قدس آنلاین: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس از افتتاح چندین پروژه مهم در این منطقه در نیمه اول سال خبر داده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس، الگویی برای اقتصاد مقاومتی

احمد صادقی گلمکانی می‌گوید: از جمله مهم ترین پروژه‌های قابل ذکر که در 6 ماه نخست سال 1395 افتتاح خواهند شد، می‌توان به بزرگ‌ترین واحد کاشی و سرامیک شرق کشور با ظرفیت تولید 20 میلیون متر مکعب کاشی کف و دیوار با بالاترین کیفیت و استانداردهای اروپایی اشاره کرد.
صادقی گلمکانی می‌افزاید: در صورت راه‌اندازی این کارخانه، زمینه اشتغال برای بیش از 600 نفر به طور مستقیم و حدود هزار نفر به طور غیر مستقیم فراهم می‌شود.
وی اضافه می‌کند: واحدهای تولید فرآورده گوشتی و بسته بندی و کنسرو انواع مواد غذایی و همچنین یک واحد نیروگاهی، سایر پروژه‌هایی است که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، شاخصه‌هایی نظیر شرایط ایجاد شده در پسابرجام، تمایل کشورهای اروپایی و حوزه CIS برای سرمایه گذاری در کشور و همچنین افزایش ظرفیت ترانزیت ریلی و جاده‌ای منطقه ویژه اقتصادی سرخس را نوید حضور هر چه بیشتر این منطقه اقتصادی در عرصه صادرات جهانی می‌داند.
گلمکانی می‌گوید: بر این اساس، زیرساخت‌های مهم موجود در حوزه حمل و نقل ریلی منطقه در حال تکمیل است و در سایت راه آهن نیز هم اکنون شاهد ساخت سکوهای تخلیه و بارگیری هستیم که با پایان این پروژه، ظرفیت ترانزیت و ترانشیپ انواع کالا در این منطقه آزاد 20 ساله، افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

  توسعه روی ریل دوستی
24 اردیبهشت 1375 راه آهن سراسری مشهد - سرخس- تجن با حضور سران11 كشور منطقه و مقامات عالی‌رتبه 45 كشور جهان، افتتاح شد و شبکه ریلی ایران را به شبکه ریلی ترکمنستان پیوند داد تا یک شبکه وسیع ریلی شکل بگیرد که کارشناسان آن را «ریل دوستی» نام دادند. با احداث این شبكه راه آهن، مسیرحمل و نقل تجارت جهانی از 21 هزار كیلومتر راه آبی برای ارتباط بین شرق وغرب جهان، به حدود 12 هزار كیلومتر راه زمینی كاهش یافت. افتتاح این شبكه بزرگ كه خط آهن چین، در شرق دور را به كشورهای آسیای مركزی، و سپس ایران و اروپای غربی پیوند داد، به عنوان یکی از بزرگ ‏ترین خطوط ریلی جهان، بازتاب‌های فراوانی داشت.
همزمان در حاشیه این افتتاح تاریخی، یک منطقه ویژه اقتصادی هم مورد بهره برداری قرار گرفت، تا مرکزی برای تبادلات تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقه اکو باشد. منطقه ویژه اقتصادی «الماس سرخس»، به باور بسیاری از کارشناسان، احیای جاده ابریشم هم بود.

 جای خالی حمایت های حکومتی
حالا 20 سال از افتتاح منطقه ویژه اقتصادی سرخس که در دل بیابان های خشک مرزی بنا نهاده شد، گذشته است. «مناطق ویژه اقتصادی»، که تمهید ویژه برنامه توسعه، برای رونق بخش اقتصادی در مناطق مختلف کشور بود، بعدها آنقدرها که باید، نتوانستند نقش خود را به درستی ایفا کنند. این مناطق ایجاد شده بودند تا با کمک دولت‌ها، «گامی درجهت توسعه کلان کشور» بردارند. مناطقی که به تصریح قانون «به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرك در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش كالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی وخارجی، صادرات مجدد، عبورخارجی(ترانزیت) و انتقال كالا(ترانشیب) و...» ایجاد شده بودند، در چرخه سیاستگذاری‌ها، آن قدرها، موفق جلوه نکردند. سرخس هم که قرار بود، نقطه ثقل احیای جاده ابریشم باشد، از این سرنوشت دور نماند. این منطقه ویژه، با سرمایه گذاری بیش از 4 هزار میلیارد ریالی آستان قدس رضوی به عنوان سازمان متولی، حالا دارای یک فرودگاه بین المللی با طول باند 4 هزار و عرض 60 متراست و البته یک نیروگاه 550 مگاواتی که بزودی ساخت آن کامل خواهد شد. این منطقه ویژه اقتصادی راه آهن آسیای میانه را به بنادر مهم شهید رجایی، امام خمینی(ره)، جلفا و امیرآباد متصل کرده است. «بازاردوستی» آن هم 114 غرفه مجهز نمایشگاهی و فروشگاهی دارد که 15هزارمترمربع زیربنا دارند. به این فهرست می‌شود یک سرد خانه دومداره چهارهزارتنی را هم اضافه کرد و البته مجموعه انبارهای کالایی با ظرفیت 100 هزار تن در کنار امکانات عظیم ریلی و نیز اتصال ریل نرمال بین المللی به ریل عریض آسیای میانه. اما جای خالی حمایت های حکومتی، همچنان پررنگ، به چشم می‌آید.

 الگویی برای اقتصاد مقاومتی
«احمد صادقی گلمکانی» می‌گوید: آستان قدس رضوی تاکنون بیش از 4 هزار میلیارد ریال در این منطقه سرمایه گذاری کرده است تا زیرساخت های فعالیت های اقتصادی در این منطقه فراهم شود و اگر مشوق‌های دولتی هم به این سرمایه گذاری ها اضافه شود، شکوفایی ها، بسیار بیشتر از پیش خواهد بود.
صادقی گلمکانی موقعیت جغرافیایی را مزیت مهم منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌داند و می‌گوید: این منطقه، دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه و سرزمین پهناور چین و روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب، اروپا درغرب و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق ایران است.
او معتقد است مناطق ویژه اقتصادی همچنان می‌توانند به الگوهایی تبدیل شوند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بهتر اجرایی کنند.
صادقی گلمکانی معتقد است با وجود همه بی مهری ها، منطقه ویژه اقتصادی سرخس نقشی حیاتی در ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی در منطقه داشته است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در تشریح شرایط روز این منطقه می‌گوید: پس از برجام، سرمایه گذاران خارجی بسیاری برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اعلام آمادگی کرده اند. او می‌گوید: تاکنون با سرمایه گذاران داخلی از کشورهای روسیه، مولداوی، چین و ترکیه برای سرمایه گذاری در طرح های مختلف صنعتی منطقه وارد مذاکره شده ایم و به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده ایم.
صادقی گلمکانی تأکید می‌کند: این منطقه به عنوان گزینه اصلی برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری صنعتی در شمال شرق کشور مطرح است و یقین داریم که با ایجاد منطقه آزاد، الماس سرخس، تولد دوباره ای پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.