قدس آنلاین- لرستان: استان لر ستان با وجود ۲۴۰ واحد معدنی و ۸۶۹ واحد صنایع معدنی حدود ۷۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان لرستان را شامل می شوند.

۵۰ درصد گردش مالی اقتصادی استان لرستان در حوزه  صنایع معدنی است

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، سرپرست  امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در دیدار با معدن کاران بروجرد در اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان گفت: معدن، پررنگ ترین بخش اقتصادی استان لرستان است

ظهیر حیدری نژاد با بیان اینکه 50 درصد گردش مالی اقتصادی استان لرستان مربوط به بخش صنایع معدنی است، گفت: با توجه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، منابع معدنی بهترین جایگزین برای منابع نفت و گاز می باشند که در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز برنامه های امسال خود را به استفاده از ظرفیت های معدنی معطوف کرده است.

وی با اشاره به وجود ذخایر غنی معدنی در استان افزود: خام فروشی مواد باعث رکود مالی در این بخش شده است زیرا مواد معدنی خام و فرآوری نشده، متقاضیان محدودی دارند لذا نگاه ما باید از مشتریان محدود و بازار داخلی فراتر باشد.

حیدری نژاد اظهار کرد: با توجه به بحران های اخیر در کشورهای همسایه و نیاز شدید آنها به ساخت و ساز، می توان عمده تولیدات معدنی فرآوری شده استان را به این کشورها صادر کرد ولی متاسفانه هنوز در بخش فرآوری اقدامی صورت نگرفته است.

سرپرست  امور معدنی و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به تنوع ذخایر معدنی در بروجرد از جمله تالک، سیلیس، فلدسپات، شن، ماسه و گرانیت اشاره کرد و گفت: متاسفانه معادن بسیار غنی تالک بروجرد به صورت خام فروشی فعالیت دارند که می توان از این ظرفیت های خدادادی برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استفاده کرد.

وی از تدوین برنامه تحقق بخشی معدن در استان لرستان خبر داد و گفت: براساس این برنامه، ظرفیت های معدنی شاخص استان شناسایی شده اند و برنامه هایی برای رونق و توسعه آنها و تقویت تشکل های معدنی در حال شکل گیری است.

حیدری نژاد بروجرد را پیشانی معدن استان لرستان و تقویت معادن این شهرستان را در اولویت کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان دانست و افزود: باید با ایجاد تشکل معدن یا خانه معدن و دادن اختیارات به اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد زمینه را برای رونق معادن این شهرستان فراهم کرد.

وی تاکید کرد: از آنجا که نظارت بر کار معادن باید مستمر باشد، وجود کارشناسان بومی و ساکن در بروجرد ضرورت دارد که این امر با ایجاد واحد امور معدنی در اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد محقق می شود.

وی با اشاره به وجود برخی واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی که بدون توجه به نیاز بازار ایجاد شده اند، افزود: هفته گذشته پروانه 14 واحد تولید بتن و 10 واحد تولید شن و ماسه در استان باطل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.