۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 379322

مسئولان و کشاورزان ولایت هرات در جشن انگور این ولایت با تاکید بر اینکه کشاورزان افغانستانی سخت در تلاش هستند تا برای کشورشان درآمدزایی داشته باشند و بیکاری را رفع کنند خواستار احداث سردخانه و اجرای دولت وحدت ملی به تعهداتش شد.

کشاورزی تنها راه رفع بیکاری در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ولایت‌های مختلف افغانستان به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب و بارش باران‌های به موقع، زیباترین مراتع و جنگل‌ها را در خود جا داده و در بسیاری از مناطق این کشور باغ‌های سرسبز و آب‌های جاری هر بیننده را مجذوب خودش می‌کند.

در افغانستان با وجود همه نابسامانی‌ها، نا امنی و مشکلات فراوان اقتصادی هنوز قشر زحمت‌کش جامعه (کشاورزان و زمین‌داران) با عدم امکانات و بازار مناسب سعی کرده‌اند تا به کار کشاورزی ادامه داده و از این راه زندگی شان را تامین کنند.

ولایت هرات در غرب افغانستان زمین‌های بکر، باغ‌های مثمر و آب فراوان برای کار کشاورزی دارد و زمین‌داران در این ولایت سعی کرده‌اند با این همه مشکلات مبارزه کنند و برای صدها تن از جوانان در مزارع و باغ‌ها اشتغال‌زایی کنند.

همه ساله از روزهای خاصی در ولایت‌های مختلف افغانستان از کشاورزان، زمین‌داران و باغ‌داران با عناوین مختلف تقدیر و تمجید می‌شود.

«گل نارنج» مناسبتی خجسته برای ساکنین ولایت‌های شرقی افغانستان، «گل انار» روزی برای گرامیداشت از کشاورزان «قندهار»، «گل ارغوان» بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن خوش‌ذوق‌های شمال کشور و « گل انگور» روزی به‌یاد ماندنی برای مردم غرب افغانستان و بخصوص ولایت هرات است.

در این روزها شعرا، نویسندگان، اهل معارف، کشاورزان و باغ‌داران گردهم جمع می‌شوند و در قالب مراسمی ویژه از زحمات کشاورزان و زحمت‌کشان کشور تقدیر می‌کنند.

در شهرستان‌های هرات بیشتر از100 نوع انگور تولید می‌شود که این میوه خوش‌مزه این ولایت زبان‌زد خاص و عام است.

روز گذشته (پنج‌شنبه) نیز برای سومین سال متوالی از «گل‌انگور» با برپایی مراسمی با شکوه در شرق شهر هرات تجلیل شد.

سخنرانان این جشن، از همت و تلاش کشاورزان به دلیل زنده‌نگهداشتن طبیعت و تولید میوه و سبزیجات برای استفاده مردم با نازلترین قیمت تقدیر کردند.

«فقیراحمد بیانگر» رئیس اداره کشاورزی و دامداری هرات، از زمین‌های این ولایت با عنوان زمین‌های حاصلخیز و با برکت نام برد و افزود: برای سومین مرتبه است که کشاورزان هرات «جشن گل انگور» را در این ولایت در حالی تجلیل می‌کنند که باغداری در هرات در سال‌های اخیر توسعه قابل توجه پیدا کرده و محصولاتی که امسال تولید می‌شود نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

«بیانگر» گفت: در ولایت هرات بین 15 تا 16 هزار هکتار زمین وجود دارد که کشاورزان هرات آنها را به باغ تبدیل کردند و همه ساله از محصولات آن، این ولایت و سایر مناطق افغانستان استفاده می‌کنند.

رییس اداره کشاورزی هرات با بیان اینکه عمده‌ترین میوه که از این باغ‌ها به دست می‌آید انگور است، گفت: سال گذشته و به دلیل تلاش باغداران، بیش از 120 هزار تن انگور در هرات تولید شد.

«بیانگر» با بیان اینکه محصولات سال جاری این باغ‌ها به مراتب بیشتر نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود، افزود: تنها در شهرستان گذره ولایت هرات، زمین‌داران و کشاورزان زمینی به مساحت 20 هزار جریب را به باغ انگور تبدیل کردند که همه ساله محصولات قابل توجهی از آن برداشت می‌شود به طوری که در افغانستان چنین باغی وجود ندارد.

این مقام محلی هرات ضمن خوش‌بینی از وضعیت کشاورزی در سال جاری در این ولایت گفت: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر وضعیت بد کشاورزی در این ولایت وجود ندارد لذا امیدواریم برداشت محصولات کشاورزی در این سال بهتر از گذشته باشد.

رییس اداره کشاورزی هرات افزود: این ولایت غربی افغانستان در بحث کشاورزی به مدارج بالایی دست پیدا کرده و امید می‌رود در چند سال آینده مردم شاهد خودکفایی در تولید حبوبات، میوه، سبزیجات و بسته بندی‌های زیبای آن باشند.

«بیانگر» اظهار داشت: در زمستان سال گذشته و بهار سال جدید بارش به موقع باران و آب فراوان باعث شد تا مشکل کمبود آب در  ولایت هرات نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: رییس اداره کشاورزی هرات تا کنون نتوانسته‌ برای ایجاد «سرخانه» برای نگهداری تمامی محصولات کشاورزی اقدام قاطعی انجام دهد اما تلاش می‌کنیم امسال با کمک جامعه جهانی احداث چندین مرکز نگهداری این محصولات در هرات را اجرایی کنیم.

«بیانگر» افزود: سرخانه‌ای با گنجایش 5 هزار تن محصول کشاورزی در جوار فرودگاه هرات توسط وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان در حال احداث است که با تکمیل شدن این مرکز قطعا بخشی از مشکلات  کشاورزان حل خواهد شد.

 مسئول اداره کشاورزی هرات با بیان اینکه بزرگترین ظرفیتی که می‌تواند اشتغال ایجاد کند کشاورزی‌ است، گفت: اگر کشاورزی و کار مزرعه‌داری در افغانستان نهادینه شود و حکومت نیز حمایت‌های قاطع از این قشر داشته‌ باشد، بیکاری از بین خواهد رفت.

«بیانگر» با تاکید بر اینکه 70 درصد مردم افغانستان به کار کشاورزی مشغول هستند افزود:  اگر کشاورزی مدرن با امکانات کافی در اختیار زمین‌داران قرار گیرد، از یک طرف عده کثیری از مردم صاحب شغل شده و از طرف دیگر نا امنی‌ها نیز از مناطق مختلف محو خواهد شد.

وی حمایت‌های کشورهای جهان برای احیای کشاورزی در هرات را پشتیبان محکم برای ادامه کار کشاورزان این ولایت عنوان کرد و گفت: «بانک جهانی»، «برنامه توسعه روستایی آمریکا»، و «موسسه جاییکا» کشور ژاپن برای ایجاد زمینه‌های شغلی برای کشاورزان متعهد شدند که کشاورزی و دامداری در هرات را حمایت کنند.

«محمد نعیم کریمی» (رییس انجمن باغداران هری) و مسئول برگزاری جشن «گل‌انگور» مردم افغانستان را مردمی سخت‌کوش و کم توقع دانست و گفت: افغانستان پس از گذراندن سال‌های سخت جهاد و مقاومت در برابر کشورهای متجاوز اکنون باید قدم‌های استواری را برای بهبود وضع زندگی مردم بردارد.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان باید توسط خود افغانستانی‌ها آباد و آزاد شود، افزود: بیشتر از 30 سال است که کشور روی آرامش را ندیده و باید فرزندان افغانستان به خاطر آبادانی و توسعه کشورشان از جان و دل تلاش کنند.

وی معتقد است: اتحاد و همدلی تعدادی از سرمایه‌داران و کشاورزان هرات باعث شده تا بیشتر از 20 هزار جریب زمین اکنون به باغی سرسبز تبدیل شود.

این پیرمرد 58 ساله هراتی که خود مسئول حفاظت و توسعه این باغ است، گفت: مردم می‌توانند با ایجاد زمینه‌های شغلی برای ساکنین هرات این منطقه را امن ساخته و نگذارند تا جوانان شان برای به دست آوردن لقمه نانی یا از کشور خارج شوند و یا به گروه‌های تروریستی به بپیوندند.

«کریمی» با اشاره به توان فراوان مردم افغانستان به خصوص در بخش کشاورزی و باغداری گفت: مردم این کشور پول‌های نامعلوم و دلارهای کشورها و موسسه‌های بین‌المللی که مشخص نیست از کجا و چگونه در کشور به مصرف می‌رسد را نمی‌خواهند.

وی افزود: اگر واقعا جهان می‌خواهد به مردم افغانستان کمک کند، فقط دسترسی آسان به بازارهای جهانی را برای فروش تولیدات داخلی این کشور به خصوص محصولات کشاورزی مرغوب آن مساعد سازند.

این کشاورز افغانستانی که اکنون باعث افتخار هرات شده‌ است، از دولت افغانستان خواست تا بیشترین توجه خود را در بخش کشاورزی و دامداری مبذول دارد.

وی ضمن هشدار به حکومت افغانستان گفت: باید دولت به تعهداتش در قبال کشاورزان عمل کند.

«جلیل احمد مهمند» یکی از باغداران هرات که به نمایندگی از سایر کشاورزان سخنرانی می‌کرد، گفت: قشر فعال و زحمت‌کش کشاورز بدون داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز همواره تلاش کرده‌ تا باغداری و کشاورزی در هرات توسعه پیدا کرده و  این ولایت در بحث محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد.

«مهمند» به بخشی مشکلات کشاورزان نیز پرداخت و افزود: قیمت گزاف بهای برق، عدم همکاری دولت، نبود امکانات و ماشین‌آلات کشاورزی، نا امنی‌ و تهدید باغداران، عدم مراکز نگهداری محصولات و نبود بازار مناسب برای فروش از جمله چالش‌هایی است که کار کشاورزی در هرات را با مشکل روبرو کرده‌ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.