نشست هم انديشي علماي اهل تشيع و تسنن خراسان جنوبي روزپنجشنبه به مناسبت ۲۷رحب سالروز بعثت حضرت محمد(۱۳سال قبل از هجرت) در مجتمع فرهنگي هنري غدير بيرجند برگزا شد.

نشست هم انديشي علماي اهل تشيع و تسنن خراسان جنوبي در بيرجند برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، نشست هم انديشي علماي اهل تشيع و تسنن خراسان جنوبي روزپنجشنبه به مناسبت 27رحب سالروز بعثت حضرت محمد(13سال قبل از هجرت) در مجتمع فرهنگي هنري غدير بيرجند برگزا شد.

مديركل تبليغات اسلامي خراسان جنوبي در نشست هم انديشي علماي اهل تشيع و تسنن خراسان جنوبي، تاثير مبعث را در زندگي فردي و اجتماعي تجديد ميثاق فطرت فكري انسان با خدا و يادآوري نعمت هاي الهي ذكر كرد.
حجت الاسلام كاظم لطفيان افزود: بر علما فرض است پيوسته نعمت هاي الهي را يادآور شوند كه يكي از اين نعمت ها امنيت در كشور است.
وي اضافه كرد: ديگر اهداف بعثت، اتمام حجت به بدخواهان كه مخالف اتحاد ميان پيروان مذاهب مختلف هتسند، است، بايد اتحاد عمل داشته باشيم تا در پرتو اسلام نحوه تعامل پذيري را بياموزيم و جامعه اسلامي را از تفرقه و اختلاف نظر نجات دهيم.
وي بيان كرد: وظيفه علماي شيعه و اهل سنت اين است آموزه هاي استكبار ستيزي مساله مستمر ما باشد، دشمن شناس باشيم و جامعه را از لغزش دور نگه داريم.
وي همچنين افزود: ديگر وظايف علما معرفت شناسي عميق، ايثار و از خود گذشتگي است .
لطفيان بيان كرد: متاسفاته قدرت تحمل يكديگر را نداريم، ايثار به همديگر را نياموختيم، در حاليكه بايد خيرخواه هم باشيم و با آموزه هاي قرآن و عترت در مبارزه با ظلم و ستم آشنا باشيم، كينه و نفاق و بد دلي را نسبت به پيروان ساير مذاهب نداشته باشيم.
همچنين مولوي غلام حيدر فاروقي امام جمعه اهل سنت بيرجند با گرامي داشت بعثت رسول اكرم(ص)گفت: وقتي فضايل و سجاي رسول خدا را بررسي مي كنيم فضايل آن حضرت در قالب الفاظ نمي گنجد.
وي اضافه كرد: زماني رسول خدا به پيامبري مبعوث شد، ظلم و ستم و بي عدالتي به اوج خود رسيده بود، صفا و صميمت در حد صفر بود، دختران را در برابر چشمان مادر زنده به گور مي كردند.
وي ادامه داد: شرايط جهاني آشفته بود، دنيا در بي رحمي بود و در آتش مي سوخت ايثار ، فداكاري و محبت از همه سلب شده بود كسي نبود ستمگران را كيفر و مظلومان را ياري كند همه در انتظار دست غيبي بودند كه جهان را از وضع موجود نجات دهد.
فاروقي بيان كرد: مكارم اخلاقي زماني تحقق پيدا مي كند كه حسد، فساد، فحشا ، كينه و غيبت نباشد.
امام جمعه اهل سنت بيرجند يادآور شد: خدا در قرآن هدف بعثت را رحمت براي جهان عنوان كرده است رحمت زماني تحقق پيدا مي كند، كه اخلاق پيامبر را رعايت كنيم.
وي تاكيد كرد: هيچگاه نبايد بدي را با بدي پاسخ داد رسول الله در بازار فرياد نمي كرد، اخلاق بارز او عفو و بخشش بود بايد براي رسيدن به سعادت به سيره پيامبر عمل كنيم.
وي با بيان اينكه هدف همه عبادتها ، تزكيه و تربيت اخلاق است اظهار كرد: در سوه شمس خدا به تزكيه نفس اشاره مي كند كه فرد بايد نفس خودر ا پاك كند و زيانكار كسي است كه نفس او آلوده باشد.
وي در ادامه به اهميت و نقش نماز در سلامت روح و جسم فرد اشاره كرد و گفت: نماز سبب تواضع و فروتني است نماز كسي قبول مي شود به گناهي كه انجام مي دهد ديگر ادامه ندهد.
وي با بيان اينكه نماز دستور عبادي و اخلاقي است تاكيد كرد: پس از هر دستور عبادي يك دستور اخلاقي كه هدف آن تزكيه نفس هست بر آن تاكيد شده كه انسانها بايد به هم رحم و مروت داشته باشند تا خدا به آنها رحم كند.
امام جمعه اهل سنت بيرجند در ادامه اظهار كرد: امروز در دنيا انسان هاي بدبختي داريم كه سلاح را به سمت برادر مسلمان خود نشانه مي رود و او را به قتل مي رساند ، نهايت بي رحمي در اين انسانها ديده مي شود در حاليكه پيامبرش رحمت است تا ما به هم رحم و مروت داشته باشيم.
مولوي فاروقي يكي از بدبختي 1.5ميليارد مسلمان را تفرقه، اختلاف و دوري از تعاليم اسلام و سيره حضرت محمد(ص) عنوان كرد و گفت: اگر به قرآن مراجعه و آن را دستور عمل خود قرار دهيم شاهد اتحاد و انسجام ميان مسلمانان خواهيم بود.
همچنين قائم مقام نماينده ولي در خراسان جنوبي و امام جمعه بيرجند يادآور شد: حضرت محمد(ص) دنيا را در حالي متحول و روشن كرد كه انسانها در دروازه خردگرايي و جهل قرار گرفته بودند و آن حضرت حقايق را بيان كرد.
حجت الاسلام علي رضايي بيرجندي اظهار كرد: ختم نبوت در وجود پيامير تجلي كرد و بعثت بحث قوميت نيست بلكه هدف آن حاكميت اسلام در جامعه است، در حاليكه دشمن در صدد ايجاد اختلاف و تفرقه ميان مسلمانان هست كه پس از تسلط برجهان اسلام آن را به ميل خود مديريت كند.
وي گفت: به نام شيعه ، اهل سنت، اهل بيت و صحابه بعضي دوستان نادان دل داده آمريكا مي شوند آنها بي توجه شدند، بايد در اين رابطه تجديد نظر كنيم.
رضايي ادامه داد: هفته وحدت و بعثت را جشن مي گيريم، مگر شكتن بت ها تنها وظيفه رسول الله بود چرا هر يك از ما نبايد بت شكن باشيم بياييد بت ها را بشكنيم.
امام جمعه بيرجند در ادامه به تاثير شبكه هاي اجتماعي بر رفتار جامعه اشاره كرد و گفت: فضاي مجازي فقط يك راه است وقتي به پاي كوه مي رسد و خطر پرتاب سنگ جامعه را تهديد مي كند، چرا نبايد حفاظت كنيم.
قائم مقام نماينده ولي فقيه در استان تصريح كرد: با شعار نمي توان كار كرد زيرا دنياي مجازي فقط چاقو است، روحانيان و انديشمندان اسلامي در فضاي مجازي با تويلد انديشه تغذيه فكري ايجاد كنند.
وي در ادامه به آثا نامطلوب ربا و مفت خواري كه سلامت جامعه را تهديد مي كند، اشاره كرد و گفت: بايد با سلول هاي خاكستري مبارزه كرد و با وحدت عملي و پيروي از ولايت فقيه جهان اسلام را از شر مسكتبران نجات دهيم.
همچنين مولوي سيد محمد حسيني امام جمعه اهل سنت « طبس مسينا» گفت: منجي عالم بشريت در زمان خاص براي افراد خاص متولد نشد محمد(ص) زماني در مكه به پيامبري مبعوث شد فقط افراد فقير رسالت او را پذيرفتند .
وي ادامه داد: مستكبران، سران قريش و منافقان وقتي منافع خود را در خطر ديدند براي پيامبر و مسلمانان موانع زيادي ايجاد كردند، تا شايد آنها از اسلام پشيمان شوند.
به گفته وي اسلام و قرآن از صدر اسلام با دشمني يهود ، برخي مسيحيان و منافقان رو به رو بود و امروز هم استكبار هم نمي گذارد اسلام واقعي را پياده كنند.
وي به افزايش تعداد مسلمانان در قاره اروپا اشاره كرد و گفت : دشمن سعي دارد چهره بدي از اسلام به نمايش بگذارد تا آنها اسلام را نپذيرند.
مولوي حسيني بيان كرد: منافع استكبار در كشورهاي اسلامي از بين رفته است، آنها براي تقويت اسراييل در پيشرفت جهان اسلام مانع تراشي مي كنند،وقتي جهان اسلام تضعيف شد، اسراييل خود به خود تقويت مي شود.
اين استاد حوزه علميه اهل سنت بيان كرد: جنگ امروز ، جنگ كفر با اسلام است نبرد اهل تشيع و اهل تسن نيست، بايد قدر اتحاد را دانست ناشكري نكرد.
به گفته حسيني پس از پيروزي انقلاب اسلامي تعداد مدارس ديني و مساجد اهل سنت افزايش يافت در حاليكه قبل از انقلاب اين گونه نبود اين امكانات براي شيعيان و اهل سنت وجود دارد بايد قدر آن را دانست.
حجت الاسلام عليرضا حسيني امام جمعه اهل تشيع اسديه نيز گفت: رسالتي كه بر عهده رسول خدا گذاشته شد امت اسلام در طول تاريخ با يك واقعيتي رو به رو بود.
وي اضافه كرد: آن اختلاف سليقه و گاهي اختلاف عقيده و روش است كه در سال هاي اخير آشكار شده و آن جريان تكفير هست كه در قرآن پيش بيني شده است.
وي بيا كرد: در سال هاي اخير ضرب آهنگ سخن رهبري تاييد آينده نگري و هشدار است و امروز حال مسلمانان را با صدر اسلام منطق كنيم يلي خيلي شبيه شرايط آن زمان است.
حسيني بيان كرد: همانطور پيامبر حركت را انتخاب كرد، امروز براي رفع اختلاف و تشت ميان مسلمانان ، امت اسلامي به حركت نياز دارد، اگر تحرك باشد همه به سمت آرمانها خواهند رفت زيرا هدف عقيدتي ما توحيد و هدف سياسي دفاع از فلسطين است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.