قدس آنلاین/ نجمه موسوی زاده: نشست هویت آینده شهر مشهد با حضور فعالان فرهنگی و دانشگاهی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد.

آینده پایتخت معنوی کشور نباید از مفهوم زیارت جدا باشد

 در ابتدای این نشست عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه مشهد مقدس با وجود بارگاه ملکوتی  حضرت رضا(ع) دومین شهر مذهبی در جهان اسلام به شمار می‌رود، اظهار داشت: حرم مطهر امام هشتم(ع) و حوزه علمیه یک ظرفیت عظیم برای شهر مشهد بوده و به تعبیری این شهر را در جهان اسلام ممتاز می‌کند.
حجت الاسلام حسینعلی اخلاقی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 1404 مشهد به عنوان شهری سیاحتی، مذهبی، آرامش‌دهنده با اقتصاد خدماتی و مبتنی بر فناوری معرفی شده است، افزود: از آنجا که مشهد در درجه نخست به عنوان شهری مذهبی شناخته می‌شود، در شورای شهر به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به سمت شهروند فرهنگی حرکت کنیم.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه به نظر من به جای «حاشیه شهر» باید «شهر حاشیه» عنوان شود، گفت: برای طراحی مشهد آینده با دو الگو روبه رو هستیم و مطابق این الگوها چالش «شهر حاشیه» بدان معنا بوده که با تمام وصف‌هایی که از سابقه تمدنی مشهد و جایگاه تاریخی آن می‌شود، باید تمام آنچه را در این شهر به دست می‌آوریم خرج مدرنیسم کنیم.
وحید جلیلی با انتقاد از ساخت هتل‌های تجاری در اطراف حرم رضوی افزود: قلعه‌هایی که در اطراف حرم رضوی با این نگاه ساخته شده، حرم را از مشهد جدا کرده و اجازه نمی دهد زیارت مفهوم گسترده‌تری پیدا کند.
وی تأکید کرد: معارف ما در حوزه تشیع و اسلام ناب می‌تواند به ما کمک کند که الگوی شهر اسلامی پیشرفته را با نگاه به مفهوم زیارت در مشهد مقدس پیاده و در این راستا باید به سمتی حرکت کنیم که زائر با نگاه معنوی و ملکوتی به این شهر وارد شود.
در این نشست بنیانگذار اندیشکده آصف نیز بیان کرد: مشهد امروز هویتی صنعتی، تجاری و گردشگری پیدا کرده و این در حالی است که شهرهای جهان به سمت تخصصی شدن پیش می‌روند و مشهد مقدس ذاتاً شهری فرهنگی است.
عقیل ملکی‌فر با بیان اینکه در آینده، علوم انسانی و فرهنگ و هنر حرف نخست را می‌زند، ادامه داد: اگر مشهد با رویکرد کسب درآمد به سمت تجاری شدن پیش می‌رود، باید بگویم مطابق آمارهای جهانی صنایع فرهنگی 2 تا 4 برابر صنایع کارخانه‌ای رشد اقتصادی و 5/2 برابر نیز اشتغالزایی دارند.
ابراهیم فیاض، عضو شورای فرهنگی پیوست شهرداری مشهد نیز اظهار داشت: در آینده اختیارات از سطح کشوری به شهری مبدل می‌شود و با توجه به اینکه مشهد یک شهر تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز در سطح کشور است، توجه به آینده آن ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.