روزنامه پاکستانی می‌گوید که در پی نپذیرفتن پیشنهاد آمریکا مبنی بر تجزیه افغانستان به بخشهای مختلف از سوی «احمد شاه مسعود»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اقدام به ترور وی کرد.

 علت ترور «احمد شاه مسعود» توسط سازمان سیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، منابع مهم نزدیک به اتحاد شمال فاش کرده که «احمد شاه مسعود» یکی از مجاهدین سابق افغانستان در زمان تجاوز شوروی سابق به این کشور، توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ترور شد.

روزنامه می‌نویسد: خودداری احمد شاه مسعود از همکاری در برنامه‌ آمریکا برای تجزیه افغانستان موجب ترور وی توسط سازمان سیا شد.

به گزارش امت نیوز به نقل از منابع اتحاد شمال افغانستان، آمریکا پیشنهاد همکاری در تجزیه افغانستان را در سفر مسعود به اروپا ارائه کرده بود اما وی این پیشنهاد را نپذیرفت.

منابع می‌افزاید: احمد شاه مسعود پس از بازگشت از اروپا به دلیل نپذیرفتن پیشنهاد آمریکا، نگران هدف قرار گرفتن توسط سازمان سیا بود.

در گزارش امت نیوز پاکستان آمده است که احمد شاه مسعود برخی از دوستان خود را نیز در این خصوص آگاه کرده بود و پس از آن، به فکر رایزنی برای بهبود روابط با طالبان افغان افتاده بود.

روزنامه ادامه داد: مسعود به همین خاطر حاضر به مصاحبه شد اما توسط همان خبرنگاران ترور شد.

احمدشاه مسعود از فرماندهان و مجاهدین افغانستان بود که پس از سالها جهاد با ارتش شوروی سابق در روز 18 شهریورماه 1380 (نهم سپتامبر سال 2001 میلادی»، حمله انتحاری «خواجه بهاءالدین» ولایت تخار افغانستان توسط دو فرد مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، ترور شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.