قدس آنلاین: ویژه برنامه‌های ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در روز ملی فردوسی اعلام شد.

ضرورت ساماندهي و بهسازي محور فرهنگي توس/ اعطاء نشان بين المللي فردوسي به ۵ شاهنامه پژوه
به گزارش قدس آنلاین، در آستانه فرارسيدن 25 ارديبهشت روز ملي فردوسی، نشست خبری مشترک تشريح برنامه هاي روز ملي فردوسي با حضور مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي و مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد.
در اين نشست خبری كه محمد ركني معاون ميراث فرهنگي استان، اميني معاون فرهنگ و مطبوعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، مسئول انجمن مفاخر استان و دكترمحمد جعفر ياحقي استاد دانشگاه فردوسي و رئيس قطب فردوسي پژوهي دانشگاه فردوسي مشهد نيز حضور داشتند، مهمترين برنامه هاي مرتبط با روز ملي فردوسي تشريح و اطلاع رساني شد.
از حق فردوسي برما تا نياز ما به فردوسي
حسين زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در اين نشست خبري با اشاره به اهميت فردوسي حكيم و جايگاه اين شاعر و حكيم فرزانه گفت: بزرگداشت روز فردوسي و تكريم اين شاعر و حكيم فرهيخته به دو دليل عمده ومهم است نخست حقي كه فردوسي و اثرجاودانه اش شاهنامه به فرهنگ، زبان و ادبيات ما دارد و دوم نيز نياز ما به موضوع فرهنگ و هويت و انتقال و توسعه فرهنگي است.
وي گفت: در همين ارتباط همه ساله مراسم روز ملي فردوسي به شكل بسيار باشكوهي در 25 ارديبهشت ماه در مشهد برگزار مي گردد كه امسال نيز اين مراسم با شكل با شكوهي و با حضور مديران ملي و استاني، جمعي از فرهيختگان، فردوسي پژوهان، شاهنامه پژوهان و اقشار مختلف مرم برگزار خواهد شد.
وي افزود: امسال مراسم روز بزرگداشت فردوسي از 23 الي 25 ارديبهشت برگزار مي گردد كه يكي از مهمترين نكاتي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه امسال سطح كيفي برنامه ها بيش از پيش افزايش يافته و در علاوه بر مشهد و شهر تاريخي توس، در تمامي شهرستان هاي استان مراسم بزرگداشت فردوسي برگزار خواهد شد.
زارع صفت گفت: برگزاري شب شعر، نواختن زنگ فردوسي، انشاء با موضوع فردوسي، شاهنامه خواني، نقالي، همايش، سخنراني و برگزاري مراسم فرهنگي و هنري از مهمترين موضوعات مرتبط با بزرگداشت فردوسي در شهرستان هاي مختلف استان است به گونه اي كه در تمامي شهرستان هاي استان اين مراسم برگزار مي شود.
آغاز بزرگداشت فردوسي از 23 ارديبهشت
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در ادامه افزود: در روز 23 ارديبهشت ماه همايش علمي، تخصصي معنويت در شاهنامه با همكاري اين اداره كل، آموزش و پرورش و پايگاه ميراث فرهنگي منظر تاريخي و فرهنگي توس برگزار و در اين همايش دبيران تاريخ حضور خواهند داشت.
وي در ادامه اضافه كرد: ششمين كنگره ملي شعر از توس تا نيشابور نيز از 23 ارديبهشت ماه از كنار آرامگاه فردوسي آغاز و در آرامگاه خيام در نيشابور پايان مي يابد.
زارع صفت افزود: برنامه هاي گراميداشت فردوسي حكيم در روز 24 ارديبهشت ماه نيز با برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي – هنري ادامه مي يابد.
وي يادآور شد: مهمترين بخش برنامه هاي بزرگداشت فردوسي در روز 25 ارديبهشت روز ملي اين شاعر و حكيم فرزانه است كه با حضور مديران ملي و استان همراه است و سخنراني مسئولان ارشد كشوري و استاني، بهره برداري از تنديس فردوسي در ابتداي بولوار شاهنامه، ارائه سخنراني علمي توسط مهمانان داخلي و خارجي، اجراي موسيقي سنتي، اجراي تاتر با موضوع داستان هاي شاهنامه و .. از مهمترين برنامه هاي روز ملي فردوسي است.
ساماندهي و بهسازي محورفرهنگي توس
زارع صفت در ادامه صحبت هاي خود به موضوع ساماندهي و بهسازي بولوار پرديس به عنوان محورفرهنگي توس اشاره كرد وبا بيان اينكه بهسازي، احياء و ساماندهي محور فرهنگي توس شتاب خواهد گرفت افزود: آغاز نمادين پروژه ساماندهي و بهسازي بولوار پرديس يكي از مهمترين برنامه هاي روز ملي فردوسي در 25 ارديبهشت ماه است.
زارع صفت در بخش ديگري از صحبت هاي خود به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" اشاره كرد و افزود: شاه كليد تحقق اقتصاد مقاومتي تكيه بر توان داخلي و استفاده از ظرفيت هاي بومي وداخلي است كه درهمين ارتباط توجه به فردوسي و توسعه مباحث فرهنگي مي تواند موجب توسعه و رونق گردشگري مي شود.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه رويداد مشهد 2017 را نيز در پيش رو داريم بايد برنامه ريزي هاي در خصوص استفاده هرچه بهتر از ظرفيت هاي فرهنگي مانند فردوسي بزرگ براي معرفي مشهد صورت گيرد.
زارع صفت هم چنين به موضوع ساماندهي و احياء توس نيز اشاره و در پاسخ به شوال يكي از خبرنگار خاطر نشان كرد: تثبيت جمعيت و مشاركت جمعيت ساكن در توس به منظور ساماندهي منطقه تاريخي توس در دستور كار است و با توجه به اينكه طرح تفصيلي توس نيز در دست تهيه است به نظر مي رسد شاهد اتفاقات بسيار خوبي در اين حوزه باشيم.
اعطاء نشان بين المللي فردوسي
در اين نشست خبري هم چنين سعيد سرابي نيز با تشريح مهمترين برنامه هاي بزرگداشت روز ملي فردوسي گفت: امسال برنامه هاي بسيار متنوع و با كيفيتي با موضوع بزرگداشت روز ملي فردوسي برگزار مي شود و در تمامي شهرستان هاي استان اين مراسم به شكل متنوع و متفاوتي برگزار خواهد شد.
وي گفت: هم چنين با توجه به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در تهران برنامه ريزي هايي در خصوص برگزاري مراسم بزرگداشت حكيم توس در اين نمايشگاه نيز صورت گرفته است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي در ادامه گفت: در همايش فردوسي توجه بسيار ويژه اي به احيا موضوعات علمي پيرامون شخصيت اين شاعر ارزشمند خواهد شد.
وي افزود: انجمن مفاخر خراسان رضوي از چند ماه پيش همچون سالهاي گذشته فعاليتهاي خود را در راستاي گراميداشت مفاخر فرهنگي پيگيري كرده است.
سرابي از برنامه ريزي منسجم ستاد مفاخر خراسان رضوي خبر و ادامه داد: امسال برنامه هاي بهتري براي گراميداشت روز ملي فردوسي در نظر گرفته شده است.
وي گفت: اين مراسم با توجه به پيش بيني انجام شده با حضور مسوولان كشوري و در سطح ملي برگزار مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي با قدرداني از همكاري دستگاههاي مختلف در برگزاري مراسم روز ملي فردوسي افزود: اين همكاريها مي تواند به برگزاري هرچه بهتر مراسم روز ملي فردوسي كمك كند.سرابي گفت: اعطاء نشان فردوسي، برگزاري كنگره شعر از توس تا نيشابور و برگزاري همايش هاي علمي و تخصصي از مهمترين برنامه هاي اين اداره كل در بزرگداشت فردوسي حكيم است.
مسئول انجمن مفاخر خراسان رضوي نيز در اين نشست خبري با اشاره به برنامه ريزي ها براي اعطاء نشان بين المللي فردوسي گفت: تا كنون 12 نفر از فردوسي پژوهان، شاهنامه پژوهان، محققين، نخبگان و پيشگامان فعاليت با موضوع فردوسي و شاهنامه موفق به دريافت نشان بين المللي فردوسي شدند كه امسال نيز اين نشان به 5 نفر ديگر اعطاء مي شود كه يكي از آن ها از خارج كشور است.
دكتر ياحقي رئيس قطب فردوسي پژوهي دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين شنست خبري با تشريح برگزاري همایش بین المللی «شاهنامه پس از شاهنامه» گفت: امسال 120 مقاله به اين همايش از داخل و خارج استان ارائه شده كه 34 مقاله منتخب و چاپ مي شود و 22 مقاله ديگر نيز در قالب لوح فشرده منتشر خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: هم چنين رونمايي از ترجمه تركي شاهنامه فردوسي، رونمايي از كتاب ديباچه شاهنامه و حضور و سخنراني شخصيت هاي علمي از ايران و خارج كشور از مهمترين برنامه هاي اين همايش تخصصي است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.