض به توافقنامه سر می‌دادند را دستگیر کرد اما با کسانی که پرچم عربستان را به دست گرفته کاری نداشتند. این موضوع باعث عصبانیت بسیاری شده است چرا که پرچم عربستان در مغازه‌ها و بازار مصر تا پیش از این یافت نمی‌شد و مشخص است که به یکباره این پرچم‌ها به دست افراد افتاده است و همینطور واضح است که کسانی که طرفداران واگذاری دو جزیره را به خیابان ها آورده‌اند این پرچم‌ها را هم همان‌ها تهیه کرده‌اند.

تحریک طرفداران دولت علیه معترضان

الاخبار ادامه می‌دهد: مقابل «اتحادیه روزنامه نگاران» و مرکز «دار الحکمة» قاهره به یک منطقه نظامی تبدیل شده است که نمی‌توان در اطراف آن توقف کرد و روزهای اخیر، پلیس اقدام به بررسی کارت شناسایی شهروندان و بازداشت دهها روزنامه‌نگار که سعی داشتند وارد اتحادیه شوند، کرده است. در میدان التحریر نیز پلیس به شدت حضور دارد و مانع تجمع در این منطقه می‌شود. ایستگاههای متروی منتهی به مراکز امنیتی نیز بسته شده است و بسیاری که ارتباطی نیز با اعتراضات ندارند دستگیر شده و موبایل‌های آن‌ها بررسی شده است.

اما در سوی دیگر، وضعیت تفاوت دارد، طرفداران السیسی با پرچم عربستان و تصاویر رئیس‌جمهور مصر، به راحتی جولان می‌دهند‌‌‌‌   
برای اولین بار از زمان سقوط «حسنی مبارک» نیروهای امنیتی مقر حزب ناصری «الکرامه» را که دعوت‌کننده اصلی به اعتراضات است را محاصره کرده و معترضان را که در مقابل دفتر این حزب تجمع کرده بودند را با گاز اشک‌آور متفرق کرده‌اند؛ اما در مقابل به طرفداران السیسی اجازه دادهاند تا در مقابل دفتر این حزب تظاهرات کنند.


زنگ خطری برای محبوبیت السیسی

روزنامه الاخبار به نقل از منابع دولتی مصر می‌نویسد: دلیل تأخیر در عرضه توافقنامه در پارلمان برای تصویب، آماده شدن دولت برای تشکیل پرونده‌ای کامل از طرف‌های مختلف مرتبط با این موضوع است؛ علاوه بر این، دولت سعی دارد تا مصوبه قانونی در راستای سعودی بودن این دو جزیره آماده کند. 

کماکان این دو جزیره مصری محسوب می‌شود و تا صدور قانون رسمی از سوی رئیس‌جمهور، مصری خواهد بود. اما رئیس‌جمهور بدون تصویب پارلمان نمی‌تواند چنین کاری کند.

الاخبار ادامه می‌دهد: هرچند معترضان در روز گذشته به علت اقدامات امنیتی شدید نتوانستند به تظاهرات بپردازند، اما اتفاقات دیروز، ضربه سنگینی به محبوبیت عبدالفتاح السیسی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.