قدس آنلاین/ مهدیه قمری: خراسان رضوی به واسطه برخورداری از موسیقی غنی و متنوع در بخش محلی و مقامی در سطح کشور و حتی در سطح بین‌المللی شهرت خاصی دارد و هنرمندان این خطه، هنرمندانه در عرصه موسیقی محلی و مقامی فعالیت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها افزون بر اینکه در سطح استان، کشور و حتی خارج از کشور به اجرای برنامه پرداخته‌اند، شماری از آن‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درجه هنری دریافت کردند.

تهیه بانک اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی مقامی ضروری است

اطلاع از میزان برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این هنرمندان که فعالیت بالای آن‌ها در عرصه موسیقی محلی و مقامی راهی است در پاسداشت و نگهداشت فرهنگ ایرانی- اسلامی، بهانه این گفت‌وگو با محسن سمیعی سرپرست دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شد.
 برای شروع بفرمایید آیا بانک اطلاعاتی مدونی از شمار فعالان و هنرمندان عرصه موسیقی مقامی و محلی در سطح استان وجود دارد؟
خیر، اما تهیه بانک اطلاعاتی کامل و جامع از این هنرمندان به عنوان یکی از مهم ترین درخواست‌های دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از وزارت ارشاد مطرح است و البته برای این امر نیازمند استقرار کانون ها یا دفاتر مطالعاتی پژوهشی موسیقی در همه شهرستان‌های اصلی همچون تربت حیدریه، قوچان و باخرز هستیم تا این بانک اطلاعات را هر از چندی بررسی کرده و اطلاعات جدید را به آن اضافه کنند.
 آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی نکرده است؟
- از قضا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه بانک اطلاعاتی از حدود 3 هزار هنرمند فعال در عرصه موسیقی کرده است، اما با توجه به اینکه در این بانک اطلاعاتی از هنرجویان آموزشگاه‌ها تا اساتید موسیقی مقامی و محلی ثبت شده بنابراین نیاز به تفکیک این بانک اطلاعاتی توسط مرکز مطالعاتی یا کانونی مشخص ضروری است، زیرا با دریافت درجه بالاتر توسط هنرمند یا فوت یکی از این عزیزان، لازم است بانک اطلاعاتی به روز رسانی شود.
 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چه نوع خدماتی را به هنرمندان بویژه فعالان عرصه موسیقی محلی و مقامی ارایه می‌کند؟
- به طور کلی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سازمان تأیید کننده و معرفی کننده هنرمندان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا پس از تأیید و تکمیل پرونده، هنرمندان در ردیف دریافت مستمری، بیمه و کمک هزینه‌های درمانی قرار بگیرند.
البته برنامه هایی از جمله برگزاری مراسم نکوداشت، عیادت از هنرمندان بیمار و... بخشی از فعالیت‌هایی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی انجام می‌دهد.
 وضعیت بیمه هنرمندان موسیقی محلی و مقامی خراسان رضوی چگونه است؟
- خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به هنرمندان فعال در عرصه موسیقی محلی و مقامی داشته است، به طوری که در قالب برنامه‌ای حمایتی از همه هنرمندان پیشکسوت برای تشکیل پرونده و ارایه مدارک مورد نیاز در راستای برخورداری از بیمه درمانی و تکمیلی دعوت به عمل آورده است. هم اکنون نیز شرایط کلی این هنرمندان در خراسان رضوی از نظر بیمه خوب است.
 عمده مشکلاتی که معمولا برای بیمه هنرمندان پیشکسوت موسیقی سنتی و محلی وجود دارد، چیست؟
- مشکلی که در این بخش وجود دارد حضور نداشتن هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی و محلی در مراکز شهرهاست، زیرا بسیاری از آن‌ها در روستاها و شهرستان‌های دور زندگی می‌کنند و امکان ارایه مدارک خود را به صورت کامل ندارند که این امر سبب شده پرونده بیشتر آن‌ها ناقص بماند.
این مشکل در حالی است که صندوق حمایت از پیشکسوتان افزون بر اینکه هنرمندان بالای 60 سال را بیمه نمی کند، آن گروه از هنرمندانی که سابقه بیمه چند ساله حدود سه یا چهار سال را نیز دارند هم مشمول بیمه در نظر نمی گیرد.
 آیا در راستای برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تسهیلات دیگری در اختیار این هنرمندان قرار می‌گیرد؟
- بله، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزون بر اینکه بر اساس فعالیت هنری هنرمند به وی درجه هنری اعطا می‌کند، بر همین اساس ارایه بیمه درمانی و تکمیلی، ارایه تسهیلات وام بر اساس درجه هنری و تقبل کمک هزینه‌های درمانی را به عنوان برخی دیگر از فعالیت‌های برنامه‌های حمایتی خود ویژه هنرمندان انجام می‌دهد.
 با توجه به ظرفیت و توانمندی بالای هنرمندان موسیقی محلی و مقامی، وضعیت ارایه آلبوم موسیقی برای آن‌ها و استفاده سایر مردم کشور چگونه است؟
- خوشبختانه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است، زیرا استان ما امکانات قابل توجهی همچون استودیو دارد، بنابراین تهیه آلبوم موسیقی هنرمندان مقامی و محلی همچنان ادامه دارد و از شرایط خوبی برخوردار است و افزون بر این، دفتر موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز برای حمایت از هنرمندانی که علاقه‌مند به تهیه آلبوم هستند، آمادگی دارد برخی از هزینه ها، تشریفات و تبلیغات لازم را برای آن انجام دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.