قدس آنلاین/ جلیل فخرایی: دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: امروز دشمن در حال تلاش برای تغییر جهت حرکت تکفیری‌ها از سمت اروپا به سوی ایران و افغانستان است و این موضوع نیازمند یک راهکار اساسی است.

 مقابله اعتقادی با تکفیری‌ها دغدغه اصلی حوزه‌های علمیه شود

محسن رضایی در جمع اعضای شورا و مدیران گروه‌های علمی تربیتی جامعه المصطفی مشهد با بیان اینکه این مسأله از 25 سال پیش آغاز و اکنون به اینجا رسیده است با تأکید بر بهره گیری از تمام ظرفیت های جهان اسلام افزود: علمای شیعه و اهل سنت باید با پدیده های وهابیت و تکفیری‌ها مقابله کنند، زیرا ظرفیت و آمادگی خوبی در علمای اهل سنت برای مقابله با چنین مسایلی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اگر این پدیده همین طور ادامه پیدا کند، فضای شکل گرفته انقلاب وبیداری اسلامی از دست می رود و زیان های بزرگی برجبهه اسلامی وارد خواهد شد، گفت: امروز بحث پدیده تکفیری ها، فراتر از داعش و توطئه ای از جانب سردمداران صهیونیسم جهانی و رژیم عربستان است.
رضایی با بیان اینکه افراطی گری برای نخستین بار از معاون عباس مدنی رهبر جبهه نجات الجزایر سربرآورد و تاکنون ادامه یافته است، افزود: وقتی موج جدید افراطی گری به نام تكفیری‌ها به وجود آمد حتی طالبان هم در افغانستان با آن‌ها درگیر شدند. تكفیری‌ها ابتدا در محدوده های سوریه و عراق به راه افتادند، اما ابعادش تا شمال آفریقا، افغانستان، پاکستان و ایران ادامه پیدا کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، پدیده تكفیری‌ها را دارای ابعاد سیاسی، امنیتی، دفاعی و اعتقادی برشمرد و خاطر نشان کرد: خوشبختانه بیشتر علما و فضلای مشهد با شبهات مطرح شده از سوی آن‌ها آشنا هستند، اما تنها مشکل ما، رفع شبهات نیست و بحث اصلی ما مبارزه با یك نحله جدید اعتقادی انحرافی است که ریشه در وهابیت دارد و در بین جوانان کشورهای اسلامی در حال رشد است.
وی همچنین متذکر شد: ما باید برای این مسایل چاره ای بیندیشیم، زیرا این یک مسأله زودگذر و یک جغرافیای محدود نیست و اسراییل وآمریكا با پذیرفتن ریسک وخطر مدیریت آن‌ها بسیار محکم از تكفیری‌ها پشتیبانی می کنند.
 رضایی با اشاره به اینکه آن‌ها قصد دارند با جبهه بندی های انحرافی جبهه اصلی شکل گرفته را تغییر دهند، افزود: مسأله داعش و تکفیری‌ها یک مسأله ساده نیست، زیرا بعد اعتقادی این مسأله ریشه در عربستان و عمق سیاسی آن ریشه در سازمان های جاسوسی آمریکا و اسراییل دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.