۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 377699

دکتر حسن جان فدا

اقتصاد مقاومتی در عمل / حرف و عملمان را یکسان کنیم

باور پذیری اقتصاد مقاومتی پیش شرط رسیدن به این مهم است. مقام معظم رهبری با ترسیم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا، بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ کردند.
تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط، مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید، اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید (بند1،8،9،16 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) از جمله این اهداف است.
از این رو مسؤولان حوزه‌های گوناگون بویژه بهداشت و درمان که سکاندار و تأمین کننده سلامت مردم هستند، باید بکوشند با ایجاد این موارد در رفتار و عملکرد خود، انگیزه لازم را در پرسنل ایجاد کنند، اما متأسفانه این مهم در برخی از کارگزاران حوزه بهداشت و درمان کشور نهادینه نشده است .
در خصوص تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل» کارگزاران دستگاه‌های گوناگون بویژه حوزه سلامت باید این مهم را تشریح کنند و اعتقاد داشته باشند و بکوشند با نهادینه کردن این مسایل در درون خود و دوری گزیدن از روحیه اشراف گرایی، در مسیر دستیابی به اقتصاد مقاومتی گام بردارند. تا زمانی که برخی از مسؤولان ما خود را تافته جدا بافته از پرسنل بدانند، فعالیت‌های آنان در سطح جامعه اثر گذاری مثبت نخواهد داشت، زیرا رسیدن به اقتصاد مقاومتی با حرف تحقق نمی‌یابد و نیازمند عمل و اجرای جهادی است. از این رو تا زمانی که سیاست‌های حوزه سلامت کشور در راستای اقتصاد مقاومتی قرار نگیرد، دستیابی به این مهم محقق نمی‌شود و نمی‌توانیم به موفقیت‌های مورد نظر در این حوزه دست یابیم.
تفکر برخی از افراد مانع تحقق این مهم در کشور است، بنابراین اگر مدیران بخواهند پرسنل را به عنوان نمونه به استفاده از محصولات داخلی ترغیب کنند، نمی‌توانند خود خلاف آن عمل کنند. اگر مسؤولان بخواهند کشور به خود کفایی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برسد، ابتدا خود باید به اقتصاد مقاومتی ایمان داشته باشند تا حرف و عملشان هماهنگ باشد و این مهم در کشور عملیاتی شود، زیرا «رطب خورده منع رطب چون کند»؟
*دکترای تخصصی مدیریت بهداشت
و درمان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.