قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد جدا از حضور میهمانانی به میمنت میلاد باسعادت امام حسین(ع)، به صحنه ای از اعتراض‌های علنی رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد تبدیل شد.

    انتقاد از ۱۰ مصوبه خلاف اخلاق برای بافت اطراف حرم مطهر

به گزارش خبرنگار ما، در این جلسه پيشنهادهای اخير دولت به مجلس شوراي اسلامي در خصوص محدود شدن فعاليت شهرداري‌ها با واکنش تند رئیس شورای اسلامی شهر و ابلاغ 10 مصوبه از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر با روندی غیر قانونی نیز با انتقاد شدید شهردار مشهد همراه شد.
حضور سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) و همچنین سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران، رونمایی از کتاب عکس حماسه اربعین حسینی و اهدای پرچم حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) به مدیریت شهری مشهد از دیگر خبرهای جلسه روز گذشته بود.

 دولت قصد خاموش کردن شوراها و دولتی کردن شهرداری‌ها را دارد
در نطق پیش از دستور این جلسه رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد نسبت به پيشنهادهای اخير دولت به مجلس شوراي اسلامي در خصوص محدود شدن فعاليت شهرداري‌ها اعتراض کرد.
انتظاري هروي با بیان اینکه اقدام‌های اخیر دولت، شوراهای اسلامی را به سمت خاموش شدن و شهرداری‌ها را به سمت دولتی شدن می‌کشاند، گفت: این در حالی است که این اقدام‌ها مغایر با نام امسال و اتکا نداشتن به اقتصاد درون زاست.
وی با محکوم کردن واريز جرایم ناشي از احكام مراجع قضايي و اداري به حساب خزانه داري كل افزود: گرچه این احکام در قانون تجمیع عوارض سالیان گذشته به تصویب رسیده، اما با تصمیم اخیر دولت، از این پس مسیر خزانه کشور را طی و دولتی شدن شهرداری‌ها را رقم خواهد زد. به گفته وی، دولت همزمان با نهم ارديبهشت «روز شورا» وعده رسيدگي و نهايي شدن لايحه مديريت يكپارچه شهري را داده بود، ولي با گذشت كمتر از دو هفته از اين وعده لوايحي براي محدود كردن فعاليت شهرداري‌ها به مجلس شوراي اسلامي ارایه شده است.
انتظاري ادامه داد: با تصويب اين لوايح، شهرداري‌ها و شوراهاي شهر و روستا به جاي خودكفايي، بي خاصيت مي شوند.
وي گفت: گرچه لايحه مديريت يكپارچه هنوز تصويب و به شهرداري‌ها ابلاغ نشده، ولي شهرداري مشهد با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي، اين مديريت را پياده سازي كرده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد با بیان اینکه آيا بعد از 37 سال هنوز مراكز استان‌ها به بلوغ نرسيده اند كه اختياراتي كه بايد روز به روز افزايش يابد، در حال كمتر شدن است، اظهار داشت: درست است كه تعدادی از شهرداري‌ها و شوراهاي شهر و روستا در كشور با مشكلاتي مواجه هستند، ولي براي حل اين مسایل نبايد صورت مسأله را پاك كرد.
انتظاري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست در فرصت باقی مانده از مجلس نهم، سندي را براي تحقق اختيارات شهرداري و شورا تهيه كنند تا آيندگان هم قضاوت مناسبي داشته باشند.

 10 مصوبه اخیر وزارت مسکن برای اطراف حرم مطهر خلاف اخلاق است
اعتراض نسبت به 01مصوبه اخیر وزارت مسکن و شهرسازی درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز روز گذشته به صحن علنی راه یافت و علاوه بر انتقادهای تند یکی از اعضا، با اعتراض رسمی شهردار مشهد مواجه شد.
شهردار مشهد روند ابلاغ مصوبات اخیر وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص بافت پیرامونی اطراف حرم مطهر رضوی را غیر قانونی اعلام کرد.
مرتضوی این اقدام وزارت مسکن و شهرسازی را خلاف اخلاق دانست و گفت: این مصوبات از جلسه ای ابلاغ شده که قرار نبوده جلسه تصمیم گیری باشد.
وی با بیان اینکه برای تصمیم گیری در خصوص این بافت باید روندی قانونی طی می‌شد، افزود: طرح های جامع شهری پس از بازنگری ابتدا باید در صحن علنی شورای اسلامی شهر و در جلسه شورای برنامه ریزی استانداری به تصویب برسد سپس به شورای عالی شهرسازی فرستاده شود. به گفته وی، این طرح در حالی مصوبه شورای عالی شهرسازی را به همراه داشته که چون هنوز روند قانونی خودش را طی نکرده، به نوعی فرافکنی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی است.

 خودمان را بدهکار امام رضا(ع) نکنیم
فرمانده سپاه امام رضا(ع) اولین میهمان جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد بود.
سردار نظری که به میمنت اعیاد شعبانیه در صحن علنی حاضر شده بود، خواستار پیگیری دو نکته در خصوص وضعیت فرهنگی كلانشهر مشهد از سوی اعضای شورای اسلامی شهر شد.
وی با بیان اینکه همه مسؤولان از مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی كشور یاد می‌كنند، گفت: این به معنای استفاده از سرمایه معنوی بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) است، اما آیا این عنوان با وضعیت فرهنگی این كلانشهر تناسب دارد و اگر اوضاع غیر از این است، ما باید پاسخگو باشیم، چون بدهكار امام رضا(ع) هستیم.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به وجود مشكلات فرهنگی در مشهد بخصوص در حاشیه این كلانشهر گفت: در حاشیه شمال شهر مشكلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ملموس و در سایر نقاط نیز مشكلات فرهنگی پنهان وجود دارد كه اعضای شورای شهر باید جدی تر در این زمینه ورود كنند.
وی تعداد مساجد شهر را به عنوان پایگاه‌های دینی، اعتقادی و فرهنگی در مناطق حاشیه ای بسیار كم دانست و اظهار داشت: كلانشهر مشهد در نظام مسجدسازی دچار مشكل است، چون می‌خواهیم مساجد چند هزار متری بسازیم، در حالی که فراوانی مسجد اهمیت بیشتری نسبت به بزرگی آن دارد.
وی ضمن اعلام آمادگی برای همكاری در ساخت مسجد با استفاده از ظرفیت‌های بسیجی گفت: در هر مسجد باید پایگاه‌های بسیج راه اندازی شود.
فرمانده سپاه امام رضا(ع) در ادامه از اعزام 70 هزار نفر از خراسان رضوی به اردوی راهیان نور و مناطق عملیاتی دفاع مقدس خبر داد و از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد خواست نسبت به اتمام ساخت اردوگاه ثامن الائمه(ع) در حمیدیه کمک کنند.

 ایران مهم ترین کشور برای عراق است
سفير عراق در جمهوري اسلامي ايران هم که دومین میهمان روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد بود، گفت: مقاومت جمهوري اسلامي كرامت و عزت را به مسلمانان بازگرداند و در اين مسير ايران به قدرتي براي مستضعفان جهان مبدل شده است.
راجح صابر عبود الموسوي، حضور جمهوري اسلامي ايران را در مذكرات 1+5 قدرتمندانه و بي قيد و شرط توصيف كرد.
وي افزود: پيروزي ايران در اين مذاكرات، افتخاري ارزشمند براي مسلمانان و يك پيروزي جهاني است.
سفير عراق در ادامه اقتصاد مقاومتي جمهوري اسلامي را برنامه پيشرفت آيندگان و زمينه ساز توسعه بيشتر توصيف کرد و گفت: ايران مهم‌ترين كشور براي عراق است و به همين دليل استكبار به شيوه‌هاي مختلف عليه هر دو كشور توطئه مي كند.
وي به روابط ديرينه، موقعيت راهبردي و ثروت‌هاي دو كشور اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود اين ظرفيت‌ها، دشمن از اتحاد بين ايران و عراق در هراس است.
سفير عراق همچنين با اشاره به ورود 27 ميليون زائر در آيين اربعين پارسال به عراق افزود: با همكاري ايران و بويژه شهر مشهد به رغم وجود تهديد، اين روزها بدون هيچ مشكلي سپري شد. در اين نشست از كتاب عكس پياده روي اربعين شامل جلوه هاي گوناگون اربعين و ميزباني فرهنگي و خدماتي ايران و عراق، رونمايي و پرچم حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) نيز توسط سفير عراق به مديريت شهري مشهد اهدا شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.