قدس آنلاین/ ملیحه زرین‏ پور: حادثه منا و پیش از آن نیز اتفاقی که در فرودگاه جده برای دو نوجوان ایرانی روی داد، ورود عربستان به جنگ نیابتی با سوریه و دخالت‌های نظامی این کشور در لیبی و بحرین، روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی را به تاریکی کشاند.

گستاخی عربستان در حج، نتیجه عدم قاطعیت وزارت خارجه است

روابطی که به سبب عدم قاطعیت وزارت امورخارجه کشورمان در مقابل طرف سعودی درخصوص دادن پاسخ روشنی به وقایع روی داده و همچنین رسیدگی و احقاق حقوق ایرانیان، سبب گستاخ‌تر شدن این رژیم شد. تا جایی که سر کنسولی ایران را در عربستان تعطیل کرده و دیپلمات خود را از ایران فراخواندند. وضع به همین‌جا ختم نشد و عربستان سعودی با گستاخی تمام جلوی چشم بیدار مجامع بین‌المللی شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور را نیز اعدام کرد.
 اما آنچه امروز مورد بحث قرار می‌گیرد سرنوشت در هاله‌ای از ابهام حج تمتع سال95 است که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت به سبب تعلل عربستان در پاسخ به 4محور مورد دغدغه و به حق ایران آن هم با گذشت 20روز از مذاکرات با این کشور، حج تمتع95 را منتفی می‌کند. امری که روز گذشته با حضور اوحدی و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در همین خصوص قدس با «محمدصالح جوکار»، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشته و وضعیت حج تمتع و لزوم برخورد قاطع وزارت امورخارجه با عربستان را مورد بررسی قرار داده است.
  بعثه مقام معظم رهبری اقامه حج را یک حق دانسته و عنوان کرده‌اند که برای اقامه حج مصرّ هستیم، بفرمایید تاکنون برای احقاق این حق چه مذاکراتی با عربستان سعودی انجام شده و چه نتایجی داشته است؟
در نشستی که 19 اردیبهشت‌ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور رئیس سازمان حج  و زیارت و معاونین ایشان برگزار شد، مسأله برگزاری حج تمتع مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص را ارائه کردند و از نشست‌هایی که در عربستان با حضور رئیس حج عربستان و وزارت این کشور برگزار شده، صحبت‌هایی که در آنجا مطرح شده اطلاعاتی را ارائه کردند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور در این جلسه در مورد پرداخت دیه کسانی که در حادثه خانه خدا و همچنین حادثه منا به شهادت رسیدند، تأکید داشتند که طرف عربستانی قول داده است دیه کسانی که در خانه خدا به شهادت رسیده‌اند، تا قبل از حج تمتع امسال پرداخت شود ولی در حادثه منا همچنان موضوع بلاتکلیف مانده است.
یکی دیگر از مباحث مطرح شده از سوی سازمان حج و زیارت در عربستان، بحث تضمین امنیت حجاج و زائران است که بایستی توسط کشورعربستان تأمین شود؛ همچنین بحث خدمات کنسولی مطرح شد، با توجه به قطع رابطه دیپلماتیک ما با عربستان و بحث‌های خدمات کنسولی که به زائران داده می‌شود باید تعیین تکلیف شود.
 تأکید طرف عربستانی هم بر این موضوع استوار بوده است که ایران نسبت به عدم برگزاری برخی مراسم‏ها، مانند مراسم دعای کمیل و همایشهای داخل هتل‌ها ملزم باشد و از طرفی زائران جمهوری اسلامی با زائران کشورهای دیگر ارتباطی نداشته باشند. همچنین ویزا و روادید هم از کشور ثالث صادر شود، که البته هیچ‌کدام از این موارد قابل قبول نبوده است. طی این دو سه روز مذاکراتی که در عربستان انجام گرفته و این مباحث مطرح شده، قرار بوده که طرف عربستانی نتیجه کار را اعلام کند، ولی تاکنون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از سوی عربستان انجام نشده است.
مسلماً عربستان بدنبال برگزاری یک حج شرافتمندانه نیست بلکه بیشتر بدنبال تحقیر زائران ماست و نمی‌خواهد آنچه که در شأن زائران است رعایت کند و حتی حاضر به عذرخواهی نسبت به آن اتفاقاتی که قبلاً پیش آمده (آنچه که در فرودگاه جده اتفاق افتاد و آن عمل زشتی که مأموران آل‌سعود نسبت به آن دو نوجوان ایرانی انجام دادند) نبوده، پاسخگو نیستند وهیچ‌گونه تنبیهی هم در خصوص مأموران خاطی انجام نشده است.
معتقدم عربستان تنها بدنبال کارشکنی است. آنچه مسلم است اینکه امروز آل‌سعود به عنوان کسی که مدیریت حج را انجام می‌دهد می‌بایست با زائران برخورد صحیحی داشته باشد و به عنوان خدمتگزار زائران کار کند نه به عنوان کسانی که نسبت به مردم فخرفروشی می‌کنند. بطور کلی بحث حج و این اجتماع عظیم انسان‌ها برای کشور ما و آرمان‌های انقلابمان حائز اهمیت است و در چنین شرایطی می‌بایست با زائران کشورهای دیگر ارتباط داشته باشیم، در حقیقت پیام اصلی انقلاب اسلامی و آن روح برادری که در حج باید تحقق پیدا کند، در این ارتباطات نمود می‌یابد.  لذا اگر عربستان بخواهد مانع از این کار شود، در حقیقت آن مراسم حج عزتمند نخواهد بود و لذا آل‌سعود باید از اقدامات قبلی خود خصوصاً بحث حادثه منا عذرخواهی کند.

 به نظر شما چقدر ضرورت دارد وزارت امورخارجه درخصوص این موضوع برخورد قاطعی با عربستان داشته باشد؟
آنچه مشخص است اینکه وزارت امورخارجه در عرصه دیپلماسی باید فعال‌تر باشد و تنها این نیست که سازمان حج و زیارت به تنهایی پیگیر این مسائل باشد. وزارت امورخارجه کشور باید در قبال مسأله حج و حوادث آن با مواضع محکم و درستی وارد شود و نسبت به اقداماتی که آل‌سعود انجام داد، مخصوصاً حادثه‌ای که در جده اتفاق افتاد، پاسخگو باشد. این مسأله باید اطلاع رسانی دقیقی شود و ذهن مردم مسلمان کشورهای دیگر هم نسبت به این موضوع و کار شنیعی که عمّال آل‌سعود انجام دادند، روشن شود. اما متأسفانه اطلاع رسانی‌های ما  در این زمینه کم بوده و ضعیف عمل کرده‌ایم و مواضع محکمی نداشتیم؛ این در حالی است که می‌باید جدی‌تر با رژیم آل‌سعود برخورد می‌شد که تا این حد از خودشان گستاخی نشان ندهند.

 به نظر شما برای رسیدن ایران به حق خود، چه دیپلماسی و رویکرد سیاسی را باید در پیش بگیرند؟
قطعاً رایزنی با کشورهای دیگر هم باید انجام  شود. در حادثه منا یک کمیته حقیقت‌یابی قرار شد تشکیل شود، چنانچه مقام معظم رهبری هم فرمودند حادثه منا نباید فراموش شود. ولی متأسفانه ما ندیدیم که این کمیته اصلاً تشکیل شده یا حتی فعالیت درخوری داشته باشد و با دیگر کشورهای اسلامی تعاملی بر قرار کند. لذا این سیاست یعنی ارتباط و رایزنی با دیگر کشورهای اسلامی در قالب این کمیته حقیقت‌یاب باید دنبال شود تا بحث حادثه منا بطور جدی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

 اگر ایران از موضع ضعف یا قدرت وارد شود چقدر می‌تواند روی برخوردهای آینده عربستان با حجاج و زائران ایرانی تأثیرگذار باشد؟ این امر چه تأثیری بر روی خود مناسک حج دارد؟
آنچه که مشخص است اینکه ما تا الان هر چقدر که در مقابل عربستان کوتاه آمده‌ایم، عربستان گستاخ‌تر شده است، لذا می‌بایست سیاستمان را نسبت به عربستان تغییر دهیم. باید پاسخ این گستاخی‌ها، اهانت‌ها وتوهین‌ها را بطور جدی بدهیم.  ما نباید این‌ها را بدون پاسخ بگذاریم. بدون پاسخ گذاشتن این بی‌حرمتی‌ها می‌تواند در آینده برای ما مشکلات بیشتری در پی داشته باشد.

 آیا اجرای مناسک حج در شرایطی که روابط دیپلماتیک ما با عربستان سعودی قطع است، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟
خیر، چرا که در هر صورت بحث حج یک عمل عبادی است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی حضور مسلمانان برای برگزاری آن را بگیرد. حرمین شریفین متعلق به یک کشور نیست متعلق به جهان اسلام است و حق مسلمانان است که در این مراسم و مناسک حضور پیدا کنند و رژیم آل‌سعود نباید جلوی این کار را بگیرد.

 آقای اوحدی گفته بود که دولت عربستان هنوز درباره چهار موضوعی که حق ایران است، پاسخ درستی نداده‌ است،علت این تعلل عربستان چیست؟
مباحثی در نشست اخیر در عربستان مطرح شده که هنوز عربستان نسبت به آن پاسخ‌گو نبوده و تعلل می‌کند.  به‏طور کلی عرض می‌کنم که عربستان در هیچ موضوعی پاسخ‌گو نیست و اصلاً رژیمی است که در هر زمینه‌ای هر اقدام خیره سرانه‌ای که بخواهند، انجام می‌دهند اما پاسخی هم نمی‌دهند. ولی از طرف کشور ما هم تاکنون  یک موضع محکم و راسخ در این رابطه مطرح نشده است.  متأسفانه رژیم آل‌سعود با رشوه‌های کلانی که به بعضی از سران کشورهای اسلامی می‌دهد همه را به نوعی به سمت خودش متمایل کرده است و آل‌سعود با پول اجازه نمی‌دهند حق وحقیقت برملا شود.
خب! یک مقدار از این تعلل عربستان در پاسخ به 4 موضوع طرح شده از سوی ایران که حق ماست عدم جدی بودن وزارت خارجه ما در پیگیری این مسایل بوده است. لذا عربستان نه تنها در مسایل منطقه‌ای بلکه در موضوعات و اتفاقاتی که در خود عربستان افتاد، پررو شده است و این پررویی را در اعدام رهبر شیعیان عربستان بیش از پیش نشان داد که البته در این زمینه هم قطعاً چراغ سبز آمریکا بسیار مؤثر بوده است. قطعاً عدم قاطعیت وزارت امورخارجه  ما در پاسخ‌گیری ازعربستان در این مسائل آنها را بیشتر پررو کرده است و سبب شده آنها نخواهند نسبت به اقداماتشان در سطح منطقه پاسخگو باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عليرضا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    32 0
    اگه به گذشته نظرى بندازيم هر از گاهى شبيه اين اتفاق پيش أمده كه البته مورد اخير بسيار زشت تر و وقيحانه تر از موارد قبل بوده با توجه به وضعيت پيش أمده و اظهارات دولت عربستان هيچ تضمينى براى حفظ جان وخصوصاً حفظ شاًن حجاج ايرانى وجود ندارد
  • هموطن IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    30 17
    نتیجه فحش دادن درمکه ومدینه ودخالت درعربستان وکشورهای عربی واتش زدن سفارتخانه هایشان شده
  • مهدی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    25 9
    گستاخی عربستان نتیجه حمله عده ای قانون شگن و گستاخ به بقیه ملت ایران به سفارتخانه های عربستان و بدنام کردن کشور می باشد.
  • ماهري IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    40 10
    به نظر من حج حرام است والا چه اصراری است برید
  • ابی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    24 7
    سلام،الف.ما با عربستان در حال جنگ هستیم. ب. کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند مسول پایمال شدن خون شهید نمر و فرار عربستان از ضربه فنی ایران هستند. ج. باید حجی شرافت مندانه برگزار شود و دولت عربستان بایستی تضمین لازم را بدهد.
  • رضا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    17 15
    دیپلماسی خنده:)
  • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    21 16
    واقعا صحيح است قاطعيت لازماست نه سازشكاري
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    15 20
    نه تنها روابط مابادنیای خارج تیره تر شده بلکه گستاخی آنهادل هرایرانی رابه دردآورده البته این پی آمد تعطیلی دیپلماسی ووزارت امورخارجه ما می باشد
  • ایرانی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    گنه کرد در بلخ آهنگری / به شوشتر زدند گردن مسگری - این آقا و همفکرانش اگر کمی انصاف داشته باشند باید بدانند که دلیل قطع رابطه عربستان و دیگر کشورهای هم پیمانش با ایران حرکت نابخردانه گروه خودسر در حمله به سفارت آن کشور بود. آیا تقاص اشتباه آنها را دولت باید بدهد یا آمران پشت پرده آنها ؟؟؟
  • علی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    شما از دوست و برادر ظریف چه انتظاری دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    کم جنگ داریم با عربستان هم وارد جنگ مستقیم بشید !فرمانده کل قوا دولت نیست دستور جنگ صادر شود تا گستاخی عربستان سر کوب شود.
  • مهدی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    میشه بفرمایید وزارت خارجه چه کار می باید میکرد.نکنه باید به دیوان لاهه می رفت.که طبق شرع اختلاف بین مسلیمن نباید به قضاوت پیش کفار برود .یا باید به ان هاحرف رکیک میزد.نشنیدی که می گویند از دیوار شکسته و دیوانه حذر کنید.فعلا با این دیوانگان باید مدارا کرد.
  • تو خر فرض کن IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    رفتار چند شعبان بی مخ که از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند آیروی کشور را برد و عربستان را گستاخ کرد. عذاب الهی بر آنها و هرکس که اقدام شان را به هر نحئی تایید می کند.
  • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    انصاف داشته باشین مگه آقای ظریف داره مذاکره میکنه؟شما گیر دادین برید حج و خودتون دارین مذاکره می کنین،حالا که تحقیر میشین میگین تقصیر ظریفه؟چه اصراری هست که توی این شرایط برید؟مثلا اگه چند سال دیگه که روابط بهتر شد برین اتفاقی میفته؟حج رفتن به چه قیمتی؟وقتی این همه کارشکنی میکنن آیا باز هم لازمه با تمام وجود مذاکره کنین؟پس لابد یه چیزی هست که اینقد اصرار دارین!!!!! ما که هر کسی رو دیدیم گفت نباید بریم عربستان،پس شما برای کی مذاکره میکنین، واسه خودتون؟
  • کریم IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام شمابفرمایید وزارت امورخارجه چکارمیتوانست بکند نکرده؟کلی گویی بس است وقتی کشوری دردنیامنزوی شده واکثرکشورهای صاحب نفوذجانب ناحق راگرفته اندچه امکاناتی ایران برای سرجای خودنشاندن عربستان دارد؟فکرکن جواب بده بغیرازجنگ که انهم زیانهای بیشماری دارددشمن کردن دیگران کاری نداردمهم انست که دشمن رادوست کنی که اموزه دین ماهم همین است نمونه اش قطنامه ها(کاغذپاره ها)شورای امنیت است وزای خارجه وقت بسادگی گذاشتندکاغذپاره هابرعلیه ایران صادرشود انوقت برای لغوانهاچه هزینه هادادیم وخواهیم داد عقلابه دولت کمک کنندتاایران جایگاه خودش رادرجهان پیداکند نه اینکه برتعداددشمنان اضافه کنیم متشکرم
  • شیخ نیستم ایرانیم IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    مگر مکه خانه ی گروهی قبیله ای یا کشوری است ؟ عربستان چکاره است ؟ چرا با تجمع کشورهای اسلامی جهت آزاد سازی مگه از این گروه فکری نمی شود مکه باید آزاد باشد برای همه و به سر پرستی تمام ملت های اسلامی ولاغیر گوتاهی از این امر یعنی عافیت طلبی
  • مسعود IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    اگر امسال هموطنان ما غیرت بخرج بدهند وبرای مناسک حج به عربستان نروند هم خدا ورسول معطم ما راضی هست برای یکبار هم شده همت کنیم و جلوی این اعراب وهابی زور گو بایستیم هم دنیا رو خریدیم و هم آخرت پولی که قراره به گلوی این اعراب کافر بره وخرج توپ و تانک و گلوله برای مردم بذبخت سوریه و یمن وعراق بشه برای هموطنان خودمون خرج کنیم برای مدرسه .بیمارستان و هزارن کار خیر
  • حسام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    خلق و خوی مردم این منطقه همین بوده و هست. چه قبل از پیامبر چه الان. اینم اولین بار نیست که با حجاج و ایرانیا بدرفتاری یا بی مسیءولیتی میکنن کریم خان زند هم که به صلح طلبی معروف بود اونقدر از این مردم عصبانی شد که در نهایت مجبور شد بخاطر بدرفتاری با حجاج به اونجا نیرو بفرسته
  • حمید IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام ......خدایش شما برید مسجد سر خیابون ......وکار خوب انجام بدید .....حج رفتن پیشکشتون
  • روح اله 110 IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    چجورم این دولت جوابشونو میده به همین خیال باشید.... این دولت بیشتر مدافع خادمین باصطلاح حرمین شریفینه تا ما.....آخه یه نفر نیس بگه نزدیک 600 نفر زائر کم بود که هیچ دم نزدییددد. خدا ازتون نگذره!!! هرچند میدانم آنکه البته که بجایی نرسد فریاد است.....
  • روح اله 110 IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    عربستان چیه که گستاخیش دلیل داشته باشه بی قاتعیت دولت ماس که اینقد با عرضه است.
  • مرضیه بناری IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    ظریف و جنتی اگه دست خودشان باشه کف پای ال سعود را می بوسند. آنقدر بی عرضه هستند با کشته شدن چند هزار زائر ایرانی بجای اینکه زبان ما بلند باشد قاتلین زبان درازی میکنند ای خاک بر سرت ظریف
  • اسد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    باسلام ما ودیگر کشورهای اسلامی اگر متحد عمل کنیم وحج را چند سال تعطیل کنیم عربستان از لحاظ اقتصادی دچار بحران میشود ومجبور است به غلط افتادن بیفتد حج واجب است اما خدا خود اگاه است که برای عمل واجب باید عمل حرام بر بندگانش اتفاق بیفتد واین دفاع از حق وابروی مسلمانان واجب تر است اگر نظر سنجی بشود قطعا حج تعطیل میشود
  • ناشناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    آهای مسئولین چرا اینقدر به پای سعودیها می‌پیچید و آنها را برادر دینی خطاب میکنید بابا ول کنید اینها را اینها دشمن اسلام و مسلمانان هستند این را که دارید با چشم سر میبینید دنبال چی هستید؟ اینهمه خفت و تهدید و حقارت برای مردم خودتان خریدید بسه دیگه یه کم آگه راست میگویید جرات کلام داشته باشید شما با این کارتان دارید نمک به زخم خانواده های شهدا می پاشید شما با این کارتان دارید دارید گفته دشمن را در باره ملت تایید میکنید، سکوت در برابر گستاخی دشمن یعنی پذیرفتن کلام دشمن و به تبع آن محکومیت جهانی است آگه ایران به حرف بیاید ال سعود در دنیا منزوی میگردد چون حکومت آل سعود قرون وسطایی است حالا آگه راست میگویید این مطلب را چاپ کن.
  • سیدمیلادامین IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    خدا رو صد هزاربار شکر که که جناب آقای دکتر ظریف با قاطعیت به این موضوع نگاه نکرد تا آبرومون دوباره نره . من نمیدونم چرا اخه روتون کم نمیشه بابا یعنی بعد از این همه بلاییکه سرمون اوردن باید بازم بریم حج .بس کنیدبابا جمع کنید کاسه کوزتونو . ایشالا اقای ظریف هرجا هستن سلامت باشن شماها هم از این همه تفرقه افکنی تو ایران دست بردارید.
  • جواد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    دیپلماسی خاص دولت روحانی دیپلماسی التماسی! اوج دیپلماسی توسل ظریف به امیر کویت برای گفتگو با نماینده عربستان بود(در زمان واقعه منا)
  • احمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    احمد00شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند
  • دل سوخته IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    وقتی شما حمله کنندگان به سفارت رو حزب الهی میخوانید چه میشود ؟ حادثه فرودگاه و فاجعه منا پیش آمد این برادران حزب الهی کجا بودند ؟ اما شیخ نمر که عربستانی و در کشور خودش اعدام میشه رگ غیرت باد میکنه .خخخخخخ
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    امیدوارم مسئله حج برای همیشه منتفی شود وپول بی زبان این ملت به جیب خارجی ها نرود
  • دکترهژبر IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    بله درسته میدانید آل سعود به کی فخرفروشی میکند ؟ آیا میدانید به ایرانی نمیتواند فخرفروشی کند میتواند دهنش را باز کند آراجیف بگوید چون دهن مال خودش است .ولی جالب است مسولین ما بجای سیاست درست . هنوز برای اعزام حجاج پاچه خواری میکنن و این بعداز این همه بلا که در طول تاریخ بشریت از طرف کشورهای پست از نظر اجتماعی بما شده هنوز احساس حقارت را نفهمیدن البته این رفتار مدیران ایرانی عوارض زیادی در نوع نگاه جوان ایرانی خواهد داشت و نفرت جوانان رو نسبت به آل سعود بیشتر میکند ولی چون هدایت شده نیست مدیران گیج خواهند شد و نمیتوانند استفاده کنند خواهش میکنم نوشته من را پخش کنید چون وقت گذاشتم من تا حالا برای یک کشور عربی اینقدر ننوشته بودم من فکر میکنم اگر شما مثل من فکر میکردین اینقدر حقیر شمرده نمیشدین با تشکر و التماس تفکر و نظر به شان یک ایرانی مسلمان
  • ابراهیم صفری IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    اقای روحانی مانند قاجاری ها مملکت وشرف ایران رابه عربستان فروخت واگر قرار است حج با ذلت باشد انشالله هیچ زمان راهش برروی ما باز نگردد
  • احسان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    هیییییییییییییییییییی به نوجوان هامون تجاور میکنند و زائرین ما رو میکشند و کلی بی احترامی و توهین می بینیم باز هم با خنده پاسخ میدیم بابا یه کم جسارت،شجاعت هم خوبه تا چه وقت توسری بخوریممممممم؟؟؟
  • ماداکتو IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    بقران پول شیرخشک بچه ام را ندارم بدم چرا پولهاي بی زبون را با رفتن به حج به اعراب میدین تا اینجوری به جون مردم بیگناه عراق و یمن.............
  • سید علی IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    جناب ماهری شما چه کسی هستید که حج را حرام بشمار میاری؟؟؟؟؟ خداوند گفته است که حج واجب بر هر انسانی که توانایی مالی دارد واجب است و اماو اگری در قرآن نیاورده.دلیل اینهمه تعرض به هموطن هامون و کشته شدن اینهمه حاجی در حادثه منا بخاطر بی عرضه گی این دولت تدبیر و امید است که نتونست با حرکتی دندان شکن جواب این آل سعود را بده ......
  • ناشناس IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    چرا اصرار به رفتن می کنیم آیا رفتار عربستان با مردم ما را فراموش کرده اید مسئولینی که تلاش بر رفتن می کنید آیا اتفاق برای مردم بیافتد پاسخ گو هستید؟
  • عبداله IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    متاسفم برای کسانی که فرسنگها راه را میپیمایند تا خدا را پیدا کنند.چ پولهایی ک ب جیب این وهابیون کثیف میریزند.اگه این پولها خرج یک بیمار سرطانی یک طفل بی بضاعت یک دختر بدون جهیزیه تامین شغل برای یک جوان شود واقعا بهتر نیست؟؟؟؟ خدایا اندکی تأمل و تفکر ب مردم سرزمینم عطا فرماید.آمین
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    در هر کشور اسلامی فتوای یک روحانی بسیار مهم جلوه می کند همچنانکه در عربستان مفتی ها هر چه می گویند مقامات هم از ان استفاده می کنند .علمای ما هم نباید اجازه بدهند عربستان ما را تحقیر کند و با تحریم کردن حج امسال می توانند تو دهنی محکمی بر ال سعود بزنند.اما علمای ایران ظاهرا به عایدات حج بیشتر توجه دارند.