۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
کد خبر: 377414

آیا به پولى که برای گرفتنِ وام مسکن، در بانک گذاشته مى‌شود و چندین سال از آن مى‌گذرد، خمس تعلق مى‌گیرد؟

خمس و پرسش‌های رایج مالی (۳)

آرى، خمس دارد. (امام(ره)، مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانى، تبریزى، مکارم شیرازی و وحید)
اگر براى تهیه خانه موردنیاز، راهى جز این ندارد، به پولِ پس انداز شده خمس تعلق نمى‌گیرد. (آیات عظام فاضل لنکرانی، بهجت و نورى همدانی)
اگر خانه مسکونى درحال حاضر، مورد نیازِ  او و در شأنش باشد و راهى جز طریق مذکور ندارد، به آن خمس تعلق نمى‌گیرد. (آیت الله صافى)
تبصره: مراجعى که معتقدند، پول مزبور خمس ندارد، فرموده‌اند که چنانچه این پول در آینده، صَرفِ خرید منزل نشود، خمس آن را باید داد.
اجاره طبقه مسکونى
خانه اى دو طبقه تهیه کرده و بیش از یک سال، در هر دو طبقه زندگى کرده‌ایم؛ یعنی به هر دو طبقه آن نیاز داشته ایم. اکنون، تصمیم گرفته‌ایم به طور موقت، یک طبقه آن را براى اداره زندگى اجاره بدهیم. آیا به این طبقه، سرِ سال، خمس تعلق مى‌گیرد؟
به اصل طبقه خانه، خمس تعلق نمى گیرد؛ ولى به پول اجاره، چنانچه تا سرِ سالِ خمسى زیاد بیاید، خمس تعلق مى‌گیرد. (مشهور مراجع)
تبصره: باید توجه داشت، در پرسش مذکور، طبقه خانه هنوز از مَئونه بودن خارج نشده است؛ هرچند به طور موقت، از آن استفاده نمى کنند. ازاین رو، به آن خمس تعلق نمى گیرد.
خمس رهن
آیا به پولى که از درآمدِ کسب تهیه کرده اند و به عنوان رهن، به صاحبخانه می‌پردازند، خمس تعلق مى‌گیرد؟
خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممکن باشد، باید فوری خمس آن را بپردازد. (امام(ره) و آیت الله سیستانى)
پول رهن جزو مَئونه است و خمس ندارد؛ ولى اگر آن را باز پَس گرفت و نیازى به آن نداشت، بنا بر احتیاط، باید خمس آن را بپردازد. (آیات عظام مکارم شیرازی و صافى)
چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسکنِ او تأمین نمى شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پَس گرفت و نیازى به آن نداشت و از مخارج سال، زیاد آمد، خمس دارد. (آیات عظام بهجت، تبریزى، فاضل لنکرانی و وحید)
اگر نتواند خانه را از راه دیگرى اجاره کند، به مبلغ مذکور خمس تعلق نمى گیرد. (آیت الله نورى همدانی)
هنگامى که براى این منظور نیاز دارد، پرداخت خمسِ آن واجب نیست؛ ولى هر زمان آن را باز پَس گرفت، باید خمس آن را بدهد؛ مگر آنکه براى اجاره در جاى دیگر، به آن نیاز داشته باشد. (مقام معظم رهبری)
تبصره: فرض مسأله جایى است که رهن خانه به صورت معامله شرعى انجام شده است و اگر رهن بدون اجاره باشد، معامله رَبَوی محسوب می‌شود؛ در نتیجه، به اتفاق همه مراجع تقلید، به پول این رهن، خمس تعلق می‌گیرد.
برگرفته از کتاب رهنما «پرداخت خمس؛ چرا و چگونه؟» اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی
مخاطبان گرامی می‌توانند پرسش‌های دینی خود را به شماره 300072309 پیامک کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.