دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه طرح تیم‌های واکنش سریع آغاز یک مدلی از آمادگی بیشتر در هلال احمر برای کاهش ساعت طلایی حضور در صحنه حوادث است، گفت: هلال احمر ایران دومین کشور آسیایی است که می‌تواند تیم‌های واکنش سریع بین المللی تشکیل دهد.

 کوتاه‌شدن ساعت طلایی حوادث ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی اصغر احمدی - دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تمامی طرح‌هایی که در هفته هلال رونمایی و یا افتتاح می‌شوند نقطه شروع و آغازی خواهند بود برای ادامه اجرای طرح‌ها در جمعیت تأکید کرد و اظهار داشت افزود: طرح تیم‌های واکنش سریع، آغاز یک مدلی از آمادگی بیشتر در جمعیت هلال احمر برای کاهش ساعت طلایی حضور در صحنه حوادث است.

احمدی در ادامه با بیان اینکه وظیفه خطیر جمعیت در نگاه دولتمردان و افکار عمومی، امداد و نجات است، عنوان کرد: انجام این وظیفه مستلزم حضور جمعیت هلال احمر در کنار آسیب دیدگان در زمان بحران و با آمادگی لازم است.

وی در تشریح طرح تیم واکنش سریع گفت: با توجه به اینکه ضروری است در جمعیت هلال احمر تیمی وجود داشته باشد که به صورت 24 ساعته با 80 درصد قدرت ارزیابی، ساماندهی و مدیریتی در صورت بروز حادثه در هر نقطه ای از کشور و در کوتاهترین زمان حضور داشته باشد، ارزیابی کند و نوع ساماندهی و نیازها را به مرکز منتقل کند، تیم واکنش سریع تشکیل شده و در 376 شعبه استانی و شهرستانی نیز تیم‌های 5 نفره واکنش سریع با توان اجرایی و عملیاتی بالاتر تشکیل می‌شوند.

کاهش آسیب پذیری روستاهای کشور با ایجاد خانه های هلال

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به افتتاح همزمان خانه های هلال در سراسر کشور در هفته هلال تاکید کرد: هلال احمر برنامه ای بلند مدت برای ایجاد خانه های هلال در سراسر کشور دارد که در هفته هلال طرح ایجاد خانه های هلال به طور رسمی کلید می خورد.

به گزارش هلال احمر، احمدی ادامه داد: مطابق با شعار جمعیت هلال احمر مبنی بر هر خانواده یک امدادگر و با توجه به اینکه جمعیت یک نهاد خیریه و مردم نهاد است و باید خودش را روز به روز به مردم نزدیکتر کند، خانه‌های هلال برای کاهش آسیب پذیری روستاهای کشور از زلزله و سیل و طوفان ایجاد می‌شوند.

احمدی هدف از تشکیل و ایجاد خانه‌های هلال را ساماندهی مردم روستاها، محلات و شهرها با ظرفیت آموزش عمومی و نجاتگری عنوان کرد که در زمان وقوع حوادث، تیم‌های روستایی آموزش دیده در خانه‌های هلال بتوانند خدمات امدادی لازم به آسیب دیدگان را ارائه دهند.

1500 داوطلب آموزش دیده برای مشارکت در طرح سلامت یار

دبیرکل جمعیت هلال احمر در ادامه این نشست خبری به مناسبت هفته هلال و در تشریح افتتاح رسمی طرح سلامت یار در هفته هلال توضیح داد: بیش از 1500 نفر در زمینه سلامت‌یار آموزش‌های لازم را دیدند و در این زمینه باید توجه داشت که با اجرای طرح سلامت‌یار نمی‌خواهیم داوطلبان هلال‌احمر را استخدام بیمارستان کنیم.

احمدی افزود: در واقع طرح سلامت‌یار خلاء برخی از بیماران را در رابطه با نبود همراه برطرف کرده چرا که بسیاری از بیماران به دلیل کهولت سن یا رفتن به کما به همراه نیاز دارند و اجرای این طرح می‌تواند در کمک به بیماران مفید واقع شود.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در واکنش به این موضوع که سازمان نظام پرستاری به دلیل اجرای طرح سلامت‌یار قصد دارد از جمعیت هلال‌احمر در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ شکایت کند، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر باید در رابطه با اجرای این طرح با کسی مذاکره کند که قدرت و اختیار تصمیم‌گیری داشته باشد که درمورد بحث بیمارستان‌ها نیز در این رابطه با وزارت بهداشت گفت‌وگوهای لازم صورت گرفته است.

بودجه و نیاز امداد و نجات به ابزارهای امدادی

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درمورد بودجه هلال‌احمر اظهار داشت: دولت در سال 94 از حیث درآمد و منابع به ویژه در پایان سال با سختی مواجه شد لذا پیش‌بینی می‌کردیم که هلا‌ل‌احمر از ردیف 10 و 12، 700 میلیارد تومانی که در این زمینه برای ما اختصاص داده بودند بهره‌مند شویم ولی محدودیت‌هایی در این زمینه پیش آمد که امیدواریم این خللءها در سال 95 جبران شود.

احمدی با اشاره به اینکه دو فروند بالگرد به 17 بالگرد سابق امداد و نجات اضافه شده است، خاطرنشان کرد: 2 بالگرد نیز در حال آماده شدن است و به‌زودی در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.