عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی افزود: با نسبت حجم مورد استفاده و نرخ بهره‌برداری و نرخ رشد فعلی جمعیت پیش‌بینی می‌شود که نیاز آبی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب بالغ شود که رقم اخیر ۵۰ درصد بیشتر از پتانسیل بالقوه منابع آب تجدیدپذیر کشور است.

نیاز آبی کشور تا ۵ سال آینده به ۱۵۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، بهمن یارقلی امروز در همایش «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمّی و کیفی منابع آب کشور» به ارائه سخنرانی با عنوان «تدوین نقشه راه کشور در بهره‌برداری از منابع آب غیرمتعارف» پرداخت و گفت: منابع آب قابل تجدید کشور حدود 105 میلیارد مترمکعب است که پیش‌بینی می‌شود با رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی و روند صنعتی شدن، علی‌رغم کاهش کشت در بخش کشاورزی، تقاضای کلی برای آب افزایش یابد.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی افزود: با نسبت حجم مورد استفاده و نرخ بهره‌برداری و نرخ رشد فعلی جمعیت پیش‌بینی می‌شود که نیاز آبی کشور در سال 1400 به 150 میلیارد مترمکعب بالغ شود که رقم اخیر حدود 50 درصد بیشتر از پتانسیل بالقوه منابع آب تجدیدپذیر کشور است.

یارقلی تصریح کرد: بدیهی است در چنین شرایطی استفاده و بهره‌برداری بهینه از منابع آب غیرمتعارف جهت نیازهای آتی امری اجباری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در این راستا با توجه به پتانسیل قابل توجه منابع آب غیرمتعارف کشور، برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن برنامه‌های استفاده از این منابع با لحاظ کردن مسائل و الزامات زیست‌محیطی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

یارقلی گفت: 28.2 میلیارد مترمکعب منابع آب شرب و لب‌شور، 27 میلیارد مترمکعب زه اب‌های کشاورزی و معادل 5 میلیارد مترمکعب جزو منابع آب غیرمتعارف کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.