مستند «مردم خیال» در یک قسمت ۳۰ دقیقه ای در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است.

تولید مستند «مردم خیال» در سیمای خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مستند «مردم خیال» در یک قسمت ۳۰ دقیقه ای در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است.
در این مستند تغییرات ذهنی نقش« سرو» در طول تاریخ مردم ایران زمین( در خراسان ) بررسی می شود.
سرو نماد استقامت و سر فرازی ایرانیان است و ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. یکی ازنمونه های  کهنسال این درخت، سرو کاشمر است که کاشت آن را به دست زرتشت دانسته اند. طبق اعتقادات زرتشتیان و و شواهد موجود در کتاب شاهنامه  خاستگاه آن در کشمر( بخشی  از شهرستان کاشمر )  بوده است.
این سرو به دستور خلیفه عباسی  از پای درآمد  ولی نقش آن در ذهن و خیال ایرانیان ماندگار ماند     ودر مذهب تشیع  نیز  نقش سرو  همچنان زنده و پا بر جاست و در محراب مساجد، امام زاده ها، سنگ قبرها، لباس ها، فرش ها از نقش آن استفاده شده است و در دوره حاضر نیز  نماد شهید ، عاشورا و در علم عاشورا نقش آن دیده می شود.
در این مستند تغییرات فرمی  و ذهنی و خاستگاه سرو در 12 مکان از جمله شهرستان های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد در گناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا (ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش هایی  در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور و ... بررسی  و به مخاطب شناسانده می شود.
عوامل دست اندرکار این مستند عبارتند از: تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: جواد تقوی؛ تصویر بردار: مصطفی موسوی؛ صدابرداران: حسین شهسوار پور و صادق فرزانه؛ گویندگان: رضا لبیب و حبیب مهاجران؛ پژوهش گران: فاطمه جهان پور و  جواد تقوی.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.