قدس آنلاین:نخستین نشست اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تبیین نقش مبلغان دین اسلام در صیانت و بهره وری منابع آب خراسان‌شمالی با حضور امام جمعه و ۵۰ نفر از روحانیان شاخص و ائمه جماعات شهرستان مانه و سملقان برگزار شد.

برداشت ۲۲ میلیون متر مکعب آب به صورت غیر مجاز در شهرستان مانه و سملقان

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،این نشست با هدف مشارکت روحانیان در آگاهی بخشی عمومی و فرهنگ سازی مصرف بهینه منابع آب با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برگزار شد.

حجت الاسلام احمدزاده امام جمعه مرکز شهرستان مانه و سملقان در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت حیاتی منابع آب در تامین زیرساخت‌های جامعه، به محدودیت منابع آب با توجه به نیازهای روز افزون جامعه اشاره کرد و خواستار مشارکت جدی ائمه جماعت و روحانیان فعال این شهرستان برای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب شد.

وی گفت: شهرستان مانه و سملقان با برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب مواجه است و با توجه به بهره‌وری پایین بخش کشاورزی از منابع آب مصرفی، بازنگری در شیوه‌های مصرف و افزایش بهره‌وری آب بیش از پیش ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته کشاورزان و بهره‌برداران در یک طرف این مسئله قرار دارند و مسئولیت اصلی کار بر دوش مسئولان است که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، لازمه تحقق مدیریت منابع آب را آنچنان که شایسته مردم است انجام دهند.

رضا نعیمی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان‌شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: مصرف بیش از اندازه آب کشاورزی و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: در شهرستان مانه و سملقان سالانه حدود 63 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود که برداشت 22 میلیون متر مکعب آب از این مقدار به صورت غیرمجاز است.

نعیمی تصریح کرد: از 22میلیون مترمکعب برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی در شهرستان مانه و سملقان، 18میلیون و 46 هزار متر مکعب به صورت اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه و بقیه از چاههای غیرمجاز برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر آب‌های زیرزمینی، 73 میلیون متر مکعب آب سطحی نیز در شهرستان مانه و سملقان برای کشاورزی برداشت می‌شود  که 41میلیون متر مکعب توسط 236 سردهنه و 32 میلیون متر مکعب نیز توسط یک میلیون و 197 هزار موتور تلمبه برداشت می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آب سطحی و زیرزمینی این استان گفت: به همین دلیل وزارت نیرو توسعه بهره‌برداری از منابع آب در هشت دشت از 11 دشت خراسان‌شمالی را ممنوع اعلام کرده است

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.