قدس آنلاین:عضو شورای عالی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی و استاد زبان های باستان ایران گفت: فردوسی با خلق اثر شاهنامه توانست افتخارات و افسانه های ملی و تاریخ ایرانیان را زنده کند.

فردوسی با خلق اثر شاهنامه، افسانه های ملی و تاریخ ایران را زنده کرد

به گزارش قدس انلاین از بجنورد، محمود جعفری دهقی در مراسم بزرگداشت فردوسی که در بجنورد، اظهار داشت:خردورزی واندیشه های انسانی یکی از گفتارهای فردوسی است که از دوره باستان به یادگار مانده و در این دوره کم رنگ شده و فردوسی به اشکال مختلف به آن اشاره می کند.

وی اظهار داشت: در عصرفردوسی بزرگان ایران در صدداین بودند که آثار گذشته به نحوی برگردانده شود  که در همین راستا فردوسی موفق شد که این کار را به نحو شایسته ای به انجام برساند.

استاد زبان های باستان ایران با اشاره به اینکه فرودسی زمانه خودش را در شاهنامه منعکس می کند، افزود: یکی دیگر از مواد ارزشمند برای فردوسی تاریخ ایران بود که توانست که آن را زنده نگه دارد.

محمود جعفری دهقی به دوران شاهنامه نویسی فردوسی اشاره و تصریح کرد: این شاعر حماسه سرای ایران همچنین افسانه های تاریخی ایران را از نابود شدن حفظ کرد وهمانطوریکه خود او می گوید از نظم کاخ بلندی پی افکند که دست تطاول ایام از خراب کردن آن کوتاه است.

وی خاطرنشان کرد: اساطیر ایرانی بر افکار فردوسی تاثیر گذاشته بودند و فردوسی به واسطه این اساطیر بود که شاهنامه را نوشت

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: شاهنامه فردوسی یکی از شاهکارهای ادبی بشر است که بر تارک ادبی ایران زمین درخشیده و خواهد درخشید.

حسین ثابت قدم وحید اظهارداشت: در عظمت و جایگاه و مرتبت فردوسی همین بس که فردوسی شاعری را برای خود رسالت می دانست.

وی تصریح کرد: فردوسی با تدوین شاهنامه و خلق این حماسه و شاهکارادبی خدمت سترگی به حفظ و تقویت زبان فارسی کرد و این امر موجب همبستگی و پیوستگی ملی شد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: ما باید این میراث بزرگ ادبی و فکری فردوسی را مهندسی کنیم و باید این امر به صورت کاملا علمی و کارشناسی در زندگی ما ساری و جاری باشد.

ثابت قدم وحید اظهار داشت: فردوسی در زمان خودش به عنوان یک نابغه ادبی تشخیص داد که باید سخنی را بسراید که شاهنامه به عنوان کتاب زندگی باشد، فردوسی این کتاب را برای همه زمان ها سروده است و امروز بیش از هر زمانی به آموزه های این اثر که منبعث از وحی و دین است، نیازمندیم.

ثابت قدم وحید تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا در طول سال به معرفی شخصیت هایی از جمله فرودسی بپردازیم و تنها به یک جلسه و یا همایش اکتفا نکنیم چرا که اگر این اتفاق بیفتد در حق این شخصیت ها جفا کرده ایم.

در ادامه این مراسم از تعدادی از شاعران با اهدا لوح تقدیر و جایزه ای به رسم یاد بود تجلیل شد.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.