قدس آنلاین/نجمه موسوی زاده: شواهد بازار ارزاق عمومی مشهد نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، قیمت برخی از کالاهای اساسی نظیر برنج و حبوبات افزایش پیدا کرده و در همین راستا برخی از شهروندان اظهار می‌دارند قیمت‌های بسیاری از اقلام بی‌سابقه افزایش یافته است. برای پیگیری این موضوع به بازار مصلای مشهد که توزیع‌کننده اصلی مایحتاج مردم است، سری می‌زنیم.

 ارزاق عمومی در تلاطم گرانی

برخی از بنکداران از ثبات قیمت‌ها و برخی نیز از افزایش شماری از اقلام اساسی خبر می‌دهند. یکی از بنکداران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: نوسان قیمت در برخی کالاها وجود دارد و طی چند روز اخیر افزایش در قیمت برنج ایرانی را داشته‌ایم که یک کیسه 10 کیلویی برنج طارم درجه یک 115 هزار تومان به فروش می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه برخی از حبوبات نیز افزایش قیمت داشته‌اند، می‌افزاید: قیمت روغن، ماکارونی، رب گوجه فرنگی و تخم‌مرغ و... تقریباً ثابت بوده و تغییری نداشته‌ است.   
یکی دیگر از توزیع‌کنندگان کالاهای اساسی نیز اظهار می‌کند: علت اصلی افزایش قیمت برخی از حبوبات نیز وارداتی بودن آن‌هاست.
وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌کنم، در آستانه ماه مبارک رمضان تغییر زیادی در قیمت‌ها به وجود نیاید و حتی با برپايي نمايشگاه‌هاي ستاد تنظيم بازار، قيمت‌ها کاهش نیز
پیدا کند.

 افزایش 5 درصدی
قیمت برنج ایرانی
در همین حال رئیس اتحادیه بنکداران مشهد از افزایش پنج درصدی قیمت برنج ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: هم‌اکنون برنج ایرانی درجه یک در بازار کیلویی 11 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود که علت این افزایش قیمت از مرکز و توسط شالیکار بوده است.
سیدحسین شرف‌زاده با اشاره به اینکه میزان محصول در شمال کشور خوب بوده و کمبود آن در افزایش قیمت دخیل نیست، می‌افزاید: 10 روزی است که قیمت برنج ثابت شده و افزایش بیشتری نداشته است.
وی تصریح می‌کند: ‌تغییر در قیمت برنج‌های خارجی مثل پاکستانی و هندی وجود ندارد و قطعاً افزایش قیمت برنج ایرانی سبب تمایل مردم به خرید برنج‌های خارجی می‌شود، البته سقف واردات برنج کاملاً مشخص بوده و بیش از حد مجاز واردات نخواهیم داشت.

  افزایش قیمت حبوبات در بازار
رئیس اتحادیه بنکداران مشهد در خصوص افزایش قیمت حبوبات در بازار نیز می‌گوید: سه قلم از حبوبات شامل نخود، لپه و لوبیا چیتی افزایش قیمت داشته‌اند که نخود به دلیل اینکه در آخر فصل هستیم، قیمت آن رشد داشته و تا یک ماه دیگر با عرضه محصول جدید کاهش می‌یابد.
شرف‌زاده یادآور می‌شود: افزایش قیمت لپه و لوبیا چیتی نیز متأثر از نوسانات قیمت دلار و کمبود آن در بازار است که به صورت کشوری بوده و امیدواریم، زودتر با واردات آن‌ها مشکل برطرف شود.

 قیمت‌های شیر و پنیر و ماست
تحت نظارت هستند
رئیس اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی نیز با تأکید بر اینکه سه قلم از محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر پاستوریزه، پنیر و ماست تحت نظارت قانون قیمتگذاری است، اظهار می‌دارد: قیمتگذاری مابقی محصولات لبنی آزاد بوده و توسط کارخانجات و به صورت رقابتی تعیین می‌شود.
حمید فرزانه تصریح می‌کند: از ابتدای سال 93 تاکنون سه قلم محصولات لبنی پرمصرف هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداشته و این در صورتی است که در اسفند ماه سال گذشته سازمان حمایت مصوبه‌ای برای افزایش قیمت این اقلام تا 6 درصد را داشته است.
وی می‌گوید: طبق این مصوبه اجازه داده شده بود تا قیمت از هزار و 250 تومان به هزار و 350 تومان برسد، اما چون بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد، کارخانجات قیمت محصولات خود را افزایش ندادند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت قیمت محصولات لبنی در آستانه ماه رمضان به چه صورتی خواهد بود، می‌گوید: پیش‌بینی می‌کنیم، در ماه مبارک رمضان امسال هیچ افزایش قیمتی در محصولات لبنی نداشته باشیم، چون بازار آمادگی افزایش قیمت‌ها را ندارد.

  بهار، فصل نوسان عرضه و تقاضا!
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه با اشاره به افزایش قیمت برخی از ارزاق عمومی عنوان می‌کند: معمولاً در فصل بهار به سبب نوسانات عرضه و تقاضا و همچنین بارندگی‌های اخیر قیمت کالاهای اساسی تغییر پیدا
می‌کند.
محمود بنانژاد با بیان اینکه اغلب کالاها ثبات قیمتی دارند و تنها در چند قلم از حبوبات و برنج ایرانی شاهد افزایش قیمت بودیم، می‌افزاید: برای فروش کالاها قیمت خرید و یک سود متعارف قانونی در نظر گرفته می‌شود که براساس همین فرمول باید فروشنده کالای خود را به خریداران عرضه کند.
وی یادآور می‌شود: البته افزایش قیمت برخی از اقلام وارداتی به سیاست‌های گمرکی مانند اینکه واردات را ممنوع، آزاد و محدود می‌کند، بازمی‌گردد که این موضوع روی بازار تأثیر می‌گذارد.

 اتمام موجودی انبارها
دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها
در همین حال رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درخصوص افزایش قیمت حبوبات و برخی اقلام در بازار اظهار می‌دارد: چند دلیل عمده برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد که می‌توان به پایان رسیدن موجودی حبوبات در انبارها، نزدیکی به ماه رمضان، افزایش تعرفه واردات حبوبات از پنج تا 50 درصد اشاره کرد!
علی باخرد با اشاره به اینکه هر ساله این افزایش قیمت‌ها در فصل بهار رخ می‌دهد، می‌گوید: ممکن است، این افزایش قیمت‌ها امسال بیشتر به چشم بیاید، اما تا چند ماه آینده با برداشت در فصل جدید قیمت‌ها مناسب می‌شود.
وی همچنین در مورد افزایش قيمت برنج ایرانی عنوان می‌کند: اتمام فصل برداشت، افزايش رغبت مردم به خريد برنج ایرانی به دلیل کیفیت بالاتر و اطمینان از سالم‌تر بودن آن نسبت به برنج خارجی سبب شده تا قیمت آن افزایش یابد. وی تصریح می‌کند: کاهش سطح زیر کشت و افزایش تقاضا، افزایش قیمت برنج را رقم زده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.