رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده شرایط آینده را پس از توافق هسته‌ای بهتر می‌بینم به طوری که شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد.

ایجاد سایش با "جدال‌های بلاوجه" در کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه در سخنانی گفت: یکی از خصوصیات زمان ظهور این است که در آن زمان عقل انسان‌ها بالفعل می‌شود و عقل، فعلیت می‌یابد.

وی افزود: در واقع در زمان ظهور عقلانیت حکمفرما می‌شود و کسانی هم که با حوزه نشر و اقدامات فرهنگی در این حوزه سر و کار دارند شرایط رشد عقلانی جامعه را فراهم می‌کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد: حضور بنده بیشتر جنبه خسته نباشید به دست‌اندرکاران برگزار ی نمایشگاه کتاب و حوزه نشر است. زیرا زمینه رشد عقلانی و فکری جامعه را فراهم کرده و آن را ارتقاء می‌‌دهند.

لاریجانی همچنین با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در پایتخت گفت: آقای قالیباف انصافا کار بزرگی و با همت عالی و خوش سلیقگی در نمایشگاه کتاب امسال ایجاد کرده‌اند که کارشان قابل تقدیر است؛ البته آقای قالیباف در کارهای دیگری که در شهر تهران داشتند با روحیه مجاهدت و پرتوان وارد کار شده‌اند که باید خدا را شکر کرد که شهردار خوب و عاقلی داریم که اوضاع شهر را سامان داده است که از وی تشکر می‌کنم.

وی یکی از ابعاد ایجاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب در شهر آفتاب را همگرایی میان دستگاه‌ها دانست و ادامه داد: این کار این پیام را دارد که وقتی نهادهای مختلف کشور با هم هماهنگ باشند، هم افزایی ایجاد شده و این هم افزایی باعث رشد جدی جامعه می‌شود که برگزاری نمایشگاه کتاب یک نمونه از آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشور ما هماهنگی کارها مشکل است اظهار داشت: این مشکلات زمانی کمتر می‌شود که بخش‌های مختلف دست به دست هم می‌دهند و یک کاری با اساس صورت می‌گیرد.

لاریجانی افزود: ما بارها گفته‌ایم که باید شرایط کشور را به همگرایی سوق داد زیرا با همگرایی کارهای بزرگ صورت می‌گیرد و با نزاع و درگیری کارها پیش نمی‌رود زیرا نزاع، سایش ایجاد می‌کند.

وی در همین زمینه تاکید کرد:‌باید برای پیشرفت کشور همگرایی و تلاش کرد که کاستی‌ها را جبران کنیم تا ایران آباد شود؛ ما امکانات و وسیعی در کشور داریم و نباید وقت را صرف جدال‌های بلاوجه کنیم. زیرا جدال کفران نعمت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و تولید کتاب گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد هم تشکر می‌کنم زیرا تلاش‌های زیادی در برگزاری نمایشگاه کتاب داشته‌اند.

وی همچنین نمایشگاه کتاب را یک رویداد مهم فرهنگی در کشور قلمداد کرد و افزود: نمایشگاه کتاب گشت و گذار در عالم علم و فرهنگ است و تمهید مقدمات آن کار زیادی می‌طلبد که امسال به لطف خدا به خوبی این نمایشگاه برگزار شد.

لاریجانی ادامه داد: طبق گزارشی که به بنده دادند در نمایشگاه کتاب امسال هم ناشرین راضی بودند و هم مردم به راحتی توانستند از بخش‌های مختلف آن بازدید کنند که از این جهت گامی به پیش برداشته شده به طوری که هر سال در مراسم اختتامیه گله‌گذاری‌های زیادی وجود داشت.

وی همچنین تاکید کرد: البته وزیر ارشاد هم در شأن وزیر ارشاد به خوبی کار کردند، علی‌رغم مسائلی که در کشور مطرح می‌شد ایشان کارهای خوبی انجام داده است به طوری که امروز شاهد خلق فیلم‌های سینمایی خوبی هستیم که جای تشکر دارد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تمدن ایرانی یک تمدن بسیار پرمغز و از زوایای مختلف با فکر و اندیشه ساخته شده است، گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند که در خلیج فارس نام «فارس» را حذف کنند که بنده خطاب به آنها می‌گویم که شما نمی‌توانید فرهنگ را حذف کنید و این تلاش ها کودکانه است و باید بپذیرید که ایران از یک تمدن فاخر برخوردار است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات حوزه نشر طی سال های ایخر اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش نشر ما سال‌های سختی را طی کردیم و یکی از بخش‌هایی که باعث فکر نو در جامعه می‌شود کار نشر و زمینه‌سازی برای دسترسی آسان مردم به کتاب است.

وی ادامه داد:  مجموع مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در سال‌های گذشته دست به دست هم داد و فضا برای اقتصاد کشور ناگوار بود که بخش نشر هم آن را تحمل کرد؛ البته بنده شرایط آینده را پس از توافق هسته‌ای بهتر می‌بینم به طوری که شرایط کشور آرام آرام تغییر خواهد کرد و امیدوارم وضع نشر هم متناسب با شرایط امروز بهتر شود.

رئیس مجلس بابیان اینکه نشر در کشور ما از سیستم توزیع رنج می‌برد که این مشکلا هنوز رفع نشده و باقی است، اضافه کرد: برخی ناشران تقاضا داشتند که ما در برنامه ششم به این امر کمک کنیم. اصل فکر درست است که باید پخته‌تر شود اما ما مطمئین که این کار دولت نیست و بخش خصوصی نیز باید سیستم فراگیر توزیع را فراهم کند اما ما تسهیلات لازم دولتی و بانکی را فراهم می‌کنیم.

لاریجانی افزود: ما پرهیز داریم که بخش‌های دولتی را وارد بخش توزیع کتاب کنیم؛ اگر ناشران طرحی را برای بهبود توزیع کتاب آماده کنند و وزیر ارشاد هم کمک کند ما هم در مجلس منابعی را برای آن در نظر می‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم چاپ باید متناسب با شرایط امروز کشور روزآمد شود و سرمایه‌گذاری‌هایی برای آن صورت گیرد، گفت: ناشران برای صادرات کتاب باید دارای سیستم چاپ به روز باشند البته در این سالها در زمینه نشنر کتاب رشد داشته‌ایم اما استانداردها باید ارتقا یافته و بهبود پیدا کند. ما از صندوق توسعه ملی و بخشهای دیگر تسهیلاتی را برای بهبود چاپ فراهم خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش نبود سیستم مناسب برای کپی‌رایت را یکی از مشکلات سیستم نشر دانست و خاظر نشان کرد: کپی‌رایت در کشور باید سامان یابد عدم توجه به آن می‌تـواند فواید کوتاه مدتی داشته باشد اما در دراز‌مدت ناشران را از وصول به بازاری های بازمی‌دارد که باید برای آن فکری کرد؛ فکر می‌کنم وزارت ارشاد با همفکری ناشران قاعده‌ای را در زمینه کپی‌رایت تنظیم کنند که در مجلس آینده می‌توان به آن کمک کرد که این امر ساماندهی  جدید برای نشر کشور فراهم یم‌کند.

لاریجانی افزود: بنده قبول دارم که دولت و مجلس باید بخش نشر کشور را مورد حمایت قرار دهند تا اینکه زمینه برای دسترسی کتاب برای مردم آسان شود این امر به باروری فکر مردم کمک می‌کند و نباید آن را هزینه تلقی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید چرخه مسیر اقتصادی را برای ناشران و اهل قلم فراهم کنیم، در برنامه ششم و مجلس پیشنهادی اگر در این زمینه داشته باشیم ما تسهیلاتی را فراهم خواهیم کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.