۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 379639

قدس آنلاین: انفاق مستحبی است که آثار و برکات فراون دارد و نسبت به آن توصیه فراوان شده اما در میان انفاق ها هم مراتبی است چنان که این عمل محبوب ترین انفاق در درگاه خدا است.

این عمل محبوب ترین انفاق نزد خدا است

به گزارش قدس آنلاین، حق مداری، حق طلبی، حق گویی و انجام هر کاری بر مدار حق از توصیه های موکد و آرمان های اسلام است برای همین هم در روایات متعدد و به طرق مختلف این مسئله تصریح شده است.

امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند: «همانا حقّ نيكوترين سخن است و كسى كه آشكارا حقّ بگويد، مجاهد است و من تو را از حقّ آگاه مى كنم، پس ، گوش خود را به من سپار.»

ایشان همچنین می فرمایند: «اندكى حقّ، باطل بسيارى را نابود كند، همچنان كه اندكى آتش، هيمه هاى فراوانى را بسوزاند.»

امام عسکری (ع) فرموده اند: «هيچ عزيزى حقّ را فرو نگذاشت، مگر آن كه ذليل شد و هيچ ذليلى به آن چنگ نزد، مگر اين كه عزيز گشت.»

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «حقّ، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين. و بسا لذّت شهوتى كه ساعتى بيش نپايد، اما اندوهى دراز در پى آرد.»

رسول خدا (ص) می فرمایند: «مؤمن هيچ انفاقى نكرد كه نزد خداوند عزّ و جلّ محبو بتر از گفتن حقّ در هنگام خشم و خشنودى باشد.»

بنابر آموزه های قرآنی و روایی باید سخن حق را گفت هر چند به زیان خود انسان تمام شود، چنان که خدای متعالی در آیه 135 سوره مبارکه نساء می فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به عدالت برخيزيد و براى خدا شهادت دهيد هرچند عليه خودتان يا پدر و مادر و خويشاوندان شما بوده باشد.»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «باتقواترين مردم كسى است كه حقّ را بگويد، چه به سودش باشد چه به زيانش.»

و از امیرمومنان امام على (ع) است که: «بر قبضه شمشيرى از شمشيرهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله نوشته شده بود ... حقّ را بگو هر چند عليه خودت.»

ایشان همچنین می فرمایند: «برترين مردم نزد خدا كسى است كه عمل به حقّ را از عمل به باطل بيشتر دوست داشته باشد ـ اگر چه براى او زيانمند و غمبار باشد ـ و باطل برايش سودمند و فزاينده.»

و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «در روز قيامت سه كس از همه مردمان به خداوند عزّ و جلّ نزديكترند تا آن گاه كه از حسابرسى فارغ شود: ... و مردى كه حقّ را له يا عليه خود بگويد.»

و نیز از آن حضرت (ع) است: «نشانه ايمان راستين آن است كه حقّ را، هرچند به زيانت باشد بر باطل اگر چه سودت رساند، ترجيح دهى.»

امام صادق (ع) فرموده اند: «مؤمن را بر مؤمن هفت حقّ است؛ واجبترين آنها اين است كه آدمى حقّ را بگويد، هرچند عليه خود يا پدر و مادرش باشد و به خاطر آنها از حقّ منحرف نشود.»

روایات علاوه بر تاکید و سفارش نسبت به حق گویی و حق مداری بر پذیرش حق نیز توصیه دارند و آن را از عوامل نجات و فلاح معرفی می کنند.

پيامبر خدا (ص) فرموده اند: «حقّ را از هر كس كه برايت آورد ـ كوچك يا بزرگ ـ بپذير هر چند دشمنت باشد و باطل را هر كه آورد كوچك يا بزرگ به خودش برگردان هرچند دوستت باشد.»

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس براى اثباتِ حقِّ ستمديده اى، با او همراهى كند ، خداوند متعال در آن روزى كه گامها مى لغزند، گامهايش را استوار گرداند .

و نیز آن حضرت (ص) فرموده اند: «هركه با زبان (بيان) خود حقّى را زنده كند، اجر آن را ببرد.»

امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «براى رسيدن به حقّ هر جا كه باشد، در سختى ها غوطه ور شو.»

ایشان علاوه بر این فرموده اند: «هيچ راهنمايى صادقتر از گوش سپردن به حقّ نيست.»

و از مولای متقیان (ع) است که فرمودند: «هر كه از حقّ فراتر رود، راهش تنگ شود و هر كه به اندازه خود بسنده كند، برايش پايدارتر ماند.»

منابع:

نهج السعادة : 2/669.

غرر الحكم: 6735؛ 8852؛ 2360.

بحار الأنوار: 72/232/3؛ 74/157/2؛ 74/223/8؛ 77/200/1.

مكارم الأخلاق: 2/371/2661 . 439/582 .

الأمالي للصدوق: 72/41؛

نهج البلاغة: الخطبة 125 و 233.

الخصال: 53/70؛ 60/82 .

كنز العمّال: 43152؛ 5604؛ 5600.

تحف العقول : 84.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.