قدس آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: اصفهان الگوی مبارزه با واردات صنایع دستی است و برای نخستین بار در اصفهان در ایام عید ۲۶ واحد صنایع دستی متخلف پلمپ شدند.

الگوی مبارزه با واردات، صنایع دستی است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، فریدون الله‌یاری در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی هنر و صنایع در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در هتل كوثر اصفهان اظهار داشت: صنایع‌دستی ایران جایگاه ارزشمندی در جهان دارد به گونه‌ای كه ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی ثبت شده جهانی در ایران تولید می‌شود.

وی با بیان اینكه از این تعداد، ۱۹۶رشته صنایع دستی در اصفهان تولید می‌شود، ابراز داشت: مهرماه سال گذشته اصفهان میزبان شورای جهانی صنایع‌دستی بود و برند شهر جهانی صنایع دستی به اصفهان تعلق گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان تاكید كرد: ظهور صنایع ماشینی و عدم توان رقابت برخی صنایع با  این تولیدات موجب شد تا از قرن ۱۹ صنایع دستی ما در معرض تهدید قرار گیرد.

وی با بیان اینكه بر این اساس رویكرد حفاظت از صنایع دستی و ترویج آنها توسط میراث فرهنگی مدنظر قرار گرفت، تصریح كرد: اكنون ۱۲ رشته صنایع دستی اصفهان در حال فراموشی است و این در شرایطی است كه به همین تعداد از صنایع دستی نیز توسط میراث‌فرهنگی احیا شده است.

الله‌یاری گفت: در همین روند ممكن است بسیاری از دیگر رشته‌های صنایع‌دستی نیز در معرض تهدید قرار گیرند بنابراین آسیب‌شناسی جدی و علمی در زمینه صنایع دستی اصفهان ضروری است تا صنایعی كه در عصر حاضر به دلیل مورد استفاده نبودن و عدم توجیه اقتصادی برای تولید رو به فراموشی می‌رود با كاركرد جدید مورد احیا قرار گیرد.

وی با بیان اینكه سازمان میراث فرهنگی بحث حمایتی بسیار گسترده‌ای در این راستا دارد، گفت: برای احیای این رشته‌ها اختصاص مکان برای کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی و تامین مواد اولیه را برعهده داریم اما همانگونه كه اشاره شد نکته مهم این است که باید با خلاقیت‌ورزی كافی به تولیدصنایع‌دستی با توجیه اقتصادی بپردازیم و تا آن زمان از این رشته‌ها حمایت كاملی انجام می‌شود.

مدیركل میراث‌فرهنگی اصفهان در ارتباط با وجود صنایع دستی خارجی در میدان نقش جهان ابراز داشت: در میدان نقش‌جهان صنایع دستی خارجی وجود ندارد و به محض مشاهده توسط بازرسان برخورد جدی با متخلفان انجام می‌شود.

وی اضافه كرد: اصفهان الگوی مبارزه با واردات صنایع دستی است و برای نخستین بار در اصفهان در ایام عید ۲۶ واحد صنایع دستی متخلف پلمپ شدند.

الله‌یاری در ارتباط با تعامل با دیگر كشورها در ارتباط با صنایعی كه در كشور ما رو به نابودی است اما در دیگر كشورها امكان تولید دارد، بیان داشت: منظور ما صنایع رو به فراموشی در منطقه خودمان است، ممكن است این صنایع با تفاوت‌هایی در كشورهای دیگر نیز تولید شود اما دغدغه صنایع دستی خود را داریم كه با خلاقیت و دست بشری در طول تاریخ ما تولید شده است.

وی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی هنر و صنایع در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ ماه تاكید كرد: در این همایش از تمامی ارگان‌های بخش خصوصی و دولتی دعوت به عمل آمده و بر این اساس می‌تواند فرصت خوبی برای ارئه راهكارهایی در راستای حفاظت و پیشرفت صنایع دستی باشد.

مدیر كل میراث‌فرهنگی استان اصفهان گفت: امیدواریم با همت و هماهنگی همه دستگاه‌ها به سمت حفظ و احیای صنایع دستی برویم كه این همایش می‌تواند در زمینه تبیین راهكارها بسیار كمك كننده باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.