قدس آنلاین/ فرشته باغچقی: بافت قالی و قالیچه از دیرباز در مناطق مختلف از جمله خراسان شمالی رواج داشته است که این فعالیت‌ها در قرون متمادی با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده، به نحوی که گاهی اوقات رونق بیشتری داشته و در برخی موارد، دچار رکود شده است.

 دسترنج فرشبافان به جیب دلالان می‌رود

در اکثر روستاها و مناطق حاشیه شهرهای خراسان شمالی، افرادی در کارگاه ها مشغول بافت قالی هستند که متأسفانه هیچ گونه حمایتی از سوی مسؤولان بخش دولتی نمی شوند. نبود حقوق پایدار، بیمه و مزایا از دغدغه‌های این افراد است که اگر از سوی دستگاه‌های اجرایی حمایت و خواسته‌های آنان محقق نشود، این حرفه کم کم به دست فراموشی سپرده می‌شود.  در حال حاضر بعضی از فعالان این عرصه، از به صرفه نبودن قالیبافی با توجه به هزینه بالای تولید و دستمزد کم اظهار ناخرسندی می‌کنند.

 چرا بیمه نیستیم؟
یكی از بافندگان فرش دستباف در شهرستان بجنورد با گلایه از مشكلات موجود در این حوزه، می‌گوید: سختگیری‌های موجود برای بیمه قالیبافان یکی از عمده ترین مشکلات قالیبافان استان است. خود من در حال حاضر برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تأمین اجتماعی دچار مشكل هستم، در حالی كه چهار دوره آموزشی فرش را در استان گذرانده ام.
یوسفی همچنین پایین بودن دستمزد بافندگان فرش را یکی دیگر از مشکلات موجود در این صنعت عنوان می‌کند و می‌گوید: به رغم زحمات فراوان و اتمام یك قالی 6 متری طی دوماه، متأسفانه دستمزدها بسیار پایین بوده و پاسخگوی نیاز ما نیست.
یکی دیگر از بافندگان قالی در بجنورد می‌گوید: مدت سی سال است که به همراه خانواده ام با بافت قالی امرار معاش می‌کنم که در این مدت، دچار آرتروز دست و پا شده ام و توانایی معالجه و درمان ندارم و متأسفانه  تا کنون تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نگرفته ایم.
حسن کاظمی با ابراز گلایه از مسؤولان مرتبط در این حوزه می‌گوید: به دلیل نبود حمایت و در آمد کافی، بیشتر جوانان منطقه برای کار به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند.
وی همچنین می‌گوید:پایین بودن رقم تسهیلات بانکی و نرخ بهره بالای آن در کنار طولانی شدن روند پرداخت این تسهیلات، باعث شده است، قالیبافان نتوانند با آرامش خاطر به این حرفه بپردازند.

 حقوق ناچیز
 یکی دیگر از قالیبافان استان حق الزحمه بافت هر قالی را بسیار ناچیز می‌داند و می‌افزاید: حقوق ماهیانه هر بافنده مبلغی بالغ بر 300 هزار تومان است که این مبلغ پاسخگوی رفع نیازهای زندگیمان نیست.
ستار رحمتی با ابراز تأسف از بی توجهی مسؤولان در راستای تحقق  شعار سال می‌افزاید: تنها جامعه ای می‌تواند، در کلیه عرصه ها موفق باشد که اقتصاد قدرتمندی داشته باشد و این مهم تنها با توجه مسؤولان به جامعه کارآفرینان محقق خواهد شد.
یکی دیگر از بافندگان قالی نیز می‌گوید:با وجود اینکه تنها با دست‌های فرشبافان چرخه اقتصاد قالی به حرکت درمی آید، اما لذت کسب ثروت و کلیه مزایا به جیب واسطه گران سرازیر می‌شود.
زهرا نیکدل اظهار می‌دارد: متأسفانه تاکنون از سوی هیچ ارگان و نهادی برای بازدید و حل مشکلات قالیبافان به این منطقه نیامده اند تا به درد دل‌های بافندگان گوش فرا دهند و بر زخم‌های محرومیت این قشر مرهم بگذارند.
وی همچنین اظهارداشت: دارای دو فرزند هستم که به دلیل نداشتن درآمد، هر دوی آن‌ها ترک تحصیل کرده‌اند و برای معاش زندگی همراه با ما بافندگی می‌کنند.

 15 هزار بافنده در خراسان شمالی وجود دارد
رئیس اتحادیه صنفی قالیبافان بجنورد نیز    می گوید: در حال حاضر 15 هزار بافنده فرش در سطح استان فعالند و از این تعداد تنها 5 هزار نفر زیر چتر بیمه تأمین اجتماعی هستند.
ابوالقاسم محمدی با اشاره به برخی مشكلات موجود در حوزه فرش در شهرستان بجنورد می‌گوید: عرضه مواد اولیه فرش با قیمت‌های مختلف یكی از معضلات جدی این حوزه است كه بی ثبات بودن قیمت، سبب می‌شود بافندگان با ضرر بیشتری مواجه شوند.
وی تصریح می‌كند: بیشتر بافندگان استان خواهان بافت فرش‌های بزرگ هستند، چرا كه سوددهی خوبی نسبت به فرش‌های كوچك و تابلو فرش دارد.
وی همچنین عدم پوشش بیمه قالیبافی برخی بافندگان فرش استان را یكی از معضلات جدی این حوزه عنوان می‌کند و می‌افزاید: در سال جاری با ابلاغ دستورالعمل هایی مبنی بر اینکه ظرفیت بیمه شدگان فرش دستباف به اتمام رسیده، سایر افرادی را که از سال‌های گذشته در نوبت بودند، نیز رد کردند.
وی قالی‌های بافته شده توسط بافندگان را از نوع قالی کردی، پشتی ترکمنی، گلیم کردی ، طرح نائین، تبریز، مشهد عنوان می‌کند و می‌افزاید: بیشترین قالی‌های بافته شده در استان از نوع کردی بوده که طرفداران چندانی ندارند.
وی همچنین با اشاره به اهدای تسهیلات از طریق شعب بانکی به بافندگان می‌گوید: مصوبه اعلام تسهیلات از سوی بانک‌ها به بافندگان 4 میلیون تومان است که با وجود شرایط سخت بانکی قالیبافان از دریافت آن انصراف می‌دهند.

 سود به جیب دلالان می‌رود
وی می‌افزاید: فروش محصولات نیز یكی دیگر از مشكلات این بخش است، چراكه دلالان براحتی وارد حوزه فرش شده و سود اصلی را می‌برند و قالی‌های خریداری شده را با رقم‌های هنگفت به کشورهای توسعه یافته می‌فروشند و این مهم جای تأسف دارد.
وی در خصوص وضعیت بازار فرش در شهرستان بجنورد و استان می‌گوید: متأسفانه بازار در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برد به همین دلیل باید مسؤولان به شرایط این هنر اصیل ایرانی توجه ویژه ای داشته باشند.
رئیس اتحادیه صنفی قالیبافان بجنورد می‌افزاید: باید اقدام‌های مؤثری در راستای بازاریابی فرش استان انجام شود تا رغبت بافندگان برای تولید این محصول افزایش و رونق اقتصادی استان نیز از این بخش تحقق یابد.
وی مبلغ پرداختی در اتمام هر قالی به بافندگان را بسیار ناچیز می‌داند و می‌گوید: امیدواریم، مسؤولان و نمایندگان استان توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.