قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی : رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت ۱۴ واحد تولید مواد شوینده و بهداشتی در استان اظهار داشت: در حال حاضر این واحدها در تولید مواد شوینده مانند شامپو و انواع مایع ظرفشویی و دستشویی فعالیت می‌کند، اما با چالش‌هایی هم روبه رو هستند.

   ترکیه، آفت تولید در خراسان رضوی

 تعطیلی سه واحد تولید مواد شوینده و بهداشتی
سیدهادی نقی زاده با اشاره به چالش ها و مشکلات حوزه تولید از جمله در بخش تولید مواد شوینده و بهداشتی افزود: در سال گذشته سه واحد تولید مواد شوینده و بهداشتی استان تعطیل شدند و مابقی نیز با ظرفیت کمتری در حال حاضر مشغول به کارند.
وی با بیان اینکه تمرکز واحدهای تولیدی مواد شوینده و بهداشتی استان به دلیل ناتوانی از رقابت در بازار داخل به خاطر واردات کالاهای مشابه خارجی بر صادرات است، اضافه کرد: بازار صادراتی استان در این بخش عمدتاً کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق و پاکستان است. وی در گفت وگو با خبرنگار ما از کمبود نقدینگی و قاچاق مواد شوینده به عنوان بخشی از مشکلاتی  که واحدهای تولیدی استان با آن مواجه است، یاد کرد و گفت: کالاهای ساخته شده خارجی عمدتاً از جنوب و از کشورهایی مانند امارات وارد کشور می‌شود.

 واردات یکطرفه به نفع ترکیه
نقی زاده تصریح کرد: مشکل دیگر بحث تعرفه ترجیحی با ترکیه است. برابر این تعرفه که در خصوص کالاهای ساخته شده ای مانند مواد بهداشتی و شوینده و لباس است، دو طرف می‌توانند کالاهای تولیدی در این حوزه را با تعرفه کمتر وارد کشور مقابل کنند.
وی افزود: این در حالی است که کالاهای ساخت داخل عمدتاً به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده  توان رقابت با تولیدات ترکیه را ندارد، لذا تعرفه ترجیحی در عمل تبدیل به واردات یکطرفه از ترکیه شده است که به ضرر تولید داخل است.
وی با بیان اینکه باید این تعرفه ترجیحی با کشورهایی مانند آسیای میانه، افغانستان و پاکستان برقرار شود، گفت: زمانی برقراری تعرفه ترجیحی با کشوری می‌تواند برای تولید داخل مفید باشد که تولید داخل همتراز با تولید آن کشور باشد. در غیر این صورت تعرفه ترجیحی یعنی بازگذاشتن دروازه‌های ورودی برای واردات تولیدات کشور مقابل که این مسأله کاملاً به ضرر تولید داخل است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر تجهیزات، ماشین آلات و امکانات تولید واحدها و کارخانجات  تولید مواد شوینده و بهداشتی نیازمند به روز رسانی و نوسازی است، اما انجام این مهم با تسهیلات گران و با نرخ سود بالای بانکی فعلی  قابل تحقق نیست.

 معضل تولید زیر پله ای مواد شوینده و بهداشتی
وی همچنین به معضل فعالیت واحدهای زیر پله ای در حوزه تولید کالاهای شوینده و بهداشتی اشاره کرد و گفت: سال‌هاست افرادی بدون پرداخت حق و حقوق دولت در کارگاه‌های زیرپله ای به تولید مواد شوینده و بهداشتی مشغولند که چالش زیادی برای بنگاه‌هایی که به صورت شفاف و رسمی در این حرفه و صنعت کار می‌کنند، ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از این افراد شناسایی شده‌اند، گفت: با این حال به دلیل بازدارنده نبودن احکام صادره و جریمه، همچنان نسبت به فعالیت غیر قانونی در این حرفه مهم که با سلامت جامعه در ارتباط است، با تغییر مکان و اسم ادامه می‌دهند. وی با تأکید بر اینکه باید برخوردها قوی تر صورت بگیرد،گفت:جریمه‌های کنونی با توجه به خسارتی که فعالیت زیرپله ای تولید مواد شوینده و بهداشتی چه از حیث تهدید سلامت مصرف کنندگان و نیز پرداخت نکردن حق و حقوق دولت وارد می‌کند، اندک و فاقد قدرت بازدارندگی است.
وی با بیان اینکه مسؤولان در بازرسی اماکنی مانند هتل ها باید بر لزوم خرید و استفاده از کالاهای دارای پروانه بهداشتی  تأکید کنند، افزود: همچنین اگر مصرف کنندگان نیز خود را ملزم به خرید کالاهای بهداشتی دارای پروانه و مجوز کنند، می‌توان نسبت به کاهش فعالیت بنگاه‌ها و کارگاه‌های زیرپله ای امیدوار بود.

 سابقه 70 ساله استان در تولید صابون سنتی
وی با اشاره به فعالیت بیش از 60تا 70 ساله صابون سازی سنتی در خراسان رضوی یادآور شد: با این حال فعالیت مواد شوینده و بهداشتی  به صورت صنعتی از سال 60 در استان آغاز شده است.

 ظرفیت تولید بیش از سه برابر مصرف!
وی دربخش دیگر با بیان اینکه ظرفیت تولید مواد شوینده وبهداشتی در کشور بیش از سه برابر مصرف است،گفت: این به معنای مازاد ظرفیت است ودر حالی‌که بسیاری از واحدها با ظرفیت پایین فعالند، مجوز فعالیت جدید صادر می‌شود، بدون اینکه در خصوص دلایل کاهش ظرفیت بنگاه‌های موجود مشکل یابی شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.