۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 380264

دادگاه مصر طی حکمی ۱۰۱ معترض این کشور را که در تظاهرات اعتراض آمیز به توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی شرکت کرده بودند، به ۵ سال حبس محکوم کرد.

حبس ۵ ساله  برای ۱۰۱ معترض به واگذاری جزایر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دادگاه مصر عصر روز گذشته 101 معترض به ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی را به 5 سال حبس محکوم کرد و این در حالی است که دادگاه این کشور ظهر دیروز همچنین 51 معارض دیگر را به دو سال حبس محکوم کرده بود و به این ترتیب شمار کسانی در یک روز با این اتهام به حبس محکوم شدند به 152 نفر رسید.

یک منبع قضایی گفت: دادگاه کیفری الدقی و العجوزه در اردوگاه امنیت مرکزی واقع در شهر 6 اکتبر 101 نفر را به 5 سال حبس و پرداخت غرامت به ارزش 100 هزار پوند (10 هزار دلار) برای هر نفر محکوم نمود.

دادگاه همچنین این متهمان را به تحریک برای برگزاری تظاهرات بدون مجوز متهم کرد و 47 نفر از این متهمان در دادگاه حضور داشته و بقیه به صورت غیابی محاکمه شدند.

بر اساس این گزارش، این متهمان در تظاهرات موسوم به «جمعه زمین» که در تاریخ 25 آوریل در قاهره که در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان برگزار شد، دستگیر شده اند.

همچنین دادگاه کیفری قصر النیل ظهر دیروز شنبه 51 نفر از معترضان (20 نفر حضوری و 31 نفر غیابی) را محاکمه و به 2 سال حبس محکوم کرد.

این متهمان نیز به اتهام شرکت در تظاهرات روز 25 آوریل در اعتراض به توافقنامه مذکور دستگیر شده اند.

اخیرا در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و شریف اسماعیل نخست وزیر مصر توافق موسوم به ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان را امضا کردند که به موجب آن دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه ای عربستان قرار گرفت. این درحالی است که این دو جزیره ده ها سال تحت حاکمیت مصر بودند.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.