قدس آنلاین/ محمد رضایی: چند ماه پیش بود که یکی از خبرگزاری‌ها با عنوان «بروز یک فاجعه!» از قول معاون وزیر بهد اشت به مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل د ر کشور اشاره کرد ه و نوشته بود : مصرف الکل زیاد شد ه و اگر این سخنان واقعیت د اشته باشد ، یک فاجعه بزرگ به شمار می‌آید .

مبارزه با مشروبات الکلی متولی ند ارد  

فرماند ه وقت ناجا تعد اد د ایم‌الخمر‌ها را یک‌د هم تعد اد معتاد ان کشور برشمرد ه و گفته بود : «روزانه ۱۱۵ کامیون ۱۰ تنی حامل مشروبات الکلی قاچاق، به کشور وارد می‌شود و د ر سال این تعد اد به ۴۲ هزار کامیون می‌رسد . اگر تعد اد د ایم‌الخمر‌ها را نیز ۱۳۰ هزار نفر د ر نظر بگیریم، هر نفر روزانه ۸/۸ لیتر الکل مصرف می‌کند .»
به گفته این مقام انتظامی، این رقم مصرف الکل حیرت آور است، یعنی بیش از نیاز بد ن به آب! این میزان سالانه حد ود ۳۲۳۰ لیتر الکل می‌شود که آماری بسیار بالا به حساب می‌آید . مسؤولان اما گویا هنوز این آسیب خانمان براند از را جد ی نگرفته‌اند و برای آن برنامه‌ای ند ارند .

  فروش مشروبات الکلی د ر اینستاگرام
این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی موبایلی به بلای جان نسل جوان و تهد ید ی برای آیند ه فرهنگی و اخلاقی آن‌ها تبد یل شد ه است، به گونه‌ای که برخی از این شبکه‌ها با استفاد ه از خواب خرگوشی مسؤولان، پا را از فضای مجازی به د نیای واقعی فرانهاد ه‌اند و آشکارا برای فروپاشی خانواد ه‌های ایرانی از جمله برای کاهش قبح مصرف مشروبات الکلی تلاش می‌کنند .
د ر همین حال محبوبیت شبکه اجتماعی اینستاگرام د ر حالی روز به روز د ر بین نسل جوان فزونی می‌یابد که این روز‌ها د ر این شبکه برخی افراد با ساختن پیج‌های تخصصی متعد د ، مشغول کسب د رآمد از راه فروش مشروبات الکلی هستند .
همچنین اگر یک جست‌وجو د ر این شبکه اجتماعی د اشته باشیم، د رمی‌یابیم که فروش ماری جوآنا این روز‌ها د ر لابه‌لای صفحات به ظاهر سرگرم کنند ه اینستاگرام، به تجارتی پرسود برای افراد سود جو تبد یل شد ه است، مواد ی که علاوه بر حرام بود ن استفاد ه از آن، مضراتش نیز برای بد ن انسان از لحاظ پزشکی ثابت شد ه، اما این فروش و ارتکاب «منکر مسلم» همچنان اد امه د ارد .

 جوانان هد ف اصلی حمله غرب
د کتر عمران خسروی، استاد علوم تربیتی و کار‌شناس پژوهشگاه ملی آسیب‌های اعتیاد به مواد مخد ر و الکل د ر این باره به خبرنگار ما می‌گوید : متأسفانه مسؤولان به مخد ر بود ن و خانمان سوزی مشروبات الکلی نگاه ویژه‌ای ند ارند ، ولی واقعیت این است که جوانان هد ف اصلی حمله مشروبی استکبار آمریکایی و غربی به کشورمان قرار گرفته‌اند .
وی می‌افزاید : ما د ر حال جنگ فرهنگی با این کشور‌ها هستیم، به همین د لیل آن‌ها اکنون با تبلیغات ماهواره‌ای توانسته‌اند بحث بی‌غیرتی د ر برابر ناموس و مصرف مشروب، سیگار و مخد ر‌ها را بخوبی د ر فرهنگ جوانان جا بیند ازند .
این پژوهشگر آسیب‌های الکل با بیان اینکه د شمن د ر تلاش است ما را از د رون نابود کند و جمعیت جوان را با مشکل روبه‌رو سازد ، تصریح می‌کند : وقت شعار و د اد ن آمار نیست و اگر مسؤولان هر چه سریع‌تر د ر برابر این تهاجم فرهنگی د شمن کاری نکنند ، بزود ی باید شاهد تبلیغات و فروش انواع د یگر مواد مخرب د ر جامعه و حتی شبکه‌های اجتماعی بر اثر تبلیغات ماهواره‌ای باشیم.

 د ستور کار برای آلود ه کرد ن بیشتر جوانان
این مشاور خانواد ه و استاد د انشگاه همچنین تأکید می‌کند : طی سال‌های اخیر از سوی استکبار- با علم به اینکه برخورد نظامی با ایران اثربخش نیست- بیشترین هزینه‌ها، چه د ر قالب کار فرهنگی و تبلیغی و چه هزینه‌های ماد ی و آسان‌سازی وارد ات مشروبات الکلی به ایران انجام شد ه است، اما هنوز هم د شمن برنامه‌های جد ید تری برای آلود ه کرد ن شمار بیشتری از جوانان را د ر د ستور کار د ارد .
به اعتقاد این آسیب‌شناس اجتماعی، د ولت باید همین امروز به صورت جد ی به مسأله مبارزه با این بلای خانمان سوز، ورود کند و از ظرفیت د انشگاه، حوزه علمیه و نهاد های فرهنگی-اجتماعی، سمن‌های تخصصی و حتی اند یشکد ه‌های راهبرد ی برای حل مشکل کمک بگیرد تا مهم‌ترین مزیت جمعیتی ما، یعنی «جمعیت جوان» از د ست نرود ، وگرنه فرد ا خیلی د یر است.
د کتر خسروی د رباره سهل‌انگاری برخی مسؤولان د ر مبارزه با قاچاق مشروبات و مخد ر‌ها تأکید می‌کند : این د سته از مسؤولان فقط به میز و صند لی هید رولیک مد یریتی خود شان می‌اند یشند و برایشان اصلاً مهم نیست که جوانان سرمایه اصلی کشور هستند ، سرمایه‌ای که د ر حال سوختن و نابود شد ن است.

 باز هم مهارت مهم «نه گفتن»!
د کتر علی اصغر ارحامی، روان‌شناس و مشاور خانواد ه نیز می‌گوید : مهارت «نه گفتن» همچنان یکی از عوامل بازد ارند ه د ر ابتلای جوانان به مخد ر و مشروبات الکلی به حساب می‌آید و خانواد ه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت باید د رس مهم «نه گفتن» را به نوجوانان و نیز جوانان به طور جد ی آموزش د هند .
وی با تأکید بر نقش نهاد های چند گانه مد عی برای مقابله با آسیب‌های مواد مخد ر و مشروبات الکلی می‌افزاید : د ر اینکه لازم است د ر این مورد برای برون رفت از معضل مشروبات الکلی برنامه ریزی صورت گیرد ، همه د ستگاه‌های اجتماعی، انتظامی و قضایی د ید گاهی مشترک د ارند و تلاش‌های پراکند ه و مسکن واری هم انجام د اد ه‌اند ، اما متولی اصلی و میاند ار خاصی برای هم افزایی این فعالیت‌ها وجود ند ارد .
این عضو هیأت علمی د انشگاه همچنین می‌افزاید : ابزار د شمن، ترویج مواد مخد ر و مشروبات الکلی د ر جامعه است و هد ف آن‌ها نابود ی هویت، ارزش، اخلاق و خانواد ه است. وی تأکید می‌کند : د ر مد ارس و خانواد ه‌ها باید مهارت اجتماعی لازم آموزش د اد ه شود و برخورد انتظامی د ر جهت پیشگیری، برنامه ریزی شود ، زیرا مواد مخد ر صنعتی د ر جامعه رواج پید ا کرد ه و د انشگاه‌ها، آموزش و پرورش و سایر د ستگاه‌ها و د ر حقیقت کل جامعه باید برای آگاه‌سازی جوانان و حفاظت از آن‌ها بسیج شوند .

 بی‌توجهی مسؤولان به مسأله مشروبات الکلی
قاضی محمد علم الهد ی نیز با بیان اینکه هر تازه وارد ی د ر تهران د ر کمتر از یک ساعت می‌تواند مشروبات الکلی تهیه کند ، به خبرنگار ما می‌گوید : گرچه ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی د ر کشورمان به صراحت د ر قانون مجازات اسلامی آمد ه است، اما همچنان شاهد افزایش عرضه و توزیع انواع این مواد آسیب زا د ر کلانشهر‌ها هستیم و مسؤولان به این معضل توجه جد ی ند ارند .
وی با بیان اینکه ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬﺍﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩ ﺭ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺍﺻـﻞ ﭼﻬـﺎﺭﻡ ﻗـﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎسی ﭘﻴﺮﺍﻣـﻮﻥ ﻣﺸﺮﻭﺑﺎﺕ ﺍﻟﻜﻠﻲ، ﺟﺮﻡ ﺍﻧﮕﺎﺭﻱﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏﻫﺎﻱ ﺣﺪﻭﺩ ﻭ ﺗﻌﺰﻳـﺮﺍﺕ، این جرم مورد بررسی قرار گرفته، می‌افزاید : ماد ه ۷۰۳ می‌گوید ، هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بفروشد ، یا د ر معرض فروش قرار د هد ، یا از خارج وارد کند ، یا د ر اختیار د یگری قرار د هد ، به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقد ی و هر د و مورد آن‌ها محکوم می‌شود .
این کار‌شناس قضایی با بیان اینکه قاضی حتی می‌تواند پس از مشورت قضایی، جرم مشروبات الکلی را جزو جرایم علیه امنیت د اخلی و خارجی کشور نیز قلمد اد کند ، تأکید می‌کند : مصرف مشروبات الکلی یکی از معضلات مهم موجود د ر جامعه است و با توجه به اینکه د ر سال‌های اخیر، قاچاق و مصرف مشروبات الکلی بشد ت افزایش یافته، باید د ر عوامل بازد ارند گی این قانون تجد ید نظر شود .

  مصرف ۶۰ میلیون ‌لیتری مشروب
روزبه کرد ونی، مد یر کل د فتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی د ر این باره به خبرنگار ما می‌گوید : میزان مصرف مشروبات الکلی د ر ایران بر اساس برآورد های د فتر امور آسیب‌های اجتماعی حد ود ۶۰ میلیون لیتر د ر سال است که رقم قابل توجهی است.
وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان یکشبه از بین برد ، می‌افزاید : باید د ر این زمینه عزم ملی بین نهاد های فرهنگی، اجتماعی و آموزش عمومی و نیز رسانه‌های فرهنگساز تشکیل شود و با توجه به اینکه مشروباتی که به صورت قاچاق از خارج وارد می‌شود ، بسیار ارزان‌تر است، این مهم نشان می‌د هد د ست‌هایی د ر کارند تا جوانان را آلود ه و تهاجم فرهنگی را رواج د هند که مسؤولان امنیتی و قضایی باید توجه بیشتری د اشته باشند .
مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات اید ز وزارت بهد اشت نیز به «وبد ا» می‌گوید : مصرف مواد مخد ر و مشروبات الکلی د ر بین زنان تن‌فروش بالاست، به گونه‌ای که بیشتر آن‌ها د ر یک پژوهش مید انی عنوان کرد ند که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند .
وی یاد آور می‌شود : طبق آمار پزشکی قانونی سالیانه حد ود ۶۰۰ هزار نزاع منجر به معاینه د ر این سازمان ثبت می‌شود و با یک نگاه به نزاع‌هایی که د ر هنگام رانند گی رخ می‌د هد و یا تعد د حواد ث خشونت باری که د ر نقاط گوناگون کشور اتفاق می‌افتد ، می‌توان د ریافت که بسیاری از این خشونت‌ها بر اثر مصرف مشروبات، مخد ر‌ها و روانگرد ان‌ها بود ه که گاه به فاجعه‌هایی مانند قتل می‌انجامد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.