مجموعه آثار مکتوب به یادگار مانده از شهید مطهری، حکم میراثی گرانبها از فرهنگ انقلاب را دارد که به رغم تأکید مکرر رهبران فکری انقلاب، همچنان مغفول است.

میراث مغفول معلم انقلاب/ کتاب‌هایی که «مطهری‌ساز» است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،سخن از شخصیتی بی‌نظیر در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی است؛ کسی که به حق، «هدایتگر فکری انقلاب» بود، هست و خواهد بود و در این راستا، آثار ایشان و بویژه کتب ماندگارش، همچنان استثنائی و خواندنی است.

آثار بجا مانده از استاد مطهری، در موضوعات متعدد و متنوع مانند مباحث قرآنی، عقائد، سیره، علوم اسلامی، تاریخ، فلسفه، مباحث فقهی و برخی موضوعات دیگر است که در آنها، پاسخ به پرسش‌ها و حلّ شبهات روز موج می زند و نوعی آینده نگری هم دارد.

باید گفت مطالعه و بررسی آثار استاد علامه شهید مرتضی مطهری، یک ضرورت همیشگی برای همه هموطنان است؛ چراکه قلم روان و در عین حال علمی ایشان، با رعایت نقد منصفانه و در کمال اعتدال، برای خاص و عام قابل استفاده و روحبخش است.

شاید به همین دلیل است که مرحوم حاج سید احمد خمینی، فرزند بزرگوار امام(ره) در جایی نقل می‌کند که در همه قضایای نظیر بمب‌گذاری ها، شهادت دوستان امام و افرادی که با امام از قبل سابقه آشنایی داشتند؛ ندیده است که امام مانند شهادت آقای مطهری ناراحت شده باشند.

در حقیقت، جملات منحصر بفرد و استثنائی حضرت امام که پس از شهادت شهید مطهری بیان شد، همگی نشان از اهمیت بی بدیل این شخصیت الهی داشت. جملاتی که مرور همیشگی آنها، ضرورت استفاده و بهره مندی مستمر از آثار استاد مطهری را مرتبا یادآور می‌شود: «آثار، قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می‌گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست. شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌ شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد. در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان، ثُلمه‌ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست.»

حضرت امام(ره) می‌فرمایند: «من گرچه فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد، مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود رفت و به ملاء اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی‌رود. آثاری که از او هست بی استثنا همه آثارش خوب است و من کسی دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است، ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان ساز است. اکنون شنیده می شود که مخالفین اسلام و گروه های ضد انقلاب در صدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند؛ من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می کنم که کتاب های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیراسلامی فراموش شود.»

همچنین از نظر رهبر حکیم انقلاب هم، مطالعه آثار ایشان نه تنها امروزه ارزش و مطلوبیت دارد، بلکه ضرورت و فوریت هم دارد.

مروری بر جملات حضرت آقا هم در این باره خالی از لطف نیست: «روی کتاب‌ها و افکار ایشان هرچه می‌توانید کار کنید.»، «آثار استاد شهید مطهری، مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است.»، «کتابهای شهید مطهری قابل مُردن و تمام شدن نیست.»، «مطالعه آثار شهید مطهری می‌تواند گر‌ه‌های متعددی را از نسل و جامعه امروز ما بگشاید.»، «این آثار قادر هستند مطهری‌های دیگری را تولید کنند؛ زیرا تنفس در فضای فکری برآمده از آرا و اندیشه‌های علامه شهید، قالب‌های ذهنی انسان را با آن همسو و هماهنگ می‌سازد و به نوعی مطهری را بازتولید و تکثیر می‌کند.» و یا «اگر بنده می خواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم، بلاشک یکی از مواد برنامه را این می گذاشتم که کتاب های آقای مطهری خوانده شود، خلاصه نویسی شود و امتحان داده شود.»

اینگونه است که باید در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کتب ارزشمند استاد مطهری به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد و در این راستا می‌توان پیشنهادهای ذیل را در جهت ترویج و تعمیق آثار استاد شهید مورد توجه قرار داد:

یک. انتشارات صدرا، به عنوان ناشر آثار استاد، تخفیف ویژه‌ای را به صورت همیشگی برای خریداران کتاب‌های استاد در نظر بگیرد. این انتشارات همچنین تهیه کتب صوتی از آثار استاد را در دستور کار قرار دهد.

دو. استفاده از آثار استاد در برنامه‌ریزی نظام تحصیلی آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه، مورد توجه قرار گیرد.

سه. در مسابقات عمومی کتابخوانی محلی، استانی و سراسری، توجه ویژه‌ای به آثار استاد معطوف شود و بر این اساس، کتب ایشان به شکل ویژه در نمایشگاه‌های متعدد عرضه شود. همچنین لازم است تا کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، حداقل 5 جلد از هر عنوان کتاب استاد شهید را در اختیار داشته باشند تا عملا بتوان آن عنوان کتاب را همزمان به حداقل پنج نفر امانت داد.

چهار. رسانه‌ها، بخش ویژه ای را به معرفی و تحلیل آثار ایشان اختصاص دهند.

پنج. نویسندگان و پژوهشگران، بخشی از قلم و وقت خود را برای تبلیغ، بررسی و تحلیل آثار گرانقدر ایشان اختصاص دهند.

شش. شاید مهمترین نکته این است که همه ما، با خود تعهد بندیم که مطالعه مستمر آثار ایشان را، حداقل در برنامه فراغت خود بگنجانیم.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به حجم نسبتا زیاد آثار استاد علامه شهید، شایسته است که عموم علاقه مندان، «سیر مطالعاتی آسان به مشکل» را در مطالعه آثار ایشان رعایت کنند. همچنین بخش عمده‌ای از آثار ایشان هم به همت مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام، تلخیص شده است که می تواند برای مخاطبانی که وقت و زمان کافی برای مطالعه همه آثار ایشان ندارند، مطلوب و مفید باشد.

کوتاه سخن آنکه استاد مرتضی مطهری رحمت الله علیه در نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ترور شد و از میان ما رفت؛ اما آثارش تا ابد در میان ماست؛ آثاری بی استثناء آموزنده، گره گُشا، روانبخش، تمام نشدنی و «انسان» ساز.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.