قدس آنلاین/ هادی زهرایی : مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۱۸ هزار مددجوی استان در نوبت دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی هستند.

 ۱۸ هزار مددجو در انتظار تسهیلات اشتغال زایی

حمیدرضا پوریوسف افزود: یکی از مهم ترین روش‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی، دادن تسهیلات اشتغال زایی با سود چهار درصد است که در سال 1394 سه هزار و 756 نفر توانستند مبلغ 30میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها دریافت کنند که از این میزان دو هزارو 240نفر آن‌ها معلول بودند.
وی ادامه داد: 18 هزار مددجوی خراسان رضوی در انتظار دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی هستند که 10 هزار و 500 نفر آن‌ها معلول هستند.
وی گفت: بهزیستی در سال 94 بیش از سه هزار نفر را به بانک ها معرفی کرد که بتوانند از تسهیلات اشتغال زایی بهره مند شوند، اما بانک ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان، ضامن‌هایی بیشتر از قانون طلب می‌کنند. این در حالی است که بانک‌ها می‌توانند با اجرای قانون و چابک‌سازی سیستم خود و کمک به معلولان در خصوص دریافت تسهیلات اشتغال زایی راه را هموار کنند، نه اینکه برای آن‌ها سنگ اندازی کنند.

 صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی
در بهزیستی تشکیل می‌شود
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: یکی از راه‌های رفع مشکل ضامن برای معلولان که بتوانند از اعتبارات و تسهیلات اشتغال زایی بهره مند شوند، تشکیل صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی است و بهزیستی قرار است از اعتبارات خود در قالب صندوقی نزد یکی از بانک ها قرار دهد و از این محل با کمترین مشکلی اعتبارات و تسهیلات اشتغال زایی به معلولان پرداخت شود و بازپرداخت آن نیز از محل حقوق و مستمری معلولان انجام می‌شود و با این کار مشکل معلولین در خصوص ضامن نیز حل می‌شود.

 باید ارزش کار
در میان معلولان تقویت شود
پوریوسف گفت: یکی از مهم ترین موانع ایجاد شغل برای معلولان، خود آنان هستند؛ زیرا از فرصت‌های شغلی که برای آن‌ها فراهم می‌شود، استقبال نمی کنند و توانمندی‌های خود را دست کم می‌گیرند، ما با بعضی از افراد مواجه هستیم و آن‌ها از ما تقاضا دارند که به آنان مستمری پرداخت کنیم و اندک یارانه و مستمری کفاف زندگی شان را می‌دهد و معلولان کار را به عنوان یک ارزش قبول ندارند و انگیزه‌ای برای ایجاد شغل یا کار در این افراد کمتر است و باید آن‌ها را کمک کنیم تا توانمندی‌های خود را باور داشته باشند و بتوانند مانند خیلی از معلولان موفق دارای شغل یا حتی یک کارفرما باشند و باید ارزش کار در میان معلولان تقویت شود که ما هم برای آن تلاش می‌کنیم.

 نگاه جامعه
به اشتغال معلولان مطلوب نیست
پوریوسف گفت: خیلی از افراد جامعه ترجیح می‌دهند، به جای به کارگیری یک معلول که توانایی انجام کار را دارد، از افراد عادی استفاده کنند. وی گفت: ما هیچ گاه به کارفرمایان استان نگفته ایم کاری که برای معلولان ساخته نشده است، به آن‌ها بدهید، بلکه مشاغلی که برای معلول و غیرآن کارکردش برابر است، ترجیح با فرد معلول باشد.
وی تأکید کرد: اما زمینه اشتغال معلولان در محیط کار، مناسب سازی محیط است و اگر قرار است معلولی در کارگاهی یا شرکتی مشغول به کار شود، باید دسترسی معلول به کار فراهم شود و اگر کارفرمایان با سرمایه‌گذاری، محیط کار خود را مناسب‌سازی کنند، 15 درصد افراد جامعه که ناتوان هستند، از آن استفاده می‌کنند و معلولان نیز درصد کمی از ناتوانان جامعه هستند که نیاز به این زیرساخت‌ها دارند.

 بهزیستی از بخش خصوصی
برای به کار گیری معلولان حمایت می‌کند
وی تصریح کرد: بهزیستی خراسان رضوی با نشست هایی که با بخش‌های کارفرمایی و ادارات مربوط داشته است، از کارفرمایانی که بتوانند معلولان را به کار بگیرند، حمایت می‌کند که یکی از این کارها حق بیمه سهم کارفرما است که اگر کارفرمایی معلولی را به کار بگیرد ، 23 درصد سهم بیمه کارفرما را بهزیستی به مدت پنج سال پرداخت می‌کند که در سال 94 ، کارفرمایان خراسان رضوی 650 معلول را به کار گرفتند که بهزیستی خراسان رضوی 900 میلیون تومان حق بیمه آن‌ها را پرداخت کرده است. وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین نگرانی‌های ما در این بخش کمبود اعتبارات است که در سال 94 توانسته‌ایم 90 درصد اعتبارات را در این خصوص جذب کرده و در اختیار کارفرمایان قرار داده ایم و یکی دیگر از روش‌ها، پرداخت وام‌های مناسب به کارفرمایان است که افرادی که اقدام به اشتغال معلولان در کارگاه خود کنند، به آن‌ها تسهیلات مناسبی پرداخت خواهیم کرد.

 تلاش برای پایدار شدن
اشتغال‌های ایجاد شده
پوریوسف تاکید کرد: اعطای وام‌های اشتغال‌زایی، ضامن ایجاد شغل پایدار نیست و ما در بهزیستی خراسان رضوی تمام کسانی که خواستار دریافت تسهیلات اشتغال زایی هستند، توسط یک تیم تخصصی دولتی یا غیردولتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و موانع اشتغال آنها نیز بررسی می‌شود و فرصت‌های اشتغال برای این افراد معین می‌شود و به آن‌ها آموزش‌های اجتماعی و ارتباطی و حرفه‌آموزی داده می‌شود تا بتوانند با دریافت اشتغال شغلی پایدار داشته باشند.

 بهزیستی دستگاه ایجاد شغل نیست
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی درست است که دستگاه متولی حقوق جامعه هدف خود است، اما بهزیستی دستگاه ایجاد شغل نیست و تنها با جمع‌بندی و هماهنگی با دستگاه‌های مربوط می‌تواند اشتغال را ایجاد کند. این در صورتی است که دستگاه‌های دولتی وظیفه قانونی و مدنی دارند که یکی از مهم ترین قانون‌ها، قانون جامع حمایت از معلولان است که در سال 83 به تصویب رسیده است و یکی از بندهای این قانون استخدام 3 درصدی معلولان است و این در شرایطی است که دولت در حال کوچک شدن است و استخدام افراد در دستگاه‌های دولتی را نداریم و باید قوانین بالادستی وجود داشته باشد که بخش‌های خصوصی را ترغیب کند تا اشتغال افراد معلول بیشتر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.