قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: تخفیف ۳۴ درصدی صدور پروانه و پایان کار به میمنت اعیاد شعبانیه، بهره گیری از ظرفیت اتاق اصناف در وصول عوارض، تصویب ضوابط و مقررات احداث سرویس‌های بهداشتی در مراکز و اماکن عمومی، ۳ دستور کار جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد بود.

 انتقاد از وضعیت آبگرفتگی معابر و پاسخ شهردار

به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه تخفیف 34 درصدی صدور پروانه و پایان کار به شرط پرداخت نقدی یکی از مصوباتی بود که به دلیل اظهار نظرهای تند اعضا جنجال برانگیز شد و تصویب ضوابط و مقررات احداث سرویس‌های بهداشتی در مراکز تجاری و اماکن عمومی نیز از مصوباتی بود که ساعت‌ها وقت جلسه را به خود اختصاص داد.
برپایه این خبر، به شهرداری مشهد اجازه داده شد به مناسبت اعیاد شعبانیه از سوم شعبان تا نیمه شعبان به متقاضیان صدور پروانه و پایان کار در صورت پرداخت نقدی 34 درصد تخفیف منظور کند.
دیمه کار یکی از اعضای مخالف با این لایحه شهرداری گفت: متأسفانه این گونه برخوردها در شهرداری مصداق قانون شکنی است.
وی با انتقاد از اینکه چرا شهرداری با مردم صادقانه و شفاف رفتار نمی کند، افزود: اگر به این نتیجه رسیده اید که افزایش نرخ‌های صدور پروانه و پایان کار به ضرر شهر و شهرداری است چرا عین واقعیت به آن اعتراف نمی‌کنید تا مصوبه قبلی نیز اصلاح شود؟
دیمه کار، انجام امور صدور پروانه در یک مدت بسیار محدود را برای همه غیر ممکن عنوان کرد و گفت: هرگز یک فرصت محدود برای شروع پروژه ای عمرانی و رونق سرمایه گذاری تاثیر گذار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه این اقدام‌ها رکود              ساخت و ساز را رونق نخواهد بخشید، افزود: اعیاد فطر و قربان هم در پیش است و از اکنون باید منتظر ارایه لایحه تخفیف این اعیاد نیز بود.
یکی دیگر از اعضای مخالف نیز با بیان اینکه هر قاعده ممکن است یک استثنا داشته باشد، گفت: اگر این قاعده 10 استثنا پیدا کند، هرگز قاعده باقی نخواهد ماند.
دبیریان با تأکید بر رعایت عدالت اجتماعی در خصوص مصوبات افزود: اگر شهرداری به عدالت اجتماعی می‌اندیشد و اگر صادقانه عمل می‌کند، باید این تخفیف را برای همه ایام سال لحاظ کند نه برای مدتی محدود و افرادی خاص!
اما در برابر اظهار نظر اعضای مخالف، شهردار مشهد در دفاع از این لایحه گفت: این مصوبه قطعا در راستای پیشگیری از فسادهای اجتماعی خواهد بود.
مرتضوی، دلیل اصلی این اقدام‌ها را رونق ساخت و ساز اعلام کرد و افزود: خدا بر همه گفتارها و رفتار ها ناظر است.
وی با بیان اینکه نمی‌گوییم اهل خطا نیستیم، اظهار داشت: پیش بینی می شود با این تخفیف حداقل 380 تا 420 میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری شود.
به گفته وی، ایجاد شرایط مناسب، جذب سرمایه گذار و تشویق مؤدیان بدهکار به شهرداری نیز از دیگر اهداف شهرداری در ارایه این تخفیف‌ها خواهد بود.

تصویب ضوابط جدید احداث سرویس بهداشتی در مراکز تجاری
در این جلسه ضوابط و مقررات جدید احداث سرویس‌های بهداشتی در مراکز تجاری و اماکن عمومی نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر مشهد رسید.
براساس این مصوبه، از این پس مراکز تجاری، به احداث سرویس‌های بهداشتی در چارچوب تعیین شده ملزم شدند.
شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از اینکه در اغلب مراکز تجاری از سرویس‌های بهداشتی احداث شده استفاده‌های دیگری می‌شود، خواستار توجه ویژه به این نیاز اجتماعی شدند.
خلیل موحد یکی از اعضای منتقد با اظهار تأسف از سهل انگاری‌های انجام شده در سنوات پیش گفت: متأسفانه هم اکنون کوچه‌های اطراف مراکز تجاری محدوده حرم مطهر به دستشویی تبدیل شده است.
این عضو شورا با بیان اینکه زائران و شهروندان در این خصوص بشدت اذیت می‌شوند، افزود: این سهل انگاری موجب شده ما مورد نفرین زائران نیز قرار بگیریم.
وی با اشاره به تفاوت معماری تجاری‌های قدیم با مجتمع‌های جدید اظهار داشت: در هر یک از هشتی‌های بازار رضا که در گذشته احداث شده یک سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده که متأسفانه اکنون به دلیل قیمت گران تجاری‌ها، این سرویس ها نیز به تجاری تبدیل شده اند.
عامری فرد، دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به ضرورت احداث سرویس‌های بهداشتی به عنوان یک نیاز اجتماعی گفت: با وجود این، نباید مالکان خصوصی را به تأمین  این نیاز وادار کرد.
ستاری عضو دیگر شورا هم با بیان اینکه این موضوع در پارک‌های عمومی شهر نیز به یک معضل جدی تبدیل شده است، افزود: مردم گاه مدت‌ها باید در صف سرویس عمومی پارک‌ها منتظر بمانند.

 بهره‌گیری از اتاق اصناف برای وصول عوارض
سومین مصوبه روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد هم در زمینه بهره گیری از ظرفیت اتاق اصناف در وصول عوارض شهرداری بود که در این راستا شهرداری مشهد موظف شد حداکثر ظرف مدت یک ماه آیین نامه اخذ عوارض و بهای خدمات اصناف و کسبه سطح شهر را از طریق انعقاد تفاهمنامه با اتاق اصناف مربوط ارایه کند. براساس این مصوبه، اختیارات مربوط به کارگزاری‌های وصول مطالبات نیز در اختیار اتحادیه اصناف طرف قرارداد قرار خواهد گرفت. همچنین مقرر شد تعیین کارمزد سقف تعیین شده برای کارگزاران درآمدی در تفاهمنامه صورت پذیرد.

 انتقاد از وضعیت آبگرفتگی معابر و پاسخ شهردار
وضعیت آبگرفتگی معابر مشهد بویژه در مناطق حاشیه نشین و محروم از جمله موضوعاتی بود که در ابتدای جلسه علنی روز گذشته با تذکر جدی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد همراه شد.
دیمه کار با انتقاد از آب افتادگي‌هاي بسيار در سطح شهر به دلیل بارندگي‌هاي اخير به شهردار مشهد تذكر داد و خواستار رفع نقايص شد.
وی با بیان اینکه با توجه به حجم آبگرفتگي‌هاي اخير به نظر مي رسد مديريت شهري از حداقل آمادگي لازم هم براي مقابله با بحران برخوردار نيست، افزود: گزارش ها نشان مي دهد تاكنون اقدام جدي براي كاهش آبگرفتگي معابر در سطح شهر انجام نشده است.
به گفته وی، اينكه با حداقل بارندگي نتوانيم مشكل را بويژه در مناطق محروم برطرف كنيم، شايسته شهر امام رضا (ع) نيست.
اما شهردار مشهد در پاسخ به تذكر عضو شوراي اسلامي شهر، خسارت را جزو                      جدایی ناپذیر حوادث غيرمترقبه دانست.
مرتضوي با بیان اینکه بروز خسارت در مواقع بحراني طبيعي است، گفت: مگر مي شود در مقابل حوادث غيرمترقبه خسارت به وجود نيايد؟ وی با اشاره به بارش 40 میلی متری باران در مدت یک ساعت افزود: اين مقدار بارندگی، معادل يك چهارم بارندگي در طول سال بوده است.به گفته وی، ميزان بارندگي در مشهد طي سال جاري 120 ميلي متر بوده كه اين بارندگي‌ها با كمترين خسارت مديريت شد.
مرتضوي با اشاره به فعاليت شبانه روزي نيروهاي خدمات شهري براي كاهش بحران و رفع آبگرفتگي‌هاي ناشي از بارندگي در سطح شهر گفت: فعاليت اين افراد به جاي نقد بايد مورد تشويق قرار گيرد.

 درحاشیه
- در جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد، از 10 کارگر نمونه سازمان‌های وابسته به شهرداری مشهد و 3 شهردار برتر مناطق مشهد تقدیر شد که شاهچراغی، هدایتی و حسینقلی زاده مقدم به ترتیب شهرداران منطقه 4، 5 و 10 مشهد جزو شهرداران برتر مناطق مشهد بودند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.