قدس آنلاین- لرستان : بیش از ۱۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و سفره آب های زیرزمینی که متعلق به نسل های آینده هستند را برداشت می کنند و هیچ کنترلی روی برداشت ها نیست.

برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی ،چالش بزرگ محیط زیست کشور

به گزار ش قدس آنلاین از خرم اباد، استاندار لرستان در حاشیه نشست مدیران محیط زیست کشور با انتقاد از برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در این استان گفت: اگر برای برداشت از سفره آب های زیرزمینی چاره ای اندیشیده نشود در آینده شاهد وقوع یک زلزله خاموش خواهیم بود.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه لرستان ۱۱ درصد روان آب کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: از لحاظ حوزه آبریز حدود ۴۰ درصد استان در حوزه دز و ۶۰ درصد آن در حوزه کرخه است و به علت زیاد بودن شیب در حوزه دز روان آب های این استان سریعا به استان های دیگر از جمله خوزستان منتقل می شود.

وی  به بهره برداری از سه سد در لرستان با ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب طی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: سد رودبار نیز ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در اواخر امسال یا اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد و سد بختیاری نیز دچار چالش هایی برای اجرا بود که این مشکلات در سال ۹۵ برداشته شده است.

استاندار لرستان بر لزوم تبدیل مباحثه زیست محیطی به مطالبه عمومی تاکید کرد و افزود: تعداد سازمان های مردم نهاد فعال حوزه محیط زیست در لرستان رو به رشد بوده و این امر نویدبخش این مطلب بوده که مباحث زیست محیطی در لرستان در حال تبدیل به مطالبه عمومی است.

لزوم سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی برای رونق گردشگری

وی با اشاره به اینکه لرستان از بین استان های زاگرس میانی به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی شده است، افزود: این استان دارای ژئوپارک های بزرگی همچون دریاچه گهر بوده و ژئوپارک های علمی و طبیعی آن مزیت خوبی برای صنعت گردشگری محسوب می شوند.

استاندار لرستان با بیان اینکه برای تبدیل لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری سرمایه گذاری سالانه ۴۰۰ میلیارد تومانی نیاز است، عنوان کرد: نوروز امسال و با توجه به ورود گردشگران زیادی به لرستان شاهد تحقق ۶۵ درصدی شعار گردشگری استان مبنی بر تبدیل لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری بودیم.

بازوند با اشاره به اینکه لرستان در حوزه کشاورزی و در زمینه تولید انجیر سیاه و حبوبات رتبه اول کشور را داراست، ادامه داد: این استان در تولید گردو رتبه پنجم کشور و در تولید گندم و جو رتبه سوم کشور را دارد و در زمینه تولید آبزیان و تکثیر بچه ماهی قزل آلا بعد از استان های ساحلی رتبه اول را دارد.

وی به موج منفی مهاجرت در لرستان اشاره کرد و گفت: سالانه هفت هزار نفر از استان مهاجرت کرده و این یکی از چالش های بزرگ لرستان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.