۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
کد خبر: 373962

قدس آنلاین: فیلم «اژدها وارد می‌شود» یکی از فیلم‌های عجیب جشنواره سال گذشته فجر بود. فیلمی‌که با واکنش‌های متفاوت منتقدان و سینمادوستان رو به رو شد. در حالی که گروهی این فیلم را پریشان، مغلق و بی دلیل پیچیده می‌دانستند، گروهی دیگر نیز معتقد بودند فیلم خوب و بدیعی از جعبه فیلمسازی مانی حقیقی بیرون آمده است. عجیب اینکه فیلم جزو فیلم‌هایی بود که تماشاگران جشنواره آن را پسندیدند.

 بالاخره «اژدها وارد می‌شود»

به هرحال زمان برای قضاوت دقیق تر درباره این فیلم با آغاز اکران آن فرارسیده است. از روز چهارشنبه فیلم‌های «خنده‌های آتوسا» و «اژدها وارد می‌شود» به ترتیب در گروه سینمایی اریکه ایرانیان و زندگی به نمایش درآمد. «اژدها وارد می‌شود» به جای فیلم «کفش‌هایم کو» که فروش در مجموع زیادی نداشت، اکران می‌شود و «خنده‌های آتوسا» جایگزین فیلم «خشم و هیاهو» خواهد شد که گفته می‌شد فروش آن در روزهای پایانی فروردین نسبت به نوروز رشد قابل توجهی داشته است. فروش «اژدها وارد می‌شود» که در گروه دوم اکران نوروزی اکران شده است، در روزهای نخست نسبتاً خوب بوده و این فیلم در دو روز اول حدود 40 میلیون تومان فروخته است. باید توجه داشت اکران شهرستان‌های این فیلم هنوز آغاز نشده است.
قرار است فیلم‌های سینمایی «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» نیز به ترتیب ۱۵ و ۸ اردیبهشت‌ماه با فیلم‌های جایگزین تغییرکنند.
براساس تصمیم شورای صنفی نمایش در جلسه هفته گذشته همچنین قرار است، فیلم‌های «دلبری» در گروه سینمایی آزادی بعد از فیلم «ابد و یک روز» و «یک دزدی عاشقانه» در گروه سینمایی کوروش بعد از اکران فیلم «50 کیلو آلبالو» به نمایش درآید.
به این‏ترتیب فیلم‌های سینمایی «بادیگارد، ابد و یک روز، 50 کیلو آلبالو» در سرگروه‌های سینمایی از تاریخ 15 اردیبهشت تعویض می‌شوند و 2 فیلم «من سالوادور نیستم» و «کوچه بی‌نام» در کل سینماها به ترتیب در تاریخ‌های 15 اردیبهشت و 8 اردیبهشت تعویض خواهد شد و فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» با سینماهای کشور خداحافظی خواهد کرد.

 انتقادها به شورای صنفی نمایش
تصمیمات اخیر شورای صنفی نمایش با انتقادهای زیادی هم روبه رو شده است. خبرگزاری فارس در گزارشی در این باره تصمیم شورای یادشده را «انتقام گرفتن از حاتمی‌کیا» خواند و نوشت: «بادیگارد» در سرگروه سینمایی به نمایش درآمده است که تک سالن است و این فیلم در این سالن با فروش بسیار خوبی مواجه است.
فیلم «بادیگارد» از میان فیلم‌های به نمایش درآمده در اکران نوروزی تنها فیلمی‌است که پردیس سینمایی یا سینمای چند سالنه به نمایش در نیامده است با این اوصاف به نظر می‌رسد همان اجحافی که در حق فیلم در جشنواره فیلم فجر رخ داد بار دیگر در اکران فیلم هم در حال رخ دادن است.
این خبرگزاری با اشاره به این نکته که تنها فیلمی‌که از ابتدا اعلام کرد در هیچ یک از شبکه‌های ماهواره ای تبلیغی نخواهد داشت فیلم سینمایی «بادیگارد» بود، اضافه کرد: متأسفانه احترام به قوانین کشور هم مورد توجه شورای صنفی نمایش قرار نگرفت و هیچ امتیازی برای فیلم و عدم تبلیغات در شبکه‌های معاند برای فیلم در نظر گرفته نشد. این در شرایطی است که سال گذشته شورای صنفی نمایش به دلیل تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها شورا تصمیم گرفت فیلم سینمایی «نقش نگار» را یک هفته جلوتر اکران کند.

 وقتی عطاران دلخور است
نکته دیگری که درباره اکران تازه قابل توجه است، اجبار فیلم «من سالوادور دالی نیستم» به ترک سینماهای کشور باوجود فروش خیره کننده آن است.
اعلام این تصمیم واکنش رضا عطاران بازیگر فیلم را که یکی از دلایل عمده فروش بالای آن است، به همراه داشت و او در اینستاگرامش نوشت: خداروشکر، روزهای آخر اکران، اگه بذارن بازم می‌فروشه، نمی‌ذارن...
اعلام پایان زودهنگام اکران این فیلم البته واکنش جالب مخاطبان فیلم را هم درپی داشت و در روزهای پایانی هفته گذشته تمامی‌ نوبت‌های نمایش و نوبت‌های فوق العاده نیمه شب اکران این فیلم در سینماهای نمایش دهنده به صورتی خیره کننده پر شد.
نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد درمیان فیلم‌هایی که قرار است جایگزین فیلم‌های اکران نوروزی شوند، تنها می‌توان به احتمال فروش نسبی فیلم مانی حقیقی امید بست.
فیلم «دلبری» که جایگزین «ابد و یک روز» شود بی‌اغراق یکی از بدترین و خسته کننده ترین فیلم‌های جشنواره سال گذشته بود که با واکنش منفی منتقدان نیز رو به رو شد.
«خنده‌های آتوسا» به کارگردانی علیرضا فرید و با بازی باران کوثری، محمدرضا فروتن، امير جديدي، بهار نوحيان، حسام شجاعي، آزاده ميرزايي، فريبا آهنگ، اشکان مهري و استوارت دنيسون نیز فیلمی‌است که ظرفیت لازم برای کشاندن مخاطب به سینما را ندارد و فروش آن در همین چند روز از نصف فروش «اژدها وارد می‌شود» هم کمتر بوده است.
فیلم «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان فیلمی ‌در ژانر طنز است که ماجرای آن درباره دو دزد پیر و کهنه کار است که پس از سال‌ها از زندان آزاد می‌شوند و برای دریافت سهم‌ خود از آخرین دزدی که انجام داده بودند به سراغ زنی که با آنها همدست بوده، می‌روند. مهدی‌هاشمی، فرهاد آئیش، لوون هفتوان، لادن مستوفی، امیر حسین رستمی‌ و... از جمله بازیگران فیلم «یک دزدی عاشقانه» هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.