قدس آنلاین/ مهناز خجسته نیا: وقتی اسم دکل فشار قوی برق به میان می‌آید، نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد مخاطرات بزرگ و کوچک است. از صدای ویز ویز قدرتمند و همیشگی دکل‌های غول پیکر بگیرید تا خطرات جانی و تهدید‌های سلامتی که حالا خطر ابتلا به سرطان نیز به آن اضافه شده است.

دکل‌های فشار قوی برق، بلای جان مناطق گردشگری نیشابور

این موضوع زمانی در ذهن بیشتر کلنجار می‌رود که این خطوط خطرساز به سراغ مناطق بکر گردشگری برود و به جای خاطراتی خوش، خطراتی ناخوش برای همگان به ارمغان بیاورد.
بخش مرکزی نیشابور شامل روستای سرسبز صومعه مازول، بشرآباد، فرخک و باغرود جزو مناطق درمعرض خطر خط برق فشار قوی هستند.
روستاهایی که تا امروز برای گردشگری بکر باقی مانده بود، اما حالا خط برق فشار قوی، بلای جان آن‌ها شده است.
از سال 92 که زمزمه ایجاد خطوط فشار قوی برق شنیده شده تاکنون اهالی این منطقه برای استمداد به سراغ دست اندرکاران رفته‌اند و پیگیری‌های زیادی انجام داده اند، اما آنچه هنوز به جایی نرسیده فریاد است!

 تخریب اراضی بکر
به گفته اهالی، شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی قصد دارد با تخریب باغات و زمین‌های حاصلخیز و مرغوب کشاورزی شبکه برق فشار قوی (400 کیلو وات) را از مسیر روستای بوژان آن هم با قیمت از بین رفتن مال روستاییان منطقه ایجاد کند.
شماری از اهالی روستای صومعه با حضور در دفتر مرکزی روزنامه قدس خواستار پیگیری این موضوع و جلوگیری از تخریب اراضی بکر گردشگری منطقه شدند.
آنان با بیان اینکه ایجاد خط انتقال فشار قوی نیشابور به مشهد از مسیر روستای صومعه بیش از 20 هزار نفر از اهالی روستا، کشاورزان، دامداران، دانش آموزان و خرده مالکان را تحت تأثیر مخاطرات قرار خواهد داد، برای جلوگیری از تخریب و تهدید آینده شهر فرهنگی نیشابور کمک خواستند.
یکی از این اهالی در گفت وگو با گزارشگر ما می‌گوید: نصب دکل‌های فشار قوی برق این منطقه گردشگری را با نابودی روبه رو خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون این منطقه میزبان طبیعت دوستان بسیاری در ایام تعطیل است، می‌افزاید: این در حالی است که مسؤولان استان به جای کمک به منطقه برای تبدیل به قطب گردشگری عزم خود را برای نابودی آن جزم کرده اند.

 پیشنهادی برای جایگزینی
 100 میلیارد تومان خسارت
نجفی یکی دیگر از اهالی که نسخه ای از مکاتبات انجام شده را برای این موضوع در دست دارد به گزارشگر ما می‌گوید: تاکنون مکاتبات زیادی به نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو، شرکت توانیر، استانداری خراسان رضوی و دفتر ریاست جمهوری انجام داده‌ایم.
وی با بیان اینکه بنا به پیشنهاد کارشناسان و مهندسان برق، مسیر جایگزینی برای انتقال این خط تعیین شده است، می‌گوید: شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی در حالی نسبت به قبول این پیشنهاد تعلل می‌کند که اگر این مسیر انتخاب شود، فقط 2 تا 3 میلیارد تومان به هزینه‌های شرکت برق افزوده خواهد شد.
به گفته وی این در حالی است که اگر از مسیر کنونی خط انتقال اجرا شود علاوه بر خطرات جانی و مشکلات زیست محیطی، بیش از 100 میلیارد تومان خسارت به اهالی روستاها وارد می‌شود.
وی با اشاره به مخالفت اهالی و اصرار شرکت برق اظهار می‌دارد: بی‌گمان در صورت تداوم این مسایل، مشکلات اجتماعی نیز در منطقه به وجود خواهد آمد.

 ادعاهایی منطقی و بحق
گزارشگر ما در تکمیل این گزارش به سراغ نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی می‌رود. علی مروی در گفت وگو با گزارشگر ما ضمن تأیید مسایل مطرح شده می‌گوید: ادعای اهالی منطقه، حرفی منطقی و بحق است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس به بازدید حضوری مدیرعامل شرکت توانیر از منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که وزارت نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر با تغییر مسیر انتقال خط فشار قوی نیشابور- مشهد موافق است. وی با انتقاد از تعلل شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی اظهار می‌دارد: قطعاً اقدام بهنگام شرکت برق استان می‌تواند از بروز مسایل جدی تر جلوگیری کند.

 پاسخ به انتقادها در آینده نزدیک
با اینکه گفت وگو با مدیران شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی می‌توانست به عنوان دستگاه مسؤول پاسخگوی ادعاهای مطرح شده در گزارش باشد، اما در دسترس نبودن آن‌ها به دلیل حضور در ماموریت این فرصت را به آینده موکول کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.