درياچه اروميه به عنوان نگين گردشگري آذربايجان، اين روزها بخشي از هويت گردشگرپذيري خود را باز يافته و اين روزها تعداد زيادي از گردشگران بومي و غيربومي در سواحل اين درياچه حاضر مي شوند.

عکس یادگاری با دریاچه ارومیه/  گردشگران دوباره به درياچه اروميه می روند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، درياچه اروميه در چند سال گذشته روزهاي نه چندان خوشي را سپري كرد و با كم شدن ميزان آب موجود در اين پهنه آبي، تعداد گردشگران نيز رو به كاهش نهاد تا جايي كه در تابستان سال گذشته افراد فقط براي مشاهده نمك درياچه به اين جاذبه گردشگري مي آمدند كه اين روند بسيار مايوس كننده بود.
از ابتداي سال آبي جاري كه روند افزايشي تراز آبي درياچه اروميه و حجم ورودي آب آن آغاز شد، بسياري از مردم بر اين باور بودند كه امسال نيز همچون سال هاي گذشته، اين روند مداوم نخواهد بود و پس از گرماي فروردين و ارديبهشت، روند كاهشي تراز و حجم ادامه خواهد يافت كه اين امر به علت اجراي طرح هاي احيا و تثبيت وضعيت درياچه اروميه و همچنين بارش هاي مناسب پاييزي، زمستاني و بهاري در حوضه آبريز، بر عكس شد و آب درياچه اروميه روز به روز بالاتر آمد.
در حال حاضر سطح تراز آبي اين درياچه بيش از 1271 متر است و اين امر كه در سه سال گذشته بي سابقه بوده، موجب شده تا حجم آب درياچه به حدود سه ميليارد متر مكعب برسد.
اين خبر خوشحال كننده براي مردم از يك سو و آب موجود در درياچه اروميه از سوي ديگر عواملي شد تا مردم مشتاق اروميه، شهرها و روستاهاي اطراف و حتي برخي از شهروندان ديگر استان هاي كشورمان براي استفاده از چشم انداز خوب درياچه اروميه و آب نمكين آن به سوي اين درياچه گسيل شوند كه هفته به هفته بر تعداد اين گردشگران افزوده مي شود.
از جمله روزهاي پرگردشگر درياچه، روزهاي تعطيل آخر هفته است كه برخي از شهروندان استان هاي همجوار نيز براي بازديد از اين پارك ملي رنج سفر را به جان مي خرند و راهي اروميه مي شوند.
احمد اصغرزاده كه به همراه خانواده براي بازديد از درياچه اروميه آمده بود، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: پرآب شدن درياچه اروميه براي ما بسيار خوشحال كننده بود و آمديم تا ضمن عكس گرفتن در كنار اين درياچه، زيبايي هاي آن را نيز ببينيم.
وي افزود: در سال هاي گذشته همواره خبرهاي ناراحت كننده اي از اين درياچه در رسانه ها داشتيم در حالي كه امسال به همت مسئولان و بارش هاي خوب، آب آن پر شده و رنگ آبي آن بازگشته است.
وي اضافه كرد: قصد داريم امسال چند بار ديگر به درياچه بياييم كه اميدواريم در دفعات بعدي نيز شاهد پرآبي درياچه باشيم.
اسمر دولتخواه نيز در كنار درياچه اروميه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با ابراز خرسندي از پرآب شدن درياچه اروميه گفت: با اين ميزان آب موجود، اميدواري ها براي احياي اين درياچه زياد شده و بسياري از شهروندان اروميه اي پس از سال ها براي مشاهده اين پرآبي به سواحل اين درياچه مي آيند و از ته دل خوشحال هستند.
وي افزود: اين دومين بار است كه از زمان گرم شدن هوا در چند روز گذشته به درياچه اروميه مي آييم و نخستين مقصد گردش ما به ويژه در روزهاي تعطيل اين درياچه است.
وي اضافه كرد: عكس گرفتن با درياچه آبي اروميه و مناظر زيباي آن در كنار خانواده، آرزويي بود كه در چند سال گذشته داشتيم و خوشحاليم كه امسال اين امر محقق شد.
اين شهروند اروميه اي اظهار كرد: بسياري از دوستان و فاميل هاي ما در ديگر استان ها، منتظر پايان زمان تحصيلات فرزندانشان هستند كه بار ديگر براي بازديد از درياچه به اروميه بيايند.
مهدي قهرماني ديگر گردشگر اروميه اي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين باور كردني نيست كه درياچه اي كه تا حدود 9 ماه گذشته مملو از نمك بود و اطراف پل ميانگذر را نمك گرفته بود، امروز پر آب شده و قابل شنا كردن باشد.
وي با اشاره به حضور خانوادگي در ساحل درياچه اروميه افزود: سال هاي گذشته ما چنين حضوري از گردشگران را در كنار درياچه نمي ديديم ولي اين هفته و هفته گذشته در برخي نقاط حاشيه اي، جايي براي پارك كردن خودرو در كنار پل ميانگذر نبود كه بايد از اين امر خوشحال باشيم.
با توجه به خوشحالي مردم و گردشگران از وضعيت آب درياچه اروميه، اميد مي رود اين درياچه دوباره به حالت پرآبي خود بازگشته و همه ساله هزاران گردشگر از نقاط مختلف استان، منطقه و كشور براي بازديد از آن و همچنين شنا كردن در آب آن به اين درياچه بيايند.
مسئولان استاني براي استفاده از اين ظرفيت گردشگري غافل مانده و هيچ برنامه اي تا كنون نداشته اند و هيچ گونه خدماتي نيز براي اين گردشگران به ويژه در حوالي پل ميانگذر درياچه اروميه ايجاد نشده و همه موارد توسط خود گردشگران مديريت مي شود.
با توجه به حضور پرشمار گردشگران مي توان با برنامه ريزي بهتر و دورانديشي از سوي مسئولان، خدمات بهتري را پيش بيني كرد و بايد براي زمان طلايي گردشگري درياچه اروميه تا اواسط مردادماه برنامه ريزي كرد.
گزارش از: صابر چهرقاني

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.