۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 372943

محمدحسین جعفریان

مالیات بر سیگار؛  خدمتی تازه به قاچاقچیان!

گاهی اوقات نمایندگان مردم طرح‌هایی را در مجلس مصوب می‌کنند که در نگاه نخست بسیار سازنده و به نفع مردم به نظر می‌رسد، اما چنانچه اندک دقیق شویم و جوانب آن را بسنجیم، درمی‌یابیم نه تنها به نفع مردم نیست که به ضرر آن‌ها و در عمل به نفع عده‌ای رانت خوار و حتی گاه قاچاقچیان است! تعجب می‌کنید؟ بله، جای تعجب هم دارد، اما متأسفانه ممکن است چنین اشتباه‌هایی رخ دهد.
به عنوان مثال بتازگی مصوبه‌ای به تأیید نمایندگان رسید که مالیات بر هر نخ سیگار را به میزان بسیار زیادی افزایش داد. در نگاه نخست این اقدام بسیار پسندیده به نظر می‌رسد، زیرا از یکسو سبب می‌شود آن‌ها که با کشیدن سیگار به خود و دیگران آسیب می‌زنند، هزینه‌ای بیشتر برای این اشتباه خویش بپردازند و از این رهگذر شاید برخی آن را کنار بگذارند و این مصوبه سبب کمک به سلامتی مردم و خدمتی به دستگاه‌های بهداشتی و درمانی باشد و مراجعان آن‌ها را کاهش دهد.
از سوی دیگر این افزایش مالیات باعث افزایش درآمد دولت شده و پول حاصله را می‌توان در امور عام المنفعه هزینه کرد، اما آیا همه چیز به همین سادگی و شفافیت است؟
پاسخ منفی است. این مسأله یک روی پیچیده و تأسفبار دیگر هم دارد که کسی از آن سخنی به میان نمی‌آورد. برابر با آمارهای رسمی و غیررسمی موجود، بیشتر سیگار ورودی به کشور و عرضه شده در بازار، سیگار قاچاق است. عمده سیگاری که در بازار رسمی کشور و مغازه‌های سراسر شهرهای ما به وفور و بدون مزاحمت به مشتریان فروخته می‌شود، کالای قاچاق است. بله! اجناس قاچاقی که بسادگی تا دورترین روستاهای کشور توزیع می‌شود و هیچ کس هم عین خیالش نیست. در مقابل درصد ناچیزی از این سیگارها، به صورت قانونی عرضه می‌شود، یعنی یا تولید داخلی است و یا از گمرکات رسمی به بازار می‌آید. روشن است که کسی از قاچاقچیان مالیاتی نمی‌گیرد. افزایش مالیات مصوب مجلس شامل همان درصد ناچیز خواهد شد و البته رقم حاصله هم ناچیز خواهد بود، اما نتیجه این مصوبه ناچیز نخواهد بود!
بله! این مصوبه در واقع امتیازی است برای قاچاقچیان محترم سیگار! چرا که پس از اعمال آن و حتی در پی اعلام خبر آن، درآمدهایشان میلیاردها دلار افزایش می‌یابد. پس از این خبر قیمت سیگار در بازاری که عرض کردم، عموم اجناس آن قاچاق است، گاه تا بیش از دو برابر گران شد. قاچاقچیان پیشتر هم از این رهگذر سود هنگفتی می‌بردند، چرا که مالیاتی به دولت نمی‌دادند.
حالا با گران شدن سیگار به مدد نمایندگان محترم، یکشبه همان سود سرشار و غیرقانونیشان، دو برابر شده است.
در حقیقت این مصوبه نه کمکی به مردم و نه دولت، بلکه لطفی است در حق قاچاقچیان سیگار و باعث می‌شود پس از تصویب آن، افراد بیشتری برای کسب پول بادآورده جذب این بازار زیرزمینی شوند. خوب است مجلسیان محترم قبل از هر مصوبه‌ای، به دقت، سود و زیان آن را بسنجند و راه را بر سارقان بیت المال ببندند.
 مبادا که به خیال کمک به ملت مصوبه‌ای با اثر معکوس داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.