قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: شنبه شب‌های هر هفته سینما هویزه مشهد میزبان جلسات نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنروتجربه است و این شنبه برنامه اختصاص به فیلم «تابو» داشت که با حضور خسرو معصومی‌ کارگردان این فیلم و‌ هادی دیباجی بازیگر آن برگزار شد.

انتقاد شدید کارگردان «تابو» از بازیگر فیلم

در شروع این مراسم خسرو معصومی ‌درخصوص شکل‌گیری فیلمنامه فیلم گفت: قبل از هر چیزی باید بگویم می‌دانم که درون‌مایه «تابو» تکراری است ولی بحث موضوع چند همسری که در مجلس شورای اسلامی ‌هم مورد بررسی بود هنوز در منطقه بهشهر وجود دارد و هنوز هم دارد اتفاق می‌افتد. ولی من می‌خواستم با ساخت این فیلم این قضیه را مطرح کنم که چرا جوانانی که تحصیل کرده‌اند و موقعیت ازدواج دارند، ازدواج نمی‌کنند و کسانی که دستشان به دهنشان می‌رسد چهار همسر اختیار می‌کنند. من با این تفکر مدرنیته فئودالی در دنیای مدرنیته امروزمان مخالفم و چون ما هم در یک جامعه اخلاق‌مدار زندگی می‌کنیم این موضوع از نظر من فیلمساز زیر سؤال است.

 شاکردوست اصلاً بازیگر خوبی نیست
معصومی ‌در ادامه درخصوص شیوه و سبک کاری‌اش گفت: به نظر من بازیگر با بازی و واکنش خودش بخشی از فیلمنامه را دوباره می‌نویسد و نقش را زنده می‌کند.
وی اضافه کرد: به نظر من شاکردوست اصلاً بازیگر خوبی نیست و بخوبی می‌شود متوجه این قضیه شد چون این بازیگر حتماً باید در موقعیت قرار بگیرد و نمی‌تواند جز این بازی داشته باشد چون چیزی از تکنیک نمی‌داند، نمی‌تواند تداوم حس را رعایت کند و این است که کارگردان را دچار مشکل می‌کند و باید که شش دانگ حواس کارگردان جمع باشد. به نظر خود من هم که بارها هم گفته‌ام روح بهار، شخصیت این فیلم با روح النازشاکردوست هیچ هم خوانی نداشت.
این کارگردان درخصوص حضور زن‌ها و اهمیت آنها در فیلم‌هایش افزود: اکثر کارگردان‌ها‎ی سینمای ایران این‎طورهستند، مثلاً نگاه این چنینی به زنان را در آثار بیضایی هم می‎توان پیدا کرد. فکر می‎کنم در حق زنان اجحاف شده ‌است. این ظلم در حق زنان خارج از تهران و زنان کوهپایه خیلی بیشتر است. درون مایه‌‌ها‎یی که اگر در «تابو» کسی به جز شاکردوست بازی می‎کرد، در پایان فیلم تماشاگر بخاطر سرنوشت او برایش اشک می‎ریخت.

 اگر بازیگر دیگری بود...
معصومی ‌همچنین درباره اینکه چرا جشنواره‌های خارجی از فیلم‌های شما استقبال می‌کنند ولی در جشنواره‌های داخلی این اتقاق نمی‌افتد، گفت: وقتی پخش‌کننده فیلم من گفت باید برای اکران فیلم در جشنواره تورنتو آماده شویم گفت خانم شاکردوست را هم با خودتان ببرید؛ من گفتم بهتر است ایشان نباشد.
وی اضافه کرد: بعد من یک‌سری دلایلی را گفتم که پخش‌کننده گفت آقای معصومی‌ در مونترال که کسی خانم شاکردوست را نمی‌شناسد، او شخصیت فیلم شماست و به نظر من در فیلم شما خوب درآمده و نباید حساسیت نشان دهید. من هم قبول کردم. من در همان مصاحبه‌ای که با سایت هنروتجربه و جاهای دیگر داشتم، گفتم که روح شخصیت بهار با روح خانم شاکردوست هم‌خوانی ندارد. من اگر می‌توانستم بازیگر دیگری را برای این نقش انتخاب کنم خیلی می‌توانست تأثیرگذارتر باشد.
در ادامه این جلسه‌ هادی دیباجی بازیگر این فیلم در توضیح همکاری‌اش با خسرو معصومی ‌گفت: این اولین تجربه بازیگری من با آقای معصومی‌ و البته تجربه خیلی سختی بود چون ایشان سخت‌گیری خیلی زیادی دارند. تعداد برداشت‌های هر سکانس خیلی زیاد است و زمانی ‌را که صرف سکانس‌ها می‌کند اصلاً برایش مهم نیست، چون تا به چیزی که می‌خواهد نرسد دست بردار نیست.
وی درباره فیلمنامه گفت: فیلمنامه هم خیلی کامل بود، به شکلی که شما برای بازی در هیچ صحنه‌ای دچار مشکل نمی‌شوی چون همه توضیحات داده شده است. اگر بازیگر همه این‌ها را مو به مو انجام بدهد اصلاً به مشکلی برخورد نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.