قدس آنلاین-ساحل عباسی: اگر بحران امنیتی روزهای اخیر در عراق تداوم می افت دستاویز خوبی برای سایر دولت هایی می شد که در پشت پرده از داعش و گروهک های تروریستی حمایت کرده و به کسانی که خواهان تجزیه عراق بودند جرات اعمال نفوذ و خارج کردن بخش هایی از عراق از بدنه حاکمیتی را می داد.

اگر بحران اعتراض های جریان صدر مدیریت نمی شد دامنه تسلط آمریکا و جریان های حامی تجزیه عراق  گسترش می یافت

حمله به پارلمان عراق به عنوان هوادارن مقتدی صدرچالشهای امنیتی و بحرانهای عراق را دو چندان کرده هر چند سخنگوی جریان صدر ورود به پارلمان و وارد کردن خسارت را تایید نکرد اما  وضعیت بغرنج امنیتی عراق که داعش و گروه های تروریستی با حمایت آمریکا لطمات غیر قابل جبرانی به این کشور وارد کرده اند امنیت این کشور را بیش از پیش زیر سوال برده و موجب نگرانی شده یقینا جریان صدر خواهان چنین مساله ای نیست چرا که می دانند غربی ها مترصد فرصتی برای تداوم دخالت های آشکار و افزایش نیروهای نظامی خود در عراق هستند و قطعا  چنین بحرانهایی در اقدامات بی محابانه تر آمریکاییها تاثیر گذار است قدس آنلاین در گفتگو با محمد صادقیه نویسنده کتاب بیداری اسلامی و کارشناس مسائل مدیریت سیاسی به بررسی موضوع وقایع اخیر بغداد پرداخته است.

عراق در هفته های اخیر شاهد چالشهایی در مسائل داخلی بود که یکی از این مسائل با تحصن و اقدام جریان صدر صورت گرفته است اصلی ترین خواسته جریان صدر چیست ؟آیا در صورت موافقت پارلمان با اعضای کابینه پیشنهادی ،دولت می توانست موفق عمل کند؟
مهمترین خواسته جریان صدر که منجر به تحصن و اختلافات شدید با دولت شد معرفی کابینه تمام تکنوکرات است. این کابینه در پی فساد شدیدی که در دستگاه های دولتی و بدنه حاکمیتی عراق به وجود آمده معرفی شده که پیش از این نیز مراجع شیعه در عراق نسبت به این مساله اعتراض نموده و نسبت به آن انتقاد کرده اند بنابراین با توجه به درخواست اصلاح علمای تشییع در جلوگیری از فساد حکومتی و بحران های موجود در این حوزه جریان صدر با درخواست اصلاحات خواستار تغییر کابینه شده و بر تکنوکرات بودن کابینه به شدت تاکید داشت، قسمتی از این کابینه با مخالفت مجلس مواجه شد که منجر به اعتراض و تحصن گردیده و در نهایت اعتراضات به مجلس منتهی شد.
نخست وزیر عراق در اولین مرحله کابینه کاملا تکنوکرات را معرفی به پارلمان معرفی نمود اما از آنجایی که مجلس متشکل از احزاب مختلف سیاسی است که از طریق رای مردم و به شکل قانونی به مجلس راه یافته اند از این حق برخوردار بودند تا به این کابینه به صورت کامل رای ندهند. بنابراین طبیعی است که احزاب سیاسی مختلف هم نسبت به ارای خود در هیات دولت حق انتخاب داشته باشند بنابراین کابینه کاملا تکنوکرات از طرف مجلس رد شد ودر نتیجه نخست وزیر نیز با تغییر اسامی اعضای کابینه عراق اعضای دیگری را به مجلس معرفی نمود که با مخالفت جدی جریان صدر رو به رو شد و جریان صدر روی کابینه و پیشنهاد اولیه که کاملا تکنوکرات بودند اصرار داشت. حتی اگر تصور کنیم به فرض پارلمان تمامی اعضای تکنوکرات را با تحصن و توسل به تحصن و در صورت اجبار تایید می کرد عملا وقتی چنن کابینه ای از حمایت واقعی پارلمان برخوردار نمی بود یقینا آن دولت از کارآیی برخوردار نبود شاید در ظاهر به خواسته جریان صدر تن می داد اما در عمل موفقیت و دستاوردی برای دولت در پی نمی داشت بنابراین نمی توان خواسته ولو اینکه درست هم باشد چون از راه نامناسبی بیان شده یقینا به نتیجه مطلوبی دست نمی یافت.
با توجه به اینکه جریان صدر ورود مسئولیت ورود به پارلمان را برعهده نگرفت و آن را یک عمل خودسرانه از سوی مخالفان نامید به نظر شما در اوضاع بحرانی عراق چنین حرکت هایی تا چه حد می تواند امنیت و سیاست داخلی و حتی خارجی عراق را تحت تاثیر قرار دهد؟
جریان صدر هنگامی که با مخالفت مواجه شد اقدام به تحصن کرده و قدم به قدم برای دست یابی به مواضع خود اقدام نمودند که این اعتراض از منطقه خضراء بغداد آغاز گریده و در نهایت به میدان التحریر و اجتماع در این مکان کشیده شد.ماحصل این اقدام ورود عده ای به مجلس و وارد کردن خساراتی چند به پارلمان این کشور بود. آنچه که در این فرآیند مهم است بدعت گذاری این حرکت است و چنین رفتارهایی اگر بدعت شود می تواندد موجب سوء استفاده های جریان های دیگر قرار بگیرد هر چند که خوشبختانه این روند متوقف و به آرامش منتهی شد اما چنین بدعت هایی می تواند موجب مخل شدن دموکراسی در هر کشوری شود بخصوص عراق که با بحران های مختلفی از جمله حملات تروریست ها مواجه است و داعش خسارات مادی و معنوی و انسانی فراوانی به این کشور وارد کرده چنین رفتارهایی معادلات سیاسی و آرامش اجتماعی را به خطر انداخته و اوضاع جامعه را پیچیده تر می کند حتی در نهایت می تواند منجر به تجزیه عراق شود.
سخنگوی جریان صدر رسما اعلام کرد که از ورود متحصنین به مجلس مطلع نبوده و چنین حرکتی در زمره فعالیت های این جریان قرار نداشته اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هنگامی که برخی هرج و مرج کرده و به قوانین بی اعتنایی می کنند عده ای از آب گل آلود ماهی گرفته و می توانند با نفوذ مشکلات متعددی را برای جامعه و مردم و نظام سیاسی به وجود بیاورند و در قالب اعضای یک نحله و جریان خرابکاری کنند. به همین خاطر سخنگوی جریان صدر اعلام کرده ورود به مجلس در برنامه نبوده ومطمئنا فشارهایی از این دست نمی توانست به هدف خاصی منجر شود  به فرض اینکه اعضای کابینه از این طریق انتخاب می شدند وقتی از حمایت نماینده های کنگره برخوردار نباشند عملا نمی توانند به نتیجه مورد نظر برسند.
اگر بحران سیاسی پیش آمده در عراق به خوبی مدیریت و کنترل نمیشد به لحاظ جریان های نفوذی و تسلط آمریکا چه تبعاتی را برای دولت و ملت عراق رقم می زد؟
مسلما اگر بحران امنیتی روزهای اخیر در عراق تداوم می یافت دستاویز خوبی برای سایر دولتهایی بود که در پشت پرده از داعش و گروهک های تروریستی حمایت می کردند و دست کسانی که خواهان تغییر جغرافیای منطقه و خاورمیانه بودند را برای اعمال نظر و تفرقه افکنی و تجزیه کشورهای اسلامی از جمله عراق باز می گذاشت. بحران سیاسی پیش آمده در عراق اگر خاموش نمی شد غرب با توسل به آن به تبلیغاتی می پرداخت که از ره آورد چنین ماجرایی با توسل به تروریست هایی که برای تجزیه عراق تربیت شده اند می توانست به بهانه های مختلف به بخش مهمی از اهداف خود برسند و از جمله آن با افزایش حضور نیرویها نظامی دامنه تسلط آمریکا را براین کشور افزایش می داد که خوشبختانه این بحران در زمان مناسبی به پایان رسید.
برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل عراق معتقد هستند تحصن و حمله به پارلمان اتفاقا موجب قدرت گرفتن دولت آقای العبادی شده نظر شما در این باره چیست؟
به نظر می آید به هر شکلی که دولت قانونی در یک کشور مورد تضعیف یا هجمه قرار بگیرد و ان هجمه نتیجه ندهد امری معقول و به صلاح حاکمیت و ملت نیست  هر چند اگر به نفع آقای حیدر العبادی هم تمام شده باشد و به طور موقت ایشان را در نظام سیاسی عراق تقویت کرده باشد.
جریان صدرتا چه اندازه می تواند برای اصلاحات برروی دولت فشار بیاورد؟
قطعا جریان صدر در این زمینه می تواند موثر می تواند باشد اما چون در عراق جریانهای سیاسی دیگری اعم از جریان حکیم یا نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق وجود دارند بر اعمال قدرت حداکثری جریان صدر تاثیر می گذارد از این رو تجربه اخیر نشان داد حداقل جریان صدر در حال حاضر امکان اعمال خواسته هایش را به طور مطلق ندارد و از چنین قدرتی برخوردار نیست. بدون تردید جریان صدر جریان موثری در تحولات عراق است با بررسی پیشینه جریان صدر در می یابیم از ابتدای ورود امریکا به عراق این جریان همواره در مخالفت با آمریکا پیشتاز بوده آنچنان که آمریکاییها نیز در محاسبات خود در ابتدا این جریان را جدی نگرفته بودند بنابراین جریان صدر به اندازه خود در تحولات سیاسی عراق موثر است اما اینکه بتواند با تک روی همه خواسته های خود را اعمال کند به دلیل  تکثر جریانهای مختلف چنین اجازه ای به صورت مطلق به یک جریان داده نمی شود.
جریان های شیعی در عراق تا چه اندازه کارآمد هستند؟
با توجه به اینکه اکثریت مردم عراق شیعه هستند و مرجعیت شیعه حتی از طریق اهل سنت هم پذیرفته شده است مثل فتوای اخیر ایت الله سیستانی که مورد توجه شیعه و سنی قرار گرفت و چون حشد الشعبی با دستور مراجع شیعی به وجود آمد درست است که این جریان مردمی مبارز از ابتدا شیعی بود اما هنگامی که دامنه جنایت های داعش به اهل سنت کشیده شد برادران سنی نیز به شیعیان پیوسته و طبق نظر مراجع شیعی با داعش به مبارزه پرداختند از این رو جریان های شیعی در عراق از قدرت قابل توجهی برخوردارند و در تحولات میدانی و آرای پارلمانی و...نیز صاحب اکثریت هستند. با توجه به اینکه  جریان صدر یک جریان سیاسی ضد امریکایی است و با مرجعیت شیعی نیز در تناقض نیست کما اینکه اخیرا با ایت الله سیستانی هم جلسه داشته اند جریان محبوبی است اما در حال حاضر تنها مشکل این جریان با اعضای کابینه ای است که آقای العبادی آن را معرفی نموده اند.
یکی از مسائل مهم عراق وحدت نیروهای مردمی حشد الشعبی است به نظر می رسد برخی با شبهه افکنی خواهان تضعیف این نیروی مردمی کارآمد هستند منحل کردن حشد الشعبی چه تبعاتی برای ملت و حتی حاکمیت عراق با توجه به بحرانهای متعدد امنیتی و نظامی در این کشور دارد؟
حشد الشعبی یا بسیج مردمی با فرمان آیت الله سیستانی تشکیل شد و تقریبا اولین و مستحکم ترین سد مردمی معتقد بود که در برابر داعش ایستاد و با آنها به صورت مستقیم وارد مبارزه شد و در چنین حرکت عظیمی توانست قریب به دو روز بخش  اعظمی از خاک عراق را از دست داعش خارج کرد بنابراین در مقابله و مبارزه با داعش و تروریست ها و کمک به  حکومت عراق نقش برجسته و سابقه درخشانی دارد.  به نظر می رسد این روزها برخی جریان ها با توطئه های سیاسی برای تحقق اهداف خود در عراق درباره این گروه مردمی مبارز در حال شبهه افکنی هستند و درتلاشند با دستاویز دادن برخی مسائل کارآیی و صلاحیت حشد الشعبی را زیر سوال ببرند .یقینا باجریان شناسی چنین مسائل وتوطئه هایی به نیروهای سرسپرده و وابستگان به آمریکا می رسیم و کسانی که درصدد تجزیه عراق هستند به چنین شبهه افکنی هایی درباره نیروهای حشد الشعبی دامن می زنند. بی تردید اوضاع امروز عراق نیازمند وحدت و یکپارچکی بیشتر است که حشد الشعبی یکی از عوامل بسیار موثر دراین وحدت است آنچه مسلم است از بین رفتن حشد الشعبی به هیچ وجه به نفع مردم عراق نیست مگر کسانی که خواهان حفظ وحدت سیاسب و یکپارچگی عراق نیستند.
تحلیل شما از اوضاع اقلیم کردستان با دولت آقای العبادی چیست؟
یقینا آقای حیدر العبادی با اقلیم و قوم کردستان مشکلی ندارند به هر حال حاکمیت و دولت هر کشوری با کسانی که بخواهند قسمتی از کشور را از بدنه آن جدا کنند برخورد خواهد کرد و این طبیعت هر حکومتی است که چنین عکس العملی از خود نشان دهد. بی تردید در هر کجای دنیا اگر منطقه ای اعلام استقلال کند و درصدد جدا کردن خود از کشور باشد مورد استقبال حاکمیت قرار نمی گیرد بنابراین نمی توان گفت این موضوع اختلاف عرب و کرد است حتی اگر اعراب که متشکل از شیعه وسنی هستند نیز درصدد چنین اقدامی بودند یقینا با مخالفت جدی حکومت مواجه می شدند.  

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    1 0
    جالب بود.ممنون
  • بهرام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    عالی بود ... ممنون ..
  • بهرام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    1 0
    مطلب مفیدی بود ... آیا اجازه استفاده مطالب را درمقاله دانشگاهی داریم .
  • طاهره IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    سلام ممنون اما ظاهرا همچنان ادامه دارد .
  • رضا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    این جریان صدر الان دقیقا چه جایگاهی بین جریانات سیاسی عراق داره ؟
  • محسن معصومی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    از این شلوغی های جدید مطلبی ندارین !!