قدس آنلاین/ مليحه پژمان : رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جاري،‌ «اقتصاد مقاومتي، ‌اقدام و عمل» را به عنوان شعار سال جديد برگزيدند. ايشان تأکيد داشتند، مسأله اقتصاد در اولویت است و ملت، دولت و مسؤولان نهادهاي گوناگون بايد براي تحقق اقتصاد مقاومتي تلاش کنند.

 نگاه دین به جایگاه مردم در اقتصاد مقاومتی

 سخنان ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب به روشني جایگاه ملت و دولت را تبيین کرده و ايشان همه آحاد ملت را در برابر تحقق اقتصاد مقاومتي و اجراي اقدام‌های عملياتي در اين زمينه، مسؤول دانستند. بنابراين نه تنها دولت بايد براي تحقق اين مسأله تلاش کند، بلکه ملت هم بايد همراهي لازم را داشته باشند. اما مردم چه جایگاهي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارند؟ اساساً دين اسلام و معارف اهل بيت(علیهم السلام) درباره جایگاه اقتصادي مردم چه مي‌گويند؟ براي پاسخ به اين پرسش‌ها به سراغ کارشناسان معارف اسلامي رفتيم تا فرازهاي اين جایگاه مهم را بررسي کنيم.
دکتر محسن ميرباقري درباره جایگاه مردم در تحقق مسايل اقتصادي کشور مي‌گويد:‌همان طور که رهبر معظم انقلاب در شعار امسال تأکيد کردند، اقتصاد مسأله اصلي کشور است و تحقق آن نيز نيازمند عزم ملي است.
وي ادامه مي‌دهد:‌در مسأله اقتصاد،‌ موضوع اصلي توليد داخلي است که اين امر افزون بر توجه مسؤولان نظام، نيازمند توجه و همت عالي مردم است.
اين استاد دانشگاه اظهار مي‌دارد:‌برخي از مردم گمان مي‌کنند که فقط بايد مصرف کننده صرف باشند، اين در حالي است که جامعه پويا در شرايطي به رشد و تعالي مي‌رسد که همه مردم همراه هم براي بالندگي جامعه تلاش کنند؛ چنانکه پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در ابتداي
شکل دهي به جامعه نوپاي مدينه، فرازهاي مسؤوليت همه آحاد مردم جامعه را تبيين کردند.

 ‌اسلام با مصرف زدگي مخالف است
دکتر ميرباقري با اشاره به اين مطلب که مردم جایگاه ويژه اي در بدنه توليد کشور دارند، ‌تصريح مي‌کند:‌توليد فکر و کارآفريني بايد توسط مردم انجام شود و دولت جایگاه حمايتگري دارد؛ ‌اسلام با تنبلي و مصرف زدگي مخالف است و همواره تأکيد داشته که همه آحاد جامعه بايد از فکر و ايده‌هاي خودشان براي آباداني جامعه استفاده کنند.
اين کارشناس معارف اسلامي اظهار مي‌دارد:‌حضرت امام علي(علیه السلام) به عنوان امام معصوم و عهده دار اداره جامعه مسلمين خودشان در کاشت درخت و حفر چاه تلاش مي‌کردند و ما هنوز هم آثار تلاش آن حضرت را در راستای آباداني جامعه و تحقق اقتصاد اسلامي مي‌بينيم.
دکتر ميرباقري ادامه مي‌دهد:‌همه آحاد جامعه بايد در بدنه توليد جایگاه آفريني کنند، البته کم نيستند افرادي که با خوش فکري، کارگاه‌هاي کوچک و بزرگي را مهيا کرده و با کارآفريني زمينه توسعه اشتغال و گسترش فعاليت‌هاي اقتصادي را براي افراد ديگر جامعه فراهم کرده‌اند.

 ضرورت توجه به توليد داخلي
اما يکي از مهم‌ترين نکات در تحقق اقتصاد مقاومتي توجه به توليد داخلي است، دکترعلي رجبي دواني در اين زمينه مي‌گويد:‌لازمه توسعه توليدات داخلي تغيير الگوي مصرف مردم است و همه ما بايد کالاي توليد داخلي را مورد استفاده قرار بدهيم.
وي تاکيد مي‌کند: در حکومت نبوي ما مي‌بينيم که مردم جامعه آن روز مدينه، توليدات خودشان را در بازارها عرضه مي‌کردند و تاجران ساير سرزمين‌ها براي خريد و تجارت به مدينه مي‌آمدند.
اين کارشناس معارف اسلامي با بيان اينکه مردم جایگاه ويژه اي در تحقق اقتصاد مقاومتي دارند،‌ تصريح مي‌کند:‌در
نظام های اقتصادی مرسوم دنیا مانند نظام سرمایه داری،‌ اقتصاد بر پایه مالکیت خصوصی و سوسیالیستی دولتي است، اما اقتصادی که از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی ياد می‌شود، مردم بنیاد است، نه دولت.
وي تأکيد مي‌کند:‌در اقتصاد مقاومتي مردم بايد جایگاه آفريني کنند؛ يعني تلاش و حرکت از سوي مردم باشد و دولت نيز از ظرفيت‌هاي مردمي حمايت کند.

 رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)؛ احياگر اقتصاد سالم و پويا
حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمدمهدي بهداروند نيز در ادامه با اشاره به رهنمودهاي دين براي مردم در راستاي تحقق اقتصاد سالم اظهار مي‌دارد: یکی از اصول اولیه اقتصاد سالم، قابليت توسعه و گسترش ثروت براي همه اقشار جامعه است.
وي ادامه مي‌دهد: ازديدگاه اسلام و روايات معتبر ديني هر ملتی که از لحاظ اقتصادي دستش به سوي ملت‌هاي دیگر دراز باشد، اسیر و برده آن‌هاست و هيچ اعتباری‏ هم به تعارف‌های دیپلماسی معمولی نیست؛ ‌بنابراين به توصيه اسلام بايد همه ما با
بهره گيري از معارف آسماني،‌ اقتصاد اسلامي را در جامعه توسعه دهيم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) احياگر اقتصاد سالم بوده اند،‌ تأکيد مي‌کند: ‌در بررسي شرايط جامعه اسلامي در مدينه مي‌بينيم که پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در اين شهر صندوق قرض الحسنه براي فعاليت‌هاي اقتصادي تأسيس کردند، مردم براي گره گشايي از اين صندوق
قرض الحسنه پول مي‌گرفتند و اين در حالي بود که همان پول را نيز برمي گرداندند.

 بانک‌ها نيازمند اصلاح و بازنگري هستند
دکتر بهداروند ادامه مي‌دهد: بانک‌هاي ما در شرايط امروز با اقتصاد اسلامي فاصله بسيار زيادي دارند و سودهايي که در قبال اعطاي وام از مردم مي‌گيرند، به بدنه اقتصادي خانواده‌ها آسيب‌هاي جدي وارد مي‌کند و بايد در اين زمينه اصلاح و بازنگري بشود.
دکتر بهداروند تأکيد مي‌کند:‌مردم رکن اصلي توسعه اقتصادي هستند، اما بايد شرايط براي فعاليت اقتصادي آن‌ها آماده باشد،‌ دولت بايد چارچوب‌هاي مشخصي را براي کمک اقتصادي به کارآفرينان و بدنه فعال اقتصادي جامعه ارایه کند تا با اميد و انگيزه بيشتري به توسعه اقتصادي بپردازند.

 رکن تحقق اقتصاد مقاومتي
دکتر ميرباقري در ادامه اين بحث با اشاره به اين مطلب که اسلام رهنمودهاي خوبي را براي تحقق اقتصاد سالم و پويا به مردم ارایه کرده است،‌ تصريح مي‌کند:‌مردم در شرايط دشوار به توصيه اسلام بايد قناعت پيشه کرده و از خريد کالاهاي غير ضروري زندگي خودداري کنند.
وي ادامه مي‌دهد:‌حضرت امام علي(علیه السلام)‌بهترین اقتصاد و زندگی سالم اقتصادی را مبتني بر اقتصاد همراه با قناعت تعریف می کنند؛ بنابراين قناعت کردن و اقتصاد واقعی به معنای مصرف به مقدار کفایت است که مهم ترین عامل در ایجاد آسایش برشمرده مي‌شود.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه همه مردم بايد در مديريت مصرف برنامه ريزي داشته باشند،‌ مي‌گويد: ‌اعتدال در مصرف حرکتي جهادی است و همه آحاد مردم باید از اسراف و تبذير پرهيز کنند؛ زیرا خداوند متعال هم در آيات قرآن بر حرکت بر مدار دوري از افراط و تفریط براي دست يافتن به پايداري و ثبات اقتصادي تأکيد داشته است.

 از غربي‌ها الگو نگيريم
دکتر رجبي دواني با اشاره به اين نکته که مصرف زدگی یکی از آفت های جامعه اسلامی است، ‌تصريح مي‌کند:‌بر اساس آموزه های ارزشمند دینی، به ما مسلمانان توصيه شده در فرهنگ مصرف از مردم ساير سرزمين‌ها الگو نگيريم و بر اين اساس همه ما بايد توجه کنيم که فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامي متفاوت است و نمي توانيم از آنچه آن‌ها در مصرف الگو قرار داده اند،‌ پيروي کنيم.
وي تاکيد کرد: در قرآن کريم آمده است، خداوند به پيامبري از پيامبران خود وحی فرمود که به قومت بگو، لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای آنان را نخورند و به شکل آنان ظاهر نشوند که در این صورت، بسان آنان، دشمن من خواهند بود. بنابراين زندگي به شيوه غربي‌ها و ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي بر اساس الگوهاي غربي به نفع ما نيست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.